Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken version till min mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har en ganska oanvänd iMac8,1, 2.8GHz Core 2 Duo Intel. 4 GB 800 MHz, DDR2, SDRAM.
Jag vill uppgradera den och köpte en nyare version från apple och har nu alltså OS X 10.6.8
Vilket blir nästa steg och vilken version är bäst för den dator jag har för att den ska fungera så optimalt som möjligt?

Jag hr upptäckt att jag blir illa tvungen att beställa en hel del CD-skivor från Apple då de sa att man kan bara uppgradera en version åt gången, finns det inget annat sätt göra det via nätet, eller måste man ha CD-skiva till den här typen av dator?

Inga CD-skivor, och inga DVD-skivor heller, utan det är nedladdning från Mac App Store som gäller.

Högsta versionen som datorn klarar är 10.11 El Capitan, och jag tycker att du ska köra så nytt system som möjligt. Men det beror förstås lite på vad du menar med "så optimalt som möjligt". Optimalt för vadå? Vad ska datorn användas till?

El Capitan kan hämtas här: https://itunes.apple.com/se/app/os-x-el-capit...

Och du behöver inte ta steg för steg. Den som sa att man bara kunde uppgradera en version åt gången hade fel. Du kan gå direkt från 10.6 till 10.11.

Och här är lite mer läsning om din modell:
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...

Senast redigerat 2017-06-13 22:16
  • Medlem
  • 2017-06-13 23:18
Ursprungligen av tomtebloss:

Hej, jag har en ganska oanvänd iMac8,1, 2.8GHz Core 2 Duo Intel. 4 GB 800 MHz, DDR2, SDRAM.
Jag vill uppgradera den och köpte en nyare version från apple och har nu alltså OS X 10.6.8
Vilket blir nästa steg och vilken version är bäst för den dator jag har för att den ska fungera så optimalt som möjligt?

Jag hr upptäckt att jag blir illa tvungen att beställa en hel del CD-skivor från Apple då de sa att man kan bara uppgradera en version åt gången, finns det inget annat sätt göra det via nätet, eller måste man ha CD-skiva till den här typen av dator?

Jag har en sådan Imac, fast mindre skärm och något långsammare processor, i övrigt samma. Med El Capitan blir det RAM-brist och växlingsfil förutsatt att man använder all synkning som medföljer (Icloud med mera) plus kör exempelvis Chrome med en massa tillägg. Därför körde jag Mavericks ett tag som fungerar bättre. Nu ska jag testa El Capitan med enbart Safari och ingen synkning. Jag tror att det borde funka. Det du bör fundera på är om datorns hårddisk är snabb nog. Jag bytte min till en nyare HDD som har läs- och skrivhastigheter runt 175 MB/s (enligt detta program). Den som följde med datorn var jämförelsevis långsam. Så om du har originaldisk så skulle jag byta den till en snabbare, kanske rentav en SSD. Men det är så klart en kostnadsfråga. Vill eller kan du inte uppgradera hårddisken så kan du alltid köra senaste Linux på den, det fungerar utmärkt, det har jag också testat. Linux är inte alls lika resurskrävande.

Ursprungligen av Alix:

Vill eller kan du inte uppgradera hårddisken så kan du alltid köra senaste Linux på den, det fungerar utmärkt, det har jag också testat. Linux är inte alls lika resurskrävande.

Nu blir det lite off-topic här, men jag är nyfiken på vad som menas med "senaste Linux" som "fungerar utmärkt" och som "är inte alls lika resurskrävande".

Det är väldigt svävande formuleringar med tanke på att Linux i sig självt bara är själva kärnan som får datorn att kommunicera med sin kringutrustning (något förenklat) och har egentligen väldigt lite att göra med själva användarupplevelsen. Det finns hundratals (kanske även tusentals) olika distributioner som packar ihop mjukvara tillsammans med själva kärnan för att få ett användbart system. Några av de populära är väl Ubuntu (och Xubuntu, Kubuntu, Edubuntu osv.), Debian, Fedora, Arch, Mandriva, SuSE, Mint, Slackware, Gentoo... Alla med lite olika sätt att hantera inställningar och mjukvaror...

Alltså blir frågan, vad är det för Linuxdistribution du har testat?

För TS: Jag hade försökt köra ett så nytt system som möjligt, men definitivt uppdaterat hårddisken till en SSD som @Alix är inne på. Om du kan hitta minnen som är prisvärda kan det vara en bra uppdatering också.

  • Medlem
  • 2017-06-14 00:25
Ursprungligen av suddgummi:

Nu blir det lite off-topic här, men jag är nyfiken på vad som menas med "senaste Linux" som "fungerar utmärkt" och som "är inte alls lika resurskrävande".

Det är väldigt svävande formuleringar med tanke på att Linux i sig självt bara är själva kärnan som får datorn att kommunicera med sin kringutrustning (något förenklat) och har egentligen väldigt lite att göra med själva användarupplevelsen. Det finns hundratals (kanske även tusentals) olika distributioner som packar ihop mjukvara tillsammans med själva kärnan för att få ett användbart system. Några av de populära är väl Ubuntu (och Xubuntu, Kubuntu, Edubuntu osv.), Debian, Fedora, Arch, Mandriva, SuSE, Mint, Slackware, Gentoo... Alla med lite olika sätt att hantera inställningar och mjukvaror...

Alltså blir frågan, vad är det för Linuxdistribution du har testat?

För TS: Jag hade försökt köra ett så nytt system som möjligt, men definitivt uppdaterat hårddisken till en SSD som @Alix är inne på. Om du kan hitta minnen som är prisvärda kan det vara en bra uppdatering också.

Ubuntu 16.04 LTS.

Ursprungligen av suddgummi:

...definitivt uppdaterat hårddisken till en SSD...

Ja, en SSD skulle göra stor skillnad. Men frågan är om det är värt pengarna på en 9 år gammal dator.

Om det är prisvärt beror bl.a. på om man är händig nog att göra bytet själv, eller om den måste lämnas in.

Ursprungligen av suddgummi:

...Om du kan hitta minnen som är prisvärda kan det vara en bra uppdatering också.

Men den datorn klarar bara max 6 GB, och TS har redan 4 GB, så jag tror inte att man får så jättestor effekt av den uppdateringen.

Men visst, till rätt pris är det såklart ändå bättre med 6 GB än 4 GB.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, en SSD skulle göra stor skillnad. Men frågan är om det är värt pengarna på en 9 år gammal dator.

Om det är prisvärt beror bl.a. på om man är händig nog att göra bytet själv, eller om den måste lämnas in.

Men den datorn klarar bara max 6 GB, och TS har redan 4 GB, så jag tror inte att man får så jättestor effekt av den uppdateringen.

Men visst, till rätt pris är det såklart ändå bättre med 6 GB än 4 GB.

Ja, och en hårddisk går ju att ta med sig till en nyare maskin om man inte har finanser nog att skaffa en nyare dator just nu. Vi vet ju egentligen inte så mycket om vilka kunskaper som TS sitter på - om en eventuell uppdatering görs själv eller om det är tänkt att lämnas bort.

  • Medlem
  • 2017-06-14 12:32
Ursprungligen av Alix:

... Nu ska jag testa El Capitan med enbart Safari och ingen synkning. Jag tror att det borde funka. ...

Det fungerar utmärkt.

Det borde funka utmärkt då min betydligt klenare MBA 2010 med bara 1,86 C2D och 2 GB RAM är fullt användbar. Mycket (allt!?) tack vare SSD!

Så att peta in en SSD (småknöligt) alt köra med extern SSD borde definitivt vara värt besväret. Tyvärr finns ju inte thunderbolt eller USB3 på dessa maskiner, så helst ska man ju försöka få tag på ett Firewire 800-kabinett till SSDn om man vill köra externt. Kanske inte helt lätt att få tag på idag?

I Sverige hittar jag bara ett externt 3,5"-kabinett med FW800 (och eSata). Tusen spänn... https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1159100
Likaså bara ett 2,5"-kabinett för mer än så: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1831182
Vad gäller "färdiga" externa ssd finns mig veterligt ingen alls med FW numera. LaCie har fortfarande Rugged Triple med bl a FW800 men de innehåller bara vanliga snurrdiskar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-15 09:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Det borde funka utmärkt då min betydligt klenare MBA 2010 med bara 1,86 C2D och 2 GB RAM är fullt användbar. Mycket (allt!?) tack vare SSD!

Så att peta in en SSD (småknöligt) alt köra med extern SSD borde definitivt vara värt besväret. Tyvärr finns ju inte thunderbolt eller USB3 på dessa maskiner, så helst ska man ju försöka få tag på ett Firewire 800-kabinett till SSDn om man vill köra externt. Kanske inte helt lätt att få tag på idag?

I Sverige hittar jag bara ett externt 3,5"-kabinett med FW800 (och eSata). Tusen spänn... https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1159100
Likaså bara ett 2,5"-kabinett för mer än så: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1831182
Vad gäller "färdiga" externa ssd finns mig veterligt ingen alls med FW numera. LaCie har fortfarande Rugged Triple med bl a FW800 men de innehåller bara vanliga snurrdiskar.

Jag anser att risken/arbetsinsatsen att öppna upp en iMac av denna årsmodell för att sätta in en SSD är berättigad med tanke på den prestandavinst man gör.

  • Medlem
  • 2017-06-15 09:22
Ursprungligen av suddgummi:

Nu blir det lite off-topic här, men jag är nyfiken på vad som menas med "senaste Linux" som "fungerar utmärkt" och som "är inte alls lika resurskrävande".

Det är väldigt svävande formuleringar med tanke på att Linux i sig självt bara är själva kärnan som får datorn att kommunicera med sin kringutrustning (något förenklat) och har egentligen väldigt lite att göra med själva användarupplevelsen. Det finns hundratals (kanske även tusentals) olika distributioner som packar ihop mjukvara tillsammans med själva kärnan för att få ett användbart system. Några av de populära är väl Ubuntu (och Xubuntu, Kubuntu, Edubuntu osv.), Debian, Fedora, Arch, Mandriva, SuSE, Mint, Slackware, Gentoo... Alla med lite olika sätt att hantera inställningar och mjukvaror...

Alltså blir frågan, vad är det för Linuxdistribution du har testat?

För TS: Jag hade försökt köra ett så nytt system som möjligt, men definitivt uppdaterat hårddisken till en SSD som @Alix är inne på. Om du kan hitta minnen som är prisvärda kan det vara en bra uppdatering också.

Lite off topic från mig då: Finns det någon Linuxdist som slukar lika mycket RAM som Mac OS X? Jag kan inte komma på någon. Därför skrev jag som jag skrev.

Ursprungligen av Alix:

Lite off topic från mig då: Finns det någon Linuxdist som slukar lika mycket RAM som Mac OS X? Jag kan inte komma på någon. Därför skrev jag som jag skrev.

Det beror helt på vad man kör för mjukvara/tjänster. Olika skrivbordsmiljöer slukar olika mycket beroende på vad man kör. En distribution som använder sig av TWM och inga tjänster igång är väldigt snål på minne, men en som använder KDE eller Gnome och har mängder av bakgrundstjänster igång givetvis drar mer. Hur de står sig mot OS X/Macos vet jag inte, men det enda sättet att göra en rättvis jmförelse är i så fall att ha samma typ av tjänster och grafiska miljö igång, annars är det lite äpplen och päron.
Sen tycker jag att ett OS ska försöka använda så mycket minne som möjligt, det är ju det det är till för. Det blir ett problem först om det fysiska minnet tar slut och måste swappas till disk.

Vill man ha ett ganska lättviktigt Linuxsystem som ändå är komplett (och inte är en van linuxanvändare) hade jag personligen rekommenderat Lubuntu som man genom att följa några enkla guider kan få att likna OS X.

Det kanske hade varit något för @Redaktionen att fundera på att skriva om? Hur man kan blåsa nytt liv i gamla Macar som blivit förlegade av Apple men som fortfarande har prestanda nog för att användas av de som inte gör krävande saker.

Som en liten anekdot körde jag en svart Macbook (Core2duo 2GHz och 4GB minne, årsmodell 2006 om jag inte missminner) under ganska många år med Arch Linux och i3 efter det att Lion kom. Efter att jag installerade Lion tog det nog ungefär en vecka innan jag ansåg att jag behövde nåt bättre. Men jag skulle inte rekommendera Arch för den som aldrig pillat med Linux eller Unix förut även om det finns mycket bra i deras wiki.

  • Medlem
  • 2017-06-15 12:33
Ursprungligen av suddgummi:

Det beror helt på vad man kör för mjukvara/tjänster. Olika skrivbordsmiljöer slukar olika mycket beroende på vad man kör. En distribution som använder sig av TWM och inga tjänster igång är väldigt snål på minne, men en som använder KDE eller Gnome och har mängder av bakgrundstjänster igång givetvis drar mer. Hur de står sig mot OS X/Macos vet jag inte, men det enda sättet att göra en rättvis jmförelse är i så fall att ha samma typ av tjänster och grafiska miljö igång, annars är det lite äpplen och päron.
Sen tycker jag att ett OS ska försöka använda så mycket minne som möjligt, det är ju det det är till för. Det blir ett problem först om det fysiska minnet tar slut och måste swappas till disk.

Vill man ha ett ganska lättviktigt Linuxsystem som ändå är komplett (och inte är en van linuxanvändare) hade jag personligen rekommenderat Lubuntu som man genom att följa några enkla guider kan få att likna OS X.

Det kanske hade varit något för @Redaktionen att fundera på att skriva om? Hur man kan blåsa nytt liv i gamla Macar som blivit förlegade av Apple men som fortfarande har prestanda nog för att användas av de som inte gör krävande saker.

Som en liten anekdot körde jag en svart Macbook (Core2duo 2GHz och 4GB minne, årsmodell 2006 om jag inte missminner) under ganska många år med Arch Linux och i3 efter det att Lion kom. Efter att jag installerade Lion tog det nog ungefär en vecka innan jag ansåg att jag behövde nåt bättre. Men jag skulle inte rekommendera Arch för den som aldrig pillat med Linux eller Unix förut även om det finns mycket bra i deras wiki.

I mitt fall jämförde jag mellan Ubuntu 16.04 LTS och Mac OS El Capitan. Endast Google Chrome i gång på båda och ingen synkning (utöver den i Chrome). Ubuntu drar då 3 GB som mest medan det blir växlingsfil och komprimerat minne i Mac OS. Ubuntu är inte känt för att vara snål på minne. I övrigt stöder jag din idé om att skriva artiklar i att förlänga livet för macar. Inte minst är det miljövänligt.

#nyhetstips

Hej alla, tack för många svar.
Instämmer i att datorn är en äldre modell och gammal. Det intressanta med denna dator är att förra ägaren som jag köpte den av har mer eller mindre inte använt den för h*n trodde att det skulle vara som pc Så jag gjorde ett kap och köpte den för cirka 3500 kr. Inga repor eller liknande och älskar den här datorn.

Nu har jag uppdaterat till El capitan. Tycker att Apple-supporten har varit extremt vilseledande då de berättat för mig att jag måste köpa en Snow Leopard och Lion för att kunna ta mig vidare i installationerna. Jag köpte båda två, fick aldrig Lion levererad och det är omöjligt att nå supporten nu gällande denna fråga. Men Snow Leopard fick jag och installerade i samband med att jag köpte datorn.
Med ett enkelt klick i app store så gick det att ladda ned El capitan kostnadsfritt.

Hur som helst, gällande att öppna upp den själv avstår jag fast än det finns bra guider, jag har inga problem med att lämna in den till någon kunnig.

Gällande ramminnet så framgår det av Apples hemsida att man maximalt kan ha 4 GB (2 x 2 GB), https://support.apple.com/sv-se/HT201191 men är det endast rekommendationer eller går det inte att peta in 8 GB (4X4)? om det går att utöka, vad skulle konsekvenserna i sådant fall vara?

När det kommer till Hårddisken så byter jag gärna ut den där brummande SATA-enheten till SSD. Mer än gärna. Det får även ett proffs titta på.

Om jag ska köpa en ny Imac, låt säga 21.5" (ej retina) 1.6 processor så får jag endå räkna med minst 11.000 kr och jag vill ha en lite större skärm. Så nästa steg är väl då 27" om jag inte köper begagnat och tror inte jag kommer under 15.000?

Så jag tror att i och med att den här datorn är såpass lite använd och i princip ny så väljer jag nog att uppgradera den om det är möjligt och jag tar gärna emot rekommendationer och hjälp.

Ursprungligen av tomtebloss:

...fick aldrig Lion levererad och det är omöjligt att nå supporten nu gällande denna fråga...

Om du inte har fått leverans på det du har köpt så får du väl reklamera köpet. Apple brukar hantera sådant väldigt bra, enligt mina erfarenheter.

Och är du säker på att du faktiskt har betalat för båda?

Varför skulle de vara omöjliga att nå? Förstår inte det.

Ursprungligen av tomtebloss:

...är det endast rekommendationer eller går det inte att peta in 8 GB...

Nej, 8 GB går inte. Max är 6 GB. Den informationen har du redan fått i inlägg 2.

Om man följer länken i inlägg 2, så kan man läsa följande:
"...Apple officially supports 4 GB of RAM, but third-parties have been able to upgrade the system to 6 GB of RAM using one 2 GB and one 4 GB SO-DIMM module..."

Ursprungligen av tomtebloss:

...vad skulle konsekvenserna i sådant fall vara?...

Konsekvenserna av vadå? Menar du konsekvensen av att överskrida Apples officiella angivelse?

Om det är detta du syftar på så är konsekvensen inget annat än att 6 GB är bättre än 4 GB.

Senast redigerat 2017-06-17 01:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du inte har fått leverans på det du har köpt så får du väl reklamera köpet. Apple brukar hantera sådant väldigt bra, enligt mina erfarenheter.

Och är du säker på att du faktiskt har betalat för båda?

Varför skulle de vara omöjliga att nå? Förstår inte det.

Nej, 8 GB går inte. Max är 6 GB. Den informationen har du redan fått i inlägg 2.

Om man följer länken i inlägg 2, så kan man läsa följande:
"...Apple officially supports 4 GB of RAM, but third-parties have been able to upgrade the system to 6 GB of RAM using one 2 GB and one 4 GB SO-DIMM module..."

Konsekvenserna av vadå? Menar du konsekvensen av att överskrida Apples officiella angivelse?

Om det är detta du syftar på så är konsekvensen inget annat än att 6 GB är bättre än 4 GB.

Självklart har jag betalat för det! De svarar inte på e-post och via telefon ska de undersöka leveransen men återkopplar aldrig, gått två månader nu och det är mindre kostnad så det har jag gett upp men det är OT.
Jag såg i länken nu att det är 6 GB. Jag menar bara allmänt om det skulle kunna innebära konsekvenser för hårdvaran generellt sätt.

Ursprungligen av tomtebloss:

Självklart har jag betalat för det!...

Jag menade bara att det kanske hade blivit något fel vid köpet, så att det bara var Snow Leopard du hade köpt, och att det var därför Lion inte hade levererats.

Men det var bara en teori, eftersom Apple, enligt min erfarenhet, brukar hantera reklamationer och returer bra.

Ursprungligen av tomtebloss:

...om det skulle kunna innebära konsekvenser för hårdvaran generellt sätt.

Nej.

(Ursäkta språkpolisen, men det är generellt sett, inte sätt).

Senast redigerat 2017-06-17 08:25
1
Bevaka tråden