Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC Keynote 5 Juni

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

https://www.apple.com/apple-events/june-2017/

Spännande! Vad kommer?

Jag börjar vilja ha en Watch 3 nu....kanske för tidigt

Jag hoppas på att ryktet är sant gällande att Apple uppdaterar sin Macbook Pro-linje med Kaby Lake. Förhoppningsvis så kommer det även till att bli en prisjustering neråt så att det blir mer prisvärt. Jag kommer behöva en ny maskin i höst.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2017-05-26 08:35

Ny iPad Pro tack.

Nöjd för tillfället! Men ska bli intressant följa!

Spännande! Bara 10 dagar kvar.

  • Medlem
  • 2017-05-26 09:19

Är ingen tekniknörd på det sättet, så kan inte säga vilka interna uppdateringar jag önskar mig i MacBooks. Mina användningsområden är inte särskilt tunga så en något förbättrad Macbook 12" med ett lägre pris vore fint. Ett till färgalternativ vore trevligt också. Kanske mattsvart/helsvart aluminium. Space grey ser lite sunkig ut i tonen.

I vilket fall som helst är jag nyfiken på vad (om) de visar upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-26 09:23

MAcBook Air med retina. Om inte det kommer så en uppdatering av MacBook Pro med Kaby Lake.

  • Medlem
  • 2017-05-26 10:34
Ursprungligen av panther:

¨

Jag vill också se en nästa generation Apple Watch men den kommer nog i september, med förhoppningsvis ny design och LTE-stöd. Men en ny iPad och en Siri speaker hade ju också varit trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-26 10:37

WWDC är ju Apples utvecklar-konferens. Som vanligt fylls nätet med drömmar om hårdvaru-lanseringar. Det kan ju komma något men det är inte huvudsyftet med konferensen.

Jag hoppas på något nytt kring Apple File System för Mac, kanske någon smartare backuplösning via snapshots. Gärna checksummor för data. Det är väldigt märkligt att ha kryptering av filsystemet men inte ha någon typ av checksumma eller MAC (Message Authentication Code).

Något genombrott med Siri vore välkommet, kanske några nya APIer kring det.
Någon typ av genombrott kring HomeKit vore trevligt. Det händer för lite här.
Undrar om Apple hänger på trenden och har något att komma med kring AI eller Machine Learning?
Någon proffsuppgradering av programmet Bilder vågar man väl inte hoppas på längre

När jag tänker efter är mina förväntningar ganska lågt ställda.

Senast redigerat 2017-05-26 15:28
Ursprungligen av pesc:

WWDC är ju Apples utvecklar-konferens. Som vanligt fylls nätet med drömmar hårdvaru-lanseringar. Det kan ju komma något men det är inte huvudsyftet med konferensen.

Den obligatoriska kommentaren i trådar som handlar om WWDC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-26 13:12

Kom på att det som verkligen skulle behöva ta ett rejält steg framåt är Siri.

Ursprungligen av pesc:

WWDC är ju Apples utvecklar-konferens. Som vanligt fylls nätet med drömmar om hårdvaru-lanseringar. Det kan ju komma något men det är inte huvudsyftet med konferensen.

Till saken hör väl att Apple i allt större utsträckning är beroende av att komma med något nytt på hårdvarusidan. Hur länge kan Apple fortsätta med exempelvis nuvarande Macbook Pro som är vansinnigt dyr och som dessutom kommer med gårdagens Skylake-processor? Jag tror att även Apple inser att de måste uppdatera nu för att hålla mindre avstånd till konkurrenterna.

Naturligtvis hoppas även jag på att vi får se en hel del inom mjukvarusegmentet. De får gärna presentera nästa macOS-version och då samtidigt tala om att APFS (Apple File System) blir standard. Ser också fram emot nästa iOS och att det får en del häftiga funktioner som ökar attraktiviteten - kanske även ett nytt utseende även om det är att hoppas på för mycket.

Men oavsett vilka mjukvarunyheter som presenteras så måste de skeppa något nytt i Pro-segmentet. Det är ohållbart nu. Finns noll anledning för mig som privatkonsument att gå från min MacBook (Retina, 12-inch, Early 2016) till nuvarande Macbook Pro. Detta trots att jag skulle behöva något starkare hårdvara. Priset är helt enkelt för högt i relation till vad man får. En ny flashig version av macOS med APFS är långt ifrån tillräckligt.

Ursprungligen av sextontio:

Men oavsett vilka mjukvarunyheter som presenteras så måste de skeppa något nytt i Pro-segmentet. Det är ohållbart nu. Finns noll anledning för mig som privatkonsument att gå från min MacBook (Retina, 12-inch, Early 2016) till nuvarande Macbook Pro. Detta trots att jag skulle behöva något starkare hårdvara. Priset är helt enkelt för högt i relation till vad man får.

Min MBP 17 från 2011 tuffar fortfarande på bra. Jag hade också gärna köpt en nyare maskin, men det är ju väldigt lite Pro över nuvarande utbud. I min värld ska man åtminstone kunna uppdatera minne och hårddisk på en Pro-maskin.

Att det ska komma en MBP 17 igen det tror jag kanske inte på, men man kanske kan hoppas på en riktig Pro-maskin i 15-tumsutförande. Dock är en av de största anledningarna till att jag inte gått över till en 15-tummare förhållanded mellan den fysiska storleken på skärmen och upplösningen som är av stor vikt för mig när jag programmerar. Fastän Retinan är fin, så blir det för litet för mig när jag provat köra med en annan skalning på dem.

Kanske blir en Lenovo P71 (eller liknande) som hackintosh istället.

Ursprungligen av suddgummi:

Min MBP 17 från 2011 tuffar fortfarande på bra. Jag hade också gärna köpt en nyare maskin, men det är ju väldigt lite Pro över nuvarande utbud. I min värld ska man åtminstone kunna uppdatera minne och hårddisk på en Pro-maskin.

Jag har nog svårt för det här med att en del envisas med att Pro är lika som att kunna uppdatera hårddisk och minne. Den där tiden då man kan göra det är över på allt fler bärbara datorer från olika tillverkare. För mig är Pro-modeller snarare en fråga om att de har betydligt vassare hårdvaruspecifikationer än främst så kallade "instegsmodeller". Så de skulle i det läget gärna få ta bort Pro från den första versionen men låta de med touchbar fortsätta ha den titeln. Fast då skulle man förstås behöva döpa om nuvarande Macbook på något sätt eftersom det blir förvirrande för kunderna.

Ursprungligen av sextontio:

Jag har nog svårt för det här med att en del envisas med att Pro är lika som att kunna uppdatera hårddisk och minne. Den där tiden då man kan göra det är över på allt fler bärbara datorer från olika tillverkare. För mig är Pro-modeller snarare en fråga om att de har betydligt vassare hårdvaruspecifikationer än främst så kallade "instegsmodeller". Så de skulle i det läget gärna få ta bort Pro från den första versionen men låta de med touchbar fortsätta ha den titeln. Fast då skulle man förstås behöva döpa om nuvarande Macbook på något sätt eftersom det blir förvirrande för kunderna.

Nja, det finns allt en massa laptops som går att uppgradera ordentligt. Kolla på de senaste arbetsstations-Thinkpadarna där du kan installera 64 GB minne och ordentligt med disk om du behöver. I en dator med Xeon processor.
Det är vad jag menar med pro, att de lever länge och går att uppdatera hyffsat samtidigt som de har bra med pulver.
Jag hade nog hellre kallat nuvarande utbud för enbart Macbook, då med tillägget "med touchbar" för de datorer som har det, för så mycket pro är de inte...

Kommer att vara på plats i San José i år och titta live. Förmodligen kommer jag också att få träffa Tim Cook dagen innan.

Ursprungligen av hugofalk:

Kommer att vara på plats i San José i år och titta live. Förmodligen kommer jag också att få träffa Tim Cook dagen innan.

Så roligt. ? Man är ju inte lite avis.

Ursprungligen av WiFi:

¨

Jag vill också se en nästa generation Apple Watch men den kommer nog i september, med förhoppningsvis ny design och LTE-stöd. Men en ny iPad och en Siri speaker hade ju också varit trevligt.

AW3 ska bli spännande, och jag tror som du att den kommer till hösten. Men man kan ju bli överaskad.
Siri Speaker kan ju också bli intressant.....
iPad klarar sig ett tag till utan uppgradering för mig.

Mjukvaru-uppgraderingarna får gärna bli jättebra

Vet ni om det finns något sätt att börja kolla på presentationen efter att den har startat? Kommer inte kunna se presentationen kl 19 och kommer nog först kunna börja kolla en halvtimme efter den har startat. Har ni några tips?

Ursprungligen av woohooo:

Vet ni om det finns något sätt att börja kolla på presentationen efter att den har startat? Kommer inte kunna se presentationen kl 19 och kommer nog först kunna börja kolla en halvtimme efter den har startat. Har ni några tips?

Tror att man kan "Backa" i youtube-livstreamar, och det brukar alltid vara någon som livesänder eventet där.

  • Medlem
  • 2017-06-04 08:18
Ursprungligen av hugofalk:

Kommer att vara på plats i San José i år och titta live. Förmodligen kommer jag också att få träffa Tim Cook dagen innan.

Spännande ?
Om fick möjlighet att ställa en fråga till Cook
Vilken skulle det vara?

Ursprungligen av hugofalk:

Tror att man kan "Backa" i youtube-livstreamar, och det brukar alltid vara någon som livesänder eventet där.

Nice! Tack så mycket för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-04 19:30
Ursprungligen av PaO:

Spännande ?
Om fick möjlighet att ställa en fråga till Cook
Vilken skulle det vara?

Vilken produkt/funktion/tjänst av Apples olika vill han se utvecklas mest de kommande två åren. Och sedan ska man nagla fast honom vid frågan. Han kommer svara svävande. Då gäller det att återkomma till frågan. Frågan var singularis. Inte en massa förklaringar och allmänna uttalanden som svar ska accepteras..:)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-04 19:43

Dags för MacOS 11 och nya filsystemet att släppas som beta, inkluderande fullt stöd för Time Machine på externa enheter (USB, NAS, Cloud..).

  • Avstängd
  • 2017-06-04 19:53

Är så jävla pepp på denna keynote att jag bara kommer bli besviken ?

  • Medlem
  • 2017-06-04 20:37
Ursprungligen av Rlafh:

Är så jävla pepp på denna keynote att jag bara kommer bli besviken ?

Mycket spännande imorgon känns som om Apple laddat ordentligt i år ?

Är det någon som vet när vi får se svenska priser på apple produkterna?

  • Avstängd
  • 2017-06-05 21:46
Ursprungligen av kalis89:

Är det någon som vet när vi får se svenska priser på apple produkterna?

Nu

1
Bevaka tråden