Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera från äldre DV kamera till nyare MacBook Air

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag o min sambo har en säkert 15 år gammal Sony videokamera som spelar in på miniDV-band. Det går utmärkt att koppla denna till min MacBook Air, årsmodell 2011, för att importera eller se video i programmet iMovie. Använder en firewire -> Thunderbolt adapter.

När samma kamera kopplas in på samma sätt till min sambos nyare MacBook Air, årsmodell 2016 tror jag, så visas bild men inget ljud. Det går heller inte att importera video med ljud, bara bilden. Systeminställningarna verkar vara samma på båda macar.

Någon som kan hjälpa?

Thomas

Vilka versioner av macOS och iMovie är det på de två Macarna?

Är det samma eller två olika adapters som använts?

OS 10.10.5 och iMovie 10.0.9 på min, får återkomma om vad som finns på sambons då jag inte har tillgång till den nu.

Samma adapter t båda.

Gissar att kameran har S-VHS utgång och AV-utgång. Då fungerar "elgato video capture" bra. Jag har en oöppnad dito om du har vägarna förbi Teneriffa.

Har du FireWire-utgång på kameran är det bättre än att gå via analog konvertering.
Använd QuickTime Spelaren för import via FireWire inte iMovie!

Trevligt att ni försöker med nya tips, men TS har inte varit inloggad sen den 30/5 när han skapade tråden, så tråden får nog anses som död.

Jesper, riktigt död är nog inte tråden. Tipset från hummel att importera med Quicktime gillar jag.

1
Bevaka tråden