Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft släpper tangentbord med fingeravtrycksläsare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Modern Keyboard är ett trådlöst tangentbord med fingeravtrycksläsare för användare av Windows 10.

Läs hela artikeln här

Hade lite förhoppningen om att Apple skulle släppa ett tangentbord med fingerläsare på WWDC, touchbaren använder jag så otroligt sällan men touchid är ju några gånger per dag.

Ursprungligen av Åke från Åstol:

Hade lite förhoppningen om att Apple skulle släppa ett tangentbord med fingerläsare på WWDC, touchbaren använder jag så otroligt sällan men touchid är ju några gånger per dag.

Jag tror att en sådan kommer… det är bara det att Apple behöver finslipa tekniken lite (dvs säkerställa att TouchID informationen inte på något sätt kan avläsas mellan tangentbordet och datorn – vare sig det rör sig om usb ledning eller trådlöst). När dom har löst detta kommer tangentbordet – tror jag.

Senast redigerat 2017-06-19 12:14
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror att en sådan kommer… det är bara det att Apple behöver finslipa tekniken lite (dvs säkerställa att TouchID informationen inte på något sätt kan avläsas mellan tangentbordet och datorn – vare sig det rör sig om usb ledning eller trådlöst). När dom har löst detta kommer tangentbordet – tror jag.

Det är inget komplicerat dock, en liten krets som krypterar datan innan den skickas helt enkelt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-20 13:43

Nej, det är inte riktigt så enkelt, de måste skydda sej mot ManInTheMiddle också. Den krypterade överföringen kan ju "spelas in" för att sedan skickas vid ett annat tillfälle. Så någon form av engångsnycklar behöver nog användas, och ändå kunna bevisa att källan är den rätta.
Men det löser de

Dem skulle ju kunna använda sig en av token. Så dem måste koppla in till datorn med kabel, token skickas över och krypterar trafiken. Så byts tokenen varje gång som laddsladden kommer in. Finger avtrycket i sig sparas i vault chippen på datorn. Datan som skickas kommer ju gå att avlyssna hur man än gör, det gäller bara att göra det så jobbigt som möjligt så det inte är värt det.

Ursprungligen av Allexz:

Det är inget komplicerat dock, en liten krets som krypterar datan innan den skickas helt enkelt.

Apple vill nog ha Secure Enclave Processor i datorn, vilket enbart finns i TouchBar MacBook Pro datorerna.

Skulle tippa på att iMac Pro blir den första datorn med Secure Enclave Processor och därmed den första stationära datorn med stöd för tangentbord med TouchID. Senare räknar jag med att kommande MacPro och Mac Mini samt iMac kommer att få det också.

  • Medlem
  • 2017-06-23 10:28

Apple borde ha varit först med detta. Om nu MS tangentbord är helt säkert. Vilket jag inte är så säker på.

  • Avstängd
  • 2017-06-23 11:09
Ursprungligen av Alix:

Apple borde ha varit först med detta. Om nu MS tangentbord är helt säkert. Vilket jag inte är så säker på.

Det viktiga är att dom gör det bättre än att vara först.

  • Medlem
  • 2017-06-23 11:20
Ursprungligen av Rlafh:

Det viktiga är att dom gör det bättre än att vara först.

Apple ska göra båda.

  • Avstängd
  • 2017-06-23 11:25
Ursprungligen av Alix:

Apple ska göra båda.

Tycker du ja men verkligheten är något annat.
Apple är sällan först men dom försöker göra det bättre.

Senast redigerat 2017-06-23 23:52

Tråd rensad.

Apple först?

Ursprungligen av Redaktionen:

Modern Keyboard är ett trådlöst tangentbord med fingeravtrycksläsare för användare av Windows 10.

Läs hela artikeln här

Ska bli kul att se vem som blir först med att faktiskt sälja ett sånt här i Sverige.

Snart nyår nu, och inte ett pip från MS om när man kan tänkas börja sälja denna vaporware som "lanserades" i somras.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-26 20:23

Bravo MS!
Men MS har i princip alltid gjort bra hårdvara. Till skillnad mot mjukvara

1
Bevaka tråden