Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangenbord för Mac

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är generellt ganska klent med bra tangentbord för Mac.
Speciellt om man söker dem som har fullt funktionsstöd och mac- och svenska tecken på det. Antingen får man välja några av speltangentborden för halvhyfsat stöd eller så blir det dåliga laptop/kontorslösningar med windowsknappar och annat fult.

Det finns visserligen Matias som gör bra saker men de ser ju inte speciellt spännande ut. Mera som något 10 år gammalt.

Hur gör ni?
Kör ni på Apples eller har ni hittat något roligare?

Jag gav upp Apples och valde riktiga mekaniska istället efter att ha antingen nött ut dem eller blivit less på trögheten i dem.
Sedan kör jag med Karabiner-Elements (tills dess att Karabiner får stöd för Sierra) för att mappa om vissa tangenter och funktioner.

Kör en Macbook Pro 2011 17".
Jag har ett Logitech K120 och en Logitech mus (kom i samma kit) när jag sitter vid den stora skärmen hemma.
Kör Karabiner (version 10.22.0) på Sierra (10.12.5) utan att jag märkt av nåt som strular, vad är det som inte funkar för dig?
Jag kör via en KVM-switch med video och USB så jag har gjort ett program i Xcode som får igång Scroll Lock så jag slipper trycka på knappen på switchen (eftersom den triggas via LEDen för Scroll Lock).

Vad jag förstått har Apple ändrat saker i hur drivrutinerna för generiska tangentbord och möss hanteras vilket påverkar Karabiner så pass att tangenter inte kan nappas om korrekt.
Om ditt funkar så var nöjd och pilla inte för mycket.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-26 17:54
Ursprungligen av myusername:

Vad jag förstått har Apple ändrat saker i hur drivrutinerna för generiska tangentbord och möss hanteras vilket påverkar Karabiner så pass att tangenter inte kan nappas om korrekt.
Om ditt funkar så var nöjd och pilla inte för mycket.

Därför kör vi med nyare macOS med Karabiner-Elements tills dess att Karabiner är fullt fungerande.

1
Bevaka tråden