Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsnitt #182: Topp 5 teknikprylar

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den här veckan listar Jakob och Andreas sina respektive topp fem teknikprylar genom tiderna.

Läs hela artikeln här

Morrn! Även nattkryp är uppe vid denna tid. Iaf om man inte sovit ännu

Mina topp 5 prylar jag har lite extra kärlek för eller haft:

1. Marshall amp.
2. Gitarr. Min första. Minns inte ens vad det var. Säkert skit. Men ren kärlek!
3. Rotel RA-960BX amp.
4. Enkortsdator.
5. Amiga 500.

Är inte helt 100 på min lista dock! För mycket kärlek till prylar :/

God natt!

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-05-27 10:50

Svårt att göra en generell lista på 5 teknikprylar. Många saker betydde mycket under en period, men kanske inte i det långa loppet.

Jag minns den första datorn jag fick med glädje. Var så intresserad av datorer att jag fick en helt egen av min faster innan familjen ens köpte en dator. Det var förmodligen en 386 eller 486. Hade i alla fall 5,25" floppy och 21MB HDD. Den uppgraderades tills den inte gick att uppgradera mer, och någon gång runt -98 hamnade den på skroten. 1998 var jag också med min far hos teknikhandlaren och köpte den första familjedatorn. Det stod mellan den sprillans nya iMac eller en Packard Bell PII 233Mhz MMX. De var till och med uppställda bredvid varandra. Säljarens argument var att PII:an var mer dator för pengarna. Så det fick bli den...

Första kontakten med Apple var hemma hos en kompis (tidigt 90-tal) vars familj hade en Macintosh och jag minns att vi spelade mycket Lemmings på den. En rolig sak i sammanhanget är att hon arbetar som datorspelsutvecklare idag. Kanske var Macen inspirerande.

Under gymnasiet användes just iMac G4 (som Jacob nämner) flitigt, då skolan hade en hel sal full med dem. Håller med er om att den och G4 Cube kan vara det vackraste Apple gjort.

Men den första Apple-prylen jag själv ägde var en iPod Gen 4. Det var då knapparna blev inbyggda i scroll-hjulet - men jag tror fortfarande att skärmen var svartvit då. Helt fantastisk liten pryl.

Är inte så mycket av en spelnörd direkt men Super Mario Bros. 3 var (och är!) det bästa plattformsspelet jag vet. Riktigt bra spel!

En sak som skulle hamna på min lista är nog i alla fall den första datorn jag byggde själv. Jag var helt inriktad på att göra en hemmastudio, så den byggdes med dyrt 8-kanalsljudkort och med Cubase VST i åtanke. Köpte mixerbord, kondensatormikrofon, gitarr, studiomonitorer (som fortfarande används) - allt detta i en enda klump sommaren 2001, efter att ha tjänat in stålar från mitt första sommarjobb. Minns känslan tydligt - det var stort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-27 12:32
Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag minns den första datorn jag fick med glädje. Var så intresserad av datorer att jag fick en helt egen av min faster innan familjen ens köpte en dator. Det var förmodligen en 386 eller 486. Hade i alla fall 5,25" floppy och 21MB HDD. Den uppgraderades tills den inte gick att uppgradera mer, och någon gång runt -98 hamnade den på skroten. 1998 var jag också med min far hos teknikhandlaren och köpte den första familjedatorn. Det stod mellan den sprillans nya iMac eller en Packard Bell PII 233Mhz MMX. De var till och med uppställda bredvid varandra. Säljarens argument var att PII:an var mer dator för pengarna. Så det fick bli den...

Kul

I min familj var kände vi inte till Macintosh förrän långt senare. Min första dator var en Commodore 64 som farsan introducerade mig till programmering på. Denna byttes sedan ut till en IBM PS2, till en början med monokrom skärm. Därefter kom modem, BBS:er o allt det där

Ursprungligen av JohannesKBA:

Första kontakten med Apple var hemma hos en kompis (tidigt 90-tal) vars familj hade en Macintosh och jag minns att vi spelade mycket Lemmings på den. En rolig sak i sammanhanget är att hon arbetar som datorspelsutvecklare idag. Kanske var Macen inspirerande.

Jag har liknande minnen, första kontakten var hos en kompis på gatan vars far hade en Macintosh Classic. Lirade en del spel på den, bland annat Shufflepuck (hette det så?).

Ursprungligen av JohannesKBA:

Under gymnasiet användes just iMac G4 (som Jacob nämner) flitigt, då skolan hade en hel sal full med dem. Håller med er om att den och G4 Cube kan vara det vackraste Apple gjort.

Minns jag också, i mitt fall en hel sal med Macintosh Classic

Är bara 25 så har inte så gedigen lista ännu.

5 IBM netvista p4 2,5 1GB ram GF Ti4600 Första datorn jag köpte för egna pengar. År 2005 årsmodell på datorn var 2002. BF2 släpptes samma år vilket krävde att jag bytte grafikkortet till ett 7600gs för att 4600 kortet saknade någon funktion. Men den datorn körde jag sedan till 2008 oförändrad förutom lite att jag satte i mer hårddiskar.

4 Gameboy colour

3 Nokia 5230 första pekskärms mobilen helt fantastisk köptes i samma veva som jag tog körkort och den hade gratis GPS navigering OVi maps (idag here) användes flitigt. Min bror använde den sedan som ren GPS många år fram tills den blev stulen vid ett inbrott i bilen.

2 HTC vive, Köptes augusti förra året fortfarande lika fantastisk varje gång när man väl orkar dra igång det. Men vi får se hur man känner om ni frågar om 10 år. Hoppas det kommer lite fler spelvärda spel också

1 N64 som jag och min bror fick julen 99, tillsammans med expansionsminnet. DK 64 Mario 64 och Mario kart 64, Tvn i vardagsrummet blev "ockuperad" så våra föräldrar skaffade en tv vi kunde ha i vårat rum istället när de tröttnade på vårat spelande

Plats NR1 är fast. Men de andra kan nog kastas om lite hur som helst

Senast redigerat 2017-05-28 14:41

Lyckades komma på fyra prylar som varit extra viktiga.

1) PowerBook "Pismo" som jag köpte begagnad 2003. Min första bärbara Mac, och trådlöst nätverk var ju gött att ha. Denna hängde med länge och uppgraderades med en G4-processor, 1 GB RAM och enorm hårddisk på 40 GB. Plus dubbla batterier.

2) iPod 3g som var min första iPod.

3) Logitech-mus MX 500 som jag haft sedan 2004 och den funkar lika bra idag. Använder den på jobbet och hemma.

4) iPod touch 1g som var den första iOS-prylen som nådde mig (även om det inte hette så på den tiden).

  • Medlem
  • 2017-05-29 07:59

Trevligt avsnitt!

Min topp 5 skulle se ut så här:

1. Sony Ericsson W880i

Det här är den snyggaste mobiltelefonen som någonsin gjorts. Med sin borstade aluminiumyta var den en fröjd att titta på, och med den något sträva gummiytan på baksidan en dröm att hålla i. Och de smaka distinkta knapparna var ljuvliga att skriva sms med. Många klagade på de vassa tangenterna, men jag älskade dem. Musikspelaren var även den grym. Mobiler var roligare förr.

2. Ipod Nano (1st Gen)

Än idag slås jag över hur läcker den här mackapären är. Tar ur den ur sin kartong ibland bara för att hänföras. Det är så charmigt att den verkligen ser ut som en liten, liten version av den större Ipoden från samma generation. Trots dess ålder fungerar den fortfarande och batteriet är inte heller det så pjåkigt. Kan sakna att ha en dedikerad musikspelare.

3. Macbook (White, 2006)

Min första egna dator tillika min första Mac. Precis som tidigare prylar på listan fungerar den fortfarande, men av förklarliga skäl används den inte längre. Men där och då var den fantastisk! Med denna kunde jag börja spela in mina låtar jag knåpat på i mitt pojkrum. En helt ny värld öppnade sig för mig.

4. Gamecube

Som ni säkert märkt har jag en fäbless för små, nätta grejer. Vågar nog påstå att det här är Nintendos snyggaste konsol. Och med den lila färgen, de små miniskivorna, den lekfulla handkontrollen och det lilla handtaget på baksidan av maskinen rankar jag den även som den charmigaste. Handkontrollen må se knepig ut, men för mig satt den som handen i handsken. Spelen var inte fy skam heller (såklart) och enkelheten i att komma igång att spela var makalös.

5. Iphone

Liksom Jakob känner jag att jag måste ha med Iphone på den här listan. Det är en alltför viktig produkt som har format om hela min vardag. Den förenklar så mycket. Håller med om att om min dator skulle kapsejsa skulle jag lätt kunna sköta enklare vardagsärenden med den. Sen att de senaste versionerna inte tilltalar mig rent estetiskt eller storleksmässigt är en annan sak. Hoppas innerligt att Apple fortsätter släppa mobiler i samma storlek som Iphone 5.

Senast redigerat 2017-05-29 11:07
Ursprungligen av rKID:

Trevligt avsnitt!
4. Gamecube

Som ni säkert märkt har jag en fäbless för små, nätta grejer. Vågar nog påstå att det här är Nintendo snyggaste konsol. Och med den lila färgen, de små miniskivorna, den lekfulla handkontrollen och det lilla handtaget på baksidan av maskinen rankar jag den även som den charmigaste. Handkontrollen må se knepig ut, men för mig satt den som handen i handsken. Spelen var inte fy skam heller (såklart) och enkelheten i att komma igång att spela var makalös.

Gamecube är förmodligen min favorit bland stationära konsoler! Håller med dig till fullo; den var nätt och tjusig, lekfull och sofistikerad på samma gång. Plus att spelen var grymma, och handkontrollen förmodligen är den mest bekväma som gjorts. Nintendo i sitt esse!

Roligt med så många anekdoter och listor i den här tråden! Keep it coming!

Bubblare på min lista: Nintendo Gamecube, Apple Powerbook 12", Nokia 3310, Sony Minidisc.

Får man fuska in en 6a också?

Glömde ju VHS. Den måste vara med då den startade mitt filmberoende redan vid 4 år. Började se skräckfilm redan då. Idag ser jag alldeles för mycket film. Dock inte VHS. Tycka vad man vill om den. Men för 100 år sedan var den halvbra skit!

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-05-29 12:56

Mina fem prylar som genom tiderna berört mig eller på något annat sätt lämnat avtryck efter sig i mitt hjärta.

1. Macbook Pro Retina 15" 2014

Helt klar den absolut bästa datorn jag någonsin ägt. Visst finns det tidigare Mac-datorer men det är ingen av dom som jag känt så starkt för som denna. Fick jag välja en pryl att ha kvar och göra mig av med allt annat så skulle det bli denna som fick stanna. Tidigare modeller som jag ägt är Macbook unibody alu 13" innan dom också fick Pro i namnet och en Macbook Pro 15" 2011 med högupplöst matt skärm. Den senare av dem kommer tätt efter nuvarande retinamodellen men det som gör att den inte riktigt tar hem förstaplatsen är problemen med grafikkortet och att fläktarna gick igång lite för ofta. Min retina Macbook Pro är i mina ögon perfekt, inget som jag inte gillar med den. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om 2016 år modell.

2. Nokia N900

Nokias lilla uppstickare som kunde ha blivit något bra om dom jobbat vidare med den och dess operativsystem. Nokia N900 var efterföljaren till N810 (som lanserades som en internet-"platta" eftersom den inte hade någon telefon-funktion) och en tidig utmanare till framför allt androidtelefoner när det begav sig. Nokias N900 var en 3.5" touchtelefon med Maemo 5 som är ett operativsystem baserat på Linux, framtaget av Nokia själva. Mjukvaran i sig var till en början lite buggig och saknade vissa funktioner. Men vartefter Nokia jobbade vidare med den så blev den mer och mer kompetent, tills utvecklingen lades ner och hela Maemo och även nysatsningen MeeGo verkade rinna ut i sanden. Synd kan jag tycka, för hade dom bara hålit ut och jobbat vidare hade det idag kunnat vara en en tredje spelare på markaden. Var väl i samma veva som fokus istället lades om till Windows Mobile vilket som, med facit i handen, var mindre lyckat beslut. N900ans ess i rockärmen var även dess utfällbara tangentbord som jag än idag kan sakna då virtuella tangentbord kan driva mig till vansinne till och från...

3. Logitech MX518

Denna mus har en speciell plats i mitt hjärta. Min MX518 var en trogen följeslagare under många år. Datorer, skärmar och tangentbord byttes ut flera gånger om men denna mus har varit den gemensamma nämnaren i flertalet av mina "setups". Sedan en tid tillbaka pensionerades den dock till förmån av Performance MX och senare MX Master. MX Master i sig är överlag en bättre mus men MX518 har ändå en speciell plats i mitt hjärta.

4. Canon 5D Mark I

Har tidigare haft ett stort fotointresse och många kameror har kommit och gått men den som lämnade störst avtryck efter sig måste vara Canons första 5D kamera vilket även var min första kamera med fullformatssensor. känslan när man kommer hem efter en dags fotograferande och sätter sig vid datorn och börjar gå igenom bilderna från denna kamera, den är svår att beskriva. Åtminstonde på den tiden då APS-C kameror var vanligast bland den stora massan som växte fram i DSLR kamerans storhetstid bland, inte bara fotointresserade, utan även gemene man som ville ta bebisbilderna till nästa nivå.

5. JVC Microstereo

Denna kommer med på listan mest av nostalgiska skäl. Det var inget speciellt med den, en vanlig svart microstereo från JVC som jag fick av min mor i mina tidigare dagar. Anledningen till att den är speciellt är nog för att den är den första teknikprylen som jag kan minnas att jag fick. På den tiden var det stort för lilla mig, den hade ju allt. En skärm som man från fjärrkontrollen kunde tända bakgrundsbelysningen på och det som farcinerade mig mest var nog när man höjde och sänkte volymen på fjärrkontrollen och volymvredet på stereon rörde på sig i motsvarande riktigt. Det går inte att beskriva med ord hur häftigt jag tyckte att det var på den tiden.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-05-29 13:42
Ursprungligen av rKID:

Trevligt avsnitt!

Min topp 5 skulle se ut så här:

1. Sony Ericsson W880i

Det här är den snyggaste mobiltelefonen som någonsin gjorts. Med sin borstade aluminiumyta var den en fröjd att titta på, och med den något sträva gummiytan på baksidan en dröm att hålla i. Och de smaka distinkta knapparna var ljuvliga att skriva sms med. Många klagade på de vassa tangenterna, men jag älskade dem. Musikspelaren var även den grym. Mobiler var roligare förr.

2. Ipod Nano (1st Gen)

Än idag slås jag över hur läcker den här mackapären är. Tar ur den ur sin kartong ibland bara för att hänföras. Det är så charmigt att den verkligen ser ut som en liten, liten version av den större Ipoden från samma generation. Trots dess ålder fungerar den fortfarande och batteriet är inte heller det så pjåkigt. Kan sakna att ha en dedikerad musikspelare.

3. Macbook (White, 2006)

Min första egna dator tillika min första Mac. Precis som tidigare prylar på listan fungerar den fortfarande, men av förklarliga skäl används den inte längre. Men där och då var den fantastisk! Med denna kunde jag börja spela in mina låtar jag knåpat på i mitt pojkrum. En helt ny värld öppnade sig för mig.

4. Gamecube

Som ni säkert märkt har jag en fäbless för små, nätta grejer. Vågar nog påstå att det här är Nintendos snyggaste konsol. Och med den lila färgen, de små miniskivorna, den lekfulla handkontrollen och det lilla handtaget på baksidan av maskinen rankar jag den även som den charmigaste. Handkontrollen må se knepig ut, men för mig satt den som handen i handsken. Spelen var inte fy skam heller (såklart) och enkelheten i att komma igång att spela var makalös.

5. Iphone

Liksom Jakob känner jag att jag måste ha med Iphone på den här listan. Det är en alltför viktig produkt som har format om hela min vardag. Den förenklar så mycket. Håller med om att om min dator skulle kapsejsa skulle jag lätt kunna sköta enklare vardagsärenden med den. Sen att de senaste versionerna inte tilltalar mig rent estetiskt eller storleksmässigt är en annan sak. Hoppas innerligt att Apple fortsätter släppa mobiler i samma storlek som Iphone 5.

Kan bara hålla med, min lila Gamecube är en av mina absoluta favoritkonsoler genom tiderna, förbluffande charmig hårdvara och en diger uppsättning suveräna spelupplevelser! Min enhet står faktiskt här och pryder kontorets studio <3 DS och 3DS är också fenomenalt trevliga konsoler, som Jakob nämner i avsnittet är DS Lite en av de absolut bästa konsolerna jag någonsin investerat pengar i.

  • Medlem
  • 2017-05-29 15:36
Ursprungligen av ekloev:

Kan bara hålla med, min lila Gamecube är en av mina absoluta favoritkonsoler genom tiderna, förbluffande charmig hårdvara och en diger uppsättning suveräna spelupplevelser! Min enhet står faktiskt här och pryder kontorets studio <3 DS och 3DS är också fenomenalt trevliga konsoler, som Jakob nämner i avsnittet är DS Lite en av de absolut bästa konsolerna jag någonsin investerat pengar i.

Så tjusigt! Har allt sett den där i bakgrunden i era videos. Ångrar bittert att jag i min ungdom sålde min kära Gamecube. Ibland får jag för mig att jag ska köpa en bara (nåja) för att ha den som prydnad. Angående DS Lite håller jag med er båda. Hade även den konsolen. Den vita varianten. Så läcker och bra den var!

Ursprungligen av ekloev:

Kan bara hålla med, min lila Gamecube är en av mina absoluta favoritkonsoler genom tiderna, förbluffande charmig hårdvara och en diger uppsättning suveräna spelupplevelser! Min enhet står faktiskt här och pryder kontorets studio <3 DS och 3DS är också fenomenalt trevliga konsoler, som Jakob nämner i avsnittet är DS Lite en av de absolut bästa konsolerna jag någonsin investerat pengar i.

HANDKONTROLLEN I Port 4 vad är detta!?!? Valde mellan gamecube och N64 för plats 1 men blev N64 pga minnena när jag och min bror spelade ex Perfect dark och Mariokart. När vi köpte gamecube så var han i moppeåldern så blev inte lika mycket spelande med honom då, vi köpte även den trådlösa handkontrollen (typ wavebird?) var väldigt imponerad av att den var trådlös. Köpte även till Gameboy advance påbyggnaden så man kunde köra gameboyspel i den.. Men vi har i alla fall kvar alla nintendo konsoler från nes - wii och första gameboy - Advance SP. Brukar bli någon retrokväll om året.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-05-29 16:49
Ursprungligen av Jonatatatan:

HANDKONTROLLEN I Port 4 vad är detta!?!? Valde mellan gamecube och N64 för plats 1 men blev N64 pga minnena när jag och min bror spelade ex Perfect dark och Mariokart. När vi köpte gamecube så var han i moppeåldern så blev inte lika mycket spelande med honom då, vi köpte även den trådlösa handkontrollen (typ wavebird?) var väldigt imponerad av att den var trådlös. Köpte även till Gameboy advance påbyggnaden så man kunde köra gameboyspel i den.. Men vi har i alla fall kvar alla nintendo konsoler från nes - wii och första gameboy - Advance SP. Brukar bli någon retrokväll om året.

Haha, handkontrollen anslöts till konsolen enbart för uppvisningssyfte, den ansluts så klart till port ett när den ska användas, jag lovar! Ja det där med minnen från spelsessioner med familj och vänner är fint, jag har liknande minnen med brorsan och Gamecube, vi satt och spelade Super Mario Strikers mot varandra och hade hur kul som helst. Vill verkligen att Nintendo ska släppa det till Virtual Console på Switch, enkelt med ack så roligt. Grävde även fram min ursprungliga Gameboy Advance häromdagen och undrade först om det var fel på skärmen, hade glömt bort hur ljussvag den skärmen faktiskt är. Var tvungen att gå in i köket och stå framför ett fönster för att se vad som pågick på skärmen

Ursprungligen av ekloev:

Haha, handkontrollen anslöts till konsolen enbart för uppvisningssyfte, den ansluts så klart till port ett när den ska användas, jag lovar! Ja det där med minnen från spelsessioner med familj och vänner är fint, jag har liknande minnen med brorsan och Gamecube, vi satt och spelade Super Mario Strikers mot varandra och hade hur kul som helst. Vill verkligen att Nintendo ska släppa det till Virtual Console på Switch, enkelt med ack så roligt. Grävde även fram min ursprungliga Gameboy Advance häromdagen och undrade först om det var fel på skärmen, hade glömt bort hur ljussvag den skärmen faktiskt är. Var tvungen att gå in i köket och stå framför ett fönster för att se vad som pågick på skärmen

Advance SP har de fixat bakbelyst skärm på enligt mig en riktigt trevlig maskin gillade knapparna på den bättre än original Advancen. Men det verkar jag vara rätt ensam om. Vill minnas att vi hade någon typ av förstoringsglas med inbyggd lampa till våra äldre gamboy för att få större bild och kunna se när man spelar i mörker något i stil med denna

. Tur tekniken gått framåt när det kommer till bildskärmar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-30 09:10
Ursprungligen av Jonatatatan:

Advance SP har de fixat bakbelyst skärm på enligt mig en riktigt trevlig maskin gillade knapparna på den bättre än original Advancen. Men det verkar jag vara rätt ensam om. Vill minnas att vi hade någon typ av förstoringsglas med inbyggd lampa till våra äldre gamboy för att få större bild och kunna se när man spelar i mörker något i stil med denna http://images.eurogamer.net/modojo.com/features/199/lightmagnifier.jpg . Tur tekniken gått framåt när det kommer till bildskärmar.

Den där hade jag också, smidig sak

Lyssnade på den här podden idag och blev tårögd. De känslor som Eklöv och Jacob framkallade. Det känns som den yngre generationen inte kommer få uppleva de enorma tekniska framstegen som vi 70-80talister har upplevt. Nu till min historia.

Min allra första dator var en gammal PC utav märket Apricot med OS CP/M 86 från farsan kompanjon. Det var en utrustad med en CRT med gröntext. Därefter fick jag en Atari 1040STE när jag ville ha en Amiga. Datormagazin var riktigt stort och jag sög in allt jag kunde i datorväg. Det blev en hel del spelande, Lemmings, Chaos Engine var några favoritspel som jag hade på diskett. Medan andra propsade för Tac2 (Joystick) så gick jag för The Bug.

Åren gick och min "andra" pc blev en Siemens Nixdorf 486SX25. Denna köptes på den lokala datorbutiken i Norrköping. Det fanns inget ljudkort så ett halvår senare blev det ett Soundblaster 16 ISA. Det fanns en datorbutik bakom Åhlens i Linköping som hjälpte mig att stoppa in ljudkortet i ISA-slotten. Ett par år senare blev det dags att uppgradera och det blev en Cyrix 166+, vilket var ett inte så lyckat köp. FPU-delen var riktig svag och processorn var inte stabil. För att uppgradera ljudkortet så blev det en Sound Blaster AWE 64 Gold, som hade digital utgång (SPDIF).

*Atari 1040 STE - spenderade många timmar framför, framför allt spelande och ordbehandling.

*PCn - Intresset tog fart på riktigt när grunden för förståelse och intresse för datorarkitektur uppstod.

*Modem/Internet uppkoppling. - 1994 fick jag min uppkoppling, ett vanligt 14400kbps, innan dess var det BBS:er. Det var då jag förstod att möjligheterna var oändliga och IT var framtiden.

*iPhone - Innan iPhone kom så var smartphone något för tekniknördar. MDI som Apple är experter är visade vägen.

*Bredbandet - Dagens samhälle möjliggjordes dels av HEMPC-reformen, men också att vi har ett av världens mest utbyggda infrastruktur för Internet. SUNET ledde vägen via universitetet. Att vi kan göra banktjänster, streama film, mm. Möjliggjordes utav tillgången till höghastighetsinternet.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-05-31 09:46
Ursprungligen av darkshippo:

Lyssnade på den här podden idag och blev tårögd. De känslor som Eklöv och Jacob framkallade. Det känns som den yngre generationen inte kommer få uppleva de enorma tekniska framstegen som vi 70-80talister har upplevt. Nu till min historia.

Min allra första dator var en gammal PC utav märket Apricot med OS CP/M 86 från farsan kompanjon. Det var en utrustad med en CRT med gröntext. Därefter fick jag en Atari 1040STE när jag ville ha en Amiga. Datormagazin var riktigt stort och jag sög in allt jag kunde i datorväg. Det blev en hel del spelande, Lemmings, Chaos Engine var några favoritspel som jag hade på diskett. Medan andra propsade för Tac2 (Joystick) så gick jag för The Bug.

Åren gick och min "andra" pc blev en Siemens Nixdorf 486SX25. Denna köptes på den lokala datorbutiken i Norrköping. Det fanns inget ljudkort så ett halvår senare blev det ett Soundblaster 16 ISA. Det fanns en datorbutik bakom Åhlens i Linköping som hjälpte mig att stoppa in ljudkortet i ISA-slotten. Ett par år senare blev det dags att uppgradera och det blev en Cyrix 166+, vilket var ett inte så lyckat köp. FPU-delen var riktig svag och processorn var inte stabil. För att uppgradera ljudkortet så blev det en Sound Blaster AWE 64 Gold, som hade digital utgång (SPDIF).

*Atari 1040 STE - spenderade många timmar framför, framför allt spelande och ordbehandling.

*PCn - Intresset tog fart på riktigt när grunden för förståelse och intresse för datorarkitektur uppstod.

*Modem/Internet uppkoppling. - 1994 fick jag min uppkoppling, ett vanligt 14400kbps, innan dess var det BBS:er. Det var då jag förstod att möjligheterna var oändliga och IT var framtiden.

*iPhone - Innan iPhone kom så var smartphone något för tekniknördar. MDI som Apple är experter är visade vägen.

*Bredbandet - Dagens samhälle möjliggjordes dels av HEMPC-reformen, men också att vi har ett av världens mest utbyggda infrastruktur för Internet. SUNET ledde vägen via universitetet. Att vi kan göra banktjänster, streama film, mm. Möjliggjordes utav tillgången till höghastighetsinternet.

Fantastiskt trevlig läsning, kul att vår diskussion kunde ge dig en tur längsmed minnenas allé Verkligen, många tekniska framsteg nu är iterativa sett till hårdvaran, mycket av framstegen sker i mjukvara och tjänster. Allt från utveckling av persondatorer till spelen och konsolerna utvecklades enormt under 90-talet, stegen från NES till SNES till N64/Playstation var enorma. Steget från PS3/Xbox 360 till Ps4/Xbox One är mindre markant i jämförelse.

Jag läste också Datormagazin, och var faktiskt redaktör hos Datormagazin innan jag började jobba hos Geeks, men det är den nya versionen av tidningen. Tidningen som skrev om Amiga var något före min tid. En av datorerna jag valde mellan när jag skulle köpa ny dator var faktiskt från just Siemens Nixdorf som du nämner, men valet hamnade i slutändan på en dator från Everest. Den marknadsfördes med en Pentium-processor, men när jag bootade in i BIOS visade sig att det var en Cyrix-processor, en klenare kopia av Pentium. Det som skulle ha varit en Pentium var en Cyrix 133 MHz som motsvarade prestandan hos en Pentium 90 MHz. Blev något butter över detta, men butiken vi köpte datorn från gick i konkurs när vi hade gjort två avbetalningar, 2500 kr av totalt 15 000 kr, så jag vågade inte klaga

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-03 12:58

ABC80, 300 bps-modem för min BBS, Mac IIfx, the original iPhone, Internet via fiber

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-06-04 14:14

1. Amiga 500
Min första dator som jag själv ägde och fick mig intresserad av datorer. Brukade låna en C64 av närmsta grannen en tid innan jag köpte denna men Amigan var min ögonsten. Äger även idag en 500a som det finns planer på att uppgradera.

2. Nintendo (NES)
Många goda minnen från denna konsol!

3. Amiga 1200
Spelupplevelser och musikskapande som jag inte glömmer.

4. iPhone (Alla modeller)

5. Pentax K-1
Min kompanjon på dagsturer och större äventyr när det gäller fotografering.

Ursprungligen av ekloev:

FileBrowser

Apropå appen Filebrowser så tycker jag att det inbyggda stödet för diverse filformat är att se som en ren bonus.

Filebrowser fungerar precis som alla filhanterare på alla andra system, i alla fall ur den aspekten att den öppnar vilken fil som helst så länge det finns ett program/app installerat i systemet som hanterar det aktuella filformatet.

FileBrowser har sin "Öppna med..."-funktion för alla typer av filer och finns det en app som registrerat filändelsen i iOS så dyker den upp där och tar hand om filen.

Dessutom kan man ju bygga ett lokalt "filsystem" komplett med undermappar under "My files". Mycket kompetent filhanterare anser jag.

1
Bevaka tråden