Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 15" 2017 - 2,9 eller 3,1 GHz

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad ger det egentligen att satsa på den dyrare processorn? Skillnaden känns liten.

Jag arbetar 90% i InDesign, Illustrator och Photoshop sedan är det Adobe Premiere, webbproduktion plus en drös med andra men som inte används så regelbundet.

Är skillnaden mellan dessa processorer nämvärt stor för mig?

Jag kör alltid de senaste versionerna av alla appar och operativsystem.

Är nyfiken på hur ni andra resonerar.

Ps Jag vill ha en Macbook Pro för flexibilitet och är inte intresserad av jämförelser med andra modeller

Ursprungligen av schröder:

Vad ger det egentligen att satsa på den dyrare processorn? Skillnaden känns liten.

Jag arbetar 90% i InDesign, Illustrator och Photoshop sedan är det Adobe Premiere, webbproduktion plus en drös med andra men som inte används så regelbundet.

Är skillnaden mellan dessa processorer nämvärt stor för mig?

Jag kör alltid de senaste versionerna av alla appar och operativsystem.

Är nyfiken på hur ni andra resonerar.

Ps Jag vill ha en Macbook Pro för flexibilitet och är inte intresserad av jämförelser med andra modeller

9% snabbare är vad som skiljer, värt det? Kan bara du svara på.

Sen såg jag att om jag valde den som heter 2,8 GHz och med i övrigt med 1TB SSD och Radeon Pro 560 så blev den 3700 kr billigare. Det är exakt samma processorer i övrigt.

15" Macbook Pro 3,1 Ghz, 1Tb SSD, Radeon Pro 560: 39 395:-
15" Macbook Pro 2,9 Ghz, 1Tb SSD, Radeon Pro 560: 37 395:-
15" Macbook Pro 2,8 Ghz, 1Tb SSD, Radeon Pro 560: 35 695:-

Känns som mycket pengar för liten skillnad?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2017-06-22 09:59
Ursprungligen av schröder:

Sen såg jag att om jag valde den som heter 2,8 GHz och med i övrigt med 1TB SSD och Radeon Pro 560 så blev den 3700 kr billigare. Det är exakt samma processorer i övrigt.

15" Macbook Pro 3,1 Ghz, 1Tb SSD, Radeon Pro 560: 39 395:-
15" Macbook Pro 2,9 Ghz, 1Tb SSD, Radeon Pro 560: 37 395:-
15" Macbook Pro 2,8 Ghz, 1Tb SSD, Radeon Pro 560: 35 695:-

Känns som mycket pengar för liten skillnad?

2.8 Ghz har visst 6 MB cache minne där de övriga har 8 MB dock så vet jag inte om vad det gör för skillnad i verkligheten.
http://ark.intel.com/compare/97496,97462,9718...

Ursprungligen av pt96hni:

2.8 Ghz har visst 6 MB cache minne där de övriga har 8 MB dock så vet jag inte om vad det gör för skillnad i verkligheten.
http://ark.intel.com/compare/97496,97462,9718...

Hmm det är ju i princip en "Belkin Thunderbolt 3 Express Dock HD" i prisskillnad som jag också behöver. Ska försöka undersöka lite mer vad skillnaderna ger.

Tackar för ditt svar o önskar Glad midsommar

Hmm Cachen har rätt stor betydelse tydligen...

Klippt från Kjell o Co:
Cacheminne - processorns eget minne
En processor behöver ibland behandla samma data flera gånger. Istället för att hämta informa­tionen från RAM-minnet varje gång, kan de nästkommande instruktionerna ligga i processorns eget minne. Mängden cacheminne har stor inverkan på datorns ­prestanda, då stor cache minskar antalet gånger som processorn behöver läsa från RAM-minnet.

Processorn har dessutom flera olika lager av cacheminne. De brukar benämnas L1, L2 och L3 (det är inte alla processorer som har alla lager). Skillnaden mellan dem ligger i storlek och åtkomsttid. Om det inte står vilket lager av minne som specificeras är det oftast L2- eller L3-cachen det handlar om eftersom L1-cachen alltid är liten.

Det vore prestandaeffektivt att använda mycket cacheminne istället för RAM-minne, men det hade blivit orimligt dyrt. Det är därför endast premiumprocessorerna som utrustas med extra mycket cache­minne och det ger en tydlig avspegling på priset.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2017-06-22 10:52
Ursprungligen av schröder:

Hmm det är ju i princip en "Belkin Thunderbolt 3 Express Dock HD" i prisskillnad som jag också behöver. Ska försöka undersöka lite mer vad skillnaderna ger.

Tackar för ditt svar o önskar Glad midsommar

Vi har denna till våra macbook pro´s på jobbet, dock bara usb-c.
https://www.dustinhome.se/product/5011007485/...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 13:52
Ursprungligen av schröder:

Sen såg jag att om jag valde den som heter 2,8 GHz och med i övrigt med 1TB SSD och Radeon Pro 560 så blev den 3700 kr billigare. Det är exakt samma processorer i övrigt.

15" Macbook Pro 3,1 Ghz, 1Tb SSD, Radeon Pro 560: 39 395:-
15" Macbook Pro 2,9 Ghz, 1Tb SSD, Radeon Pro 560: 37 395:-
15" Macbook Pro 2,8 Ghz, 1Tb SSD, Radeon Pro 560: 35 695:-

Känns som mycket pengar för liten skillnad?

Som du ser på länken till Intel Ark så är det samma pris ut på både 2.8 och 2.9 från Intel. Apple skapar större skillnad mellan modellerna än vad som är motiverat och mjölkar 3.1 så mycket att denna helt skulle utgå för mig. Tittar man på Geekbench multicore så är det betydligt större skillnad mellan 2.8 och 2.9 än mellan 2.9 och 3.1. Jag skulle valt 2.8 GHz och inte bekymra mig mer. Vill du lägga mer så kanske 2.9 är värt det, men 3.1 har jag mycket svårt att motivera.

Ursprungligen av beh:

Som du ser på länken till Intel Ark så är det samma pris ut på både 2.8 och 2.9 från Intel. Apple skapar större skillnad mellan modellerna än vad som är motiverat och mjölkar 3.1 så mycket att denna helt skulle utgå för mig. Tittar man på Geekbench multicore så är det betydligt större skillnad mellan 2.8 och 2.9 än mellan 2.9 och 3.1. Jag skulle valt 2.8 GHz och inte bekymra mig mer. Vill du lägga mer så kanske 2.9 är värt det, men 3.1 har jag mycket svårt att motivera.

Ok, helt rätt tänkt. Det blir 2.9 eftersom den har mer cache än 2.8 som gör en hel del. Säkert det som gör den större Geekbench-skillnaden.

Tack för alla svar och ha en fortsatt skön midsommar

1
Bevaka tråden