Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd iMac för 4k-redigering

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2017-06-26 18:10

Hej!

Befinner mig lite i valet och kvalet när det kommer till att köpa mig en iMac. Ni som är lite mer insatta i redigering av video än vad jag är, kommer en iMac 5K Base med uppgraderad ram (32GB) och 2TB fusion drive räcka? Eller kräver det mer prestanda i form av ett biffigare grafikkort, i7-processor och stor SSD? Vill ej lägga 30 000+ på en dator, i sådana fall får jag se över mina alternativ. Ett alternativ är att välja SSD på 256GB och sedan köpa till en Thunderbolt 3-disk.

Klippen vill jag redigera direkt i 4K-upplösning på skärmen utan någon nedskalning m.m, källa till filmen kommer vara en GoPro,iPhone och DJI Phantom 3 Standard (således bara 2.7K). Klippen kommer inte vara speciellt långa, max 5-10 minuter.

Ursäkta om jag inte har terminologin rätt, är ny på området

Tacksam för all input!

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-06-26 19:29

Det räcker definitivt med den datorn. Börjar du lassa på med massa effekter och lager så kommer den ju knäa till slut. Alla system går ju att köra in i väggen om man vill.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-26 20:07

Ja det kommer att räcka. Med råge. Frågan är hur lång tid import/rendering/export kommer att ta.
Gissningsvis minskar renderingstiden ~15-40% (max) om du kör maxade iMac jämfört mot basmodellen. Där den senare är långt ifrån en dålig dator.

Vad gäller lagring så har det diskuterats flitigt nyligen i den här tråden.

Räcker gott med iMac 27" 5K 2017 "Base".

Vill man korta ner renderings- och konverteringstid (när din film är klar och du ska exportera den, eller om du importerar material som behöver kodas om) kan man uppgradera processor och/eller grafikkort, men dina filmer blir inte bättre för det.

32 GB RAM är att rekommendera, eller i alla fall 16 GB. Skulle dock överväga att från Apple köpa iMacen med 8 GB RAM och sedan köpa RAM hos din närmaste Apple Premium Reseller eller på nätet, då Apple själva tar anmärkningsvärt mycket för RAM-uppgradering.

Om man i alla lägen vill garantera maximal läs- och skrivhastighet på iMacen kan man välja SSD istället för Fusion Drive och nyttja extern hårddisk för videofilerna. Men återigen så blir inte dina filmer bättre för det. Viktigt är dock att inte välja Fusion Drive på 1 TB då SSD-delen på den endast är på 32 GB. Fusion Drive på 2 TB och 3 TB har SSD-delar på 128 GB, vilket är att föredra vid videoredigering.

För Final Cut Pro X gäller det "Värsta" grafikkortet om du vill ha prestanda.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-06-29 08:06

Tack för alla svar! Kanske blir en iMac base då, ska fundera lite till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-29 18:19

Man får alltid prioritera men jag skulle definitivt säga 8GB-videokortet är bra att få med. Hamnar man i ett läge där minnet tar slut så kan det vara omöjligt att rendera saker. Med högre upplösningar är risken allt större dessa "tak" nås. iMacen har även en högupplöst skärm att driva.

Dessvärre måste man då köpa 27 000 SEK-modellen för att få detta kort. Då får man förvisso 2TB fusiondrive och snabbare CPU också. Märkligt nog kan denna inte köpas med 256 GB SSD vilket jag skulle föredra. Dock är 2TB Fusion Drive relativt bra då du även har 128 GB SSD där.

i7-processor är också bra men jämfört med GPU'n gör den vissa procsseser långsammare.

Minst 16GB RAM med 32GB som rekommendation. Media har du med fördel på externa TB / USB-3 diskar.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-06-29 18:42

Fusion-disken fungerar inte under bootcamp så kör du windows ibland kommer den bara använda den mekaniska delen, dvs kass prestanda.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-06-29 22:04
Ursprungligen av Erik.dv:

Man får alltid prioritera men jag skulle definitivt säga 8GB-videokortet är bra att få med. Hamnar man i ett läge där minnet tar slut så kan det vara omöjligt att rendera saker. Med högre upplösningar är risken allt större dessa "tak" nås. iMacen har även en högupplöst skärm att driva.

Dessvärre måste man då köpa 27 000 SEK-modellen för att få detta kort. Då får man förvisso 2TB fusiondrive och snabbare CPU också. Märkligt nog kan denna inte köpas med 256 GB SSD vilket jag skulle föredra. Dock är 2TB Fusion Drive relativt bra då du även har 128 GB SSD där.

i7-processor är också bra men jämfört med GPU'n gör den vissa procsseser långsammare.

Minst 16GB RAM med 32GB som rekommendation. Media har du med fördel på externa TB / USB-3 diskar.

Tack för input! Vad är det som gör att minnet tar slut? Är det längden på filmen eller mängden effekter, eller kanske en kombo? Kommer som sagt inte göra några längre filmer, så kanske klarar mig ändå.

Med risk för att brännas på bål erkänner jag att jag för tillfället har en hackintosh som fungerat bra i 4 år nu. En prissumma som närmar sig ca 30 000 gör det onekligen ganska attraktivt att bygga en ny. För ca 15 000 kan jag sätta ihop ett riktigt monster som hade sprungit cirklar kring en iMac. Sen får man ha i åtanke att skärm tillkommer, och andrahandsvärdet som knappt existerar. Vill helst köpa en iMac, men 30 000 ger jag inte för en dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-30 00:13

När man får problem med rendering på GPU:n handlar det ofta om att minnet tar slut. Når det sker varierar beroende av program och dator. För och nackdelen med en 5K är att skärmen i sig äter ganska mycket VRAM. En sådan skärm är som att ha 4st "vanliga" 27" till en vanlig dator.

Vad som äter minne är bildstorlek (1080p vs 4K), eventuellt bild-frekvens (25p / 50p), typ av effekter (temporala effekter över tid är generellt mer krävande), programmet i fråga.

Nu kommer basmodellen med en ganska bra GPU trotts allt - 570-kortet är inte dåligt och 4GB VRAM är ett massivt steg upp från tidigare 2GB. Beroende av programmet kanske det räcker. Tar du ex Resolve är 4GB VRAM gränsfall för 4K. Där kommer du få problem. FCPX tror jag hanterar situationen mycket bättre. Premiere hamnar troligen någonstans mitt mellan.

Ibland är lösningen att du inte kan köra andra program samtidigt. Så måste jag göra med Resolve på min 2012 iMac med 2GB VRAM.

Svaret är väl lite "det beror på".

Har du med framgång kör Hackintosh är det onekligen ett prisvärt alternativ speciellt när du har speciella krav. Jag har själv haft för avsikt att reda ut just ovan typ av fråga - hur långt räcker ingångs iMac 21" / 27" och hur mycket förhöjer givna uppgraderingar. Svårt att få resurserna att göra det bara...

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-06-30 19:47

Okej, bra att veta! Hur stor skillnad skulle du tro att det är mellan Radeon Pro 570/575? Om jag förstår dig rätt är det främst mängden VRAM som är det viktiga och dessa två versioner har båda 4GB.

Kommer köra FCP vilket är en av de stora anledningarna till att jag är inne på Macspåret. Är fullkomlig nybörjare när det gäller redigering, men det lilla jag gjort har varit i FCP och generellt verkar det som om det programmet rekommenderas.

Alla tester som finns med iMac och FCP på youtube verkar vara maxade, vilket är lite trist. Hade verkligen varit intressant att veta hur stor skillnad diverse uppgraderingar gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-30 21:39

FCPX tror jag har färre problem med "undermåttlighårdvara" så länge man har en hyfsad sådan. Jag skulle tro FCPX tuffar på bra även på basmodellen. Resolve är som sagt väldigt krävande.

- Radeon 570 till 575 låter som en ca 25% teoretisk prestandaökning.
- Radeon 570 till 580 låter som en ca 70% teoretisk prestandaökning.

Men i praktiken betyder inte GFLOPS allt. Dock inte osannolikt ovan stämmer. En i7 / 580 combo är inte osannolikt 2X snabbare än en i5 / 570, beroende på vad man gör.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-06-30 21:54

Jag tackar för all hjälp, så ska jag återgå till mina funderingar så får vi se vad det slutar med!

1
Bevaka tråden