Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är touchbar något att ha?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-05-25 10:43

Jag valde bort touchbar när jag köpte senaste Macbook Pro.

Ibland får jag dock frågan om jag valde touchbar när jag säger att jag köpt datorn.

Var det ett misstag att inte välja touchbar?

Kändes mest som en ploj.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-05-25 11:04

Nej det var inget misstag. Riktiga knappar är bäst. Jag har tunna vantar på mig när jag arbetar, dom får jag slita av bara för att kunna trycka på ESC eller höja/sänka musiken.

Ursprungligen av larsp777:

...Var det ett misstag att inte välja touchbar?...

Jag skulle säga ja, men det kan nog ingen annan än du själv avgöra egentligen.

Jag resonerar så här:
Om man kan slänga upp 16.995 kr, så bör man kunna slänga upp 20.595 kr, speciellt om man tittar på vad man får för de pengarna. Jag tycker att det helt klart är värt den merkostnaden.
• Snabbare processor (2,9 mot 2,0 GHz)
• Bättre grafikkort (Intel 550 mot 540)
• Snabbare minne (2133 mot 1866 MHz)
• Fler Thunderbolt 3-portar (4 st mot 2 st)
• Touch bar
• Touch id

(I min jämförelse så förutsätter jag att det är de här två modellerna vi pratar om - dvs den nya modellen med och utan touchbar. För om du valde den gamla modellen som fortfarande säljs, så valde du bort mer än touch bar - då valde du t.ex. bort Thunderbolt 3 också, och då är det en annan diskussion.)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-05-25 11:20

Jesper, den här diskussionen handlar väl om plojen Touchbar, inte allt annat man får med på modellerna som har sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-25 11:28

För mig är Touch Bar himmelrike. Till en början såg jag bristerna i att det var bara några enskilda program som hade egna mappningar men så sprang jag på Better Touch Tool programmet och man kan gör egna mappningar av Touch Bar.

Här är ett exempel, där jag beskriver användandet av Touch Bar och Better Touch Tool för att förenkla ett jobbigt repetitivt arbete.
http://www.99mac.se/forum/t/321566-touch-bar-...

Nu för tiden saknar jag Touch Bar på Mac Pron på jobbet.
Har inte tillgång till Mac Bocken just nu men senare idag kan jag redovisas hur jag mappat upp Touch Baren som bildproducent med Wirecast för en idrottstävling och kan själv skapa förutbestämda bildsnitt, med "macron" där varje knapp kan göra ens sekventiellt övergång med en knapp istället för flera musklick.
Men mer om det senare idag.

Better Touch Tool som är ett fantastiskt program där man dessutom kan mappa gester och knappar.
För mig har Touch Bar blivit ett extremt professionellt verktyg som jag inte vill vara utan.

Senast redigerat 2017-05-25 11:38

Touchbar är väl i ett relativt tidigt utvecklingsskede och har inte nått sin fulla potential. På lite längre sikt för det nog med sig ganska stora möjligheter i takt med att utvecklarna hittar nya innovativa sätt att använda den som ett komplement till sina program. Så jag tror absolut att det är något som är bra att ha. Att du dessutom får möjlighet till att logga in med ett fingeravtryck och därför kan ha betydligt längre lösenord (ökad säkerhet) är väl att anse positivt. Men priset kan förstås avskräcka. Jag är ytterst tveksam till om ovanstående fördelar motiverar det högre priset i sig. Då får man i så fall ta ställning till om man behöver den i övrigt bättre hårdvara som kommer med - om svaret är nej så bör man nog vänta med touchbar trots ovanstående fördelar.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-05-25 11:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag skulle säga ja, men det kan nog ingen annan än du själv avgöra egentligen.

Jag resonerar så här:
Om man kan slänga upp 16.995 kr, så bör man kunna slänga upp 20.595 kr, speciellt om man tittar på vad man får för de pengarna. Jag tycker att det helt klart är värt den merkostnaden.
• Snabbare processor (2,9 mot 2,0 GHz)
• Bättre grafikkort (Intel 550 mot 540)
• Snabbare minne (2133 mot 1866 MHz)
• Fler Thunderbolt 3-portar (4 st mot 2 st)
• Touch bar
• Touch id

(I min jämförelse så förutsätter jag att det är de här två modellerna vi pratar om - dvs den nya modellen med och utan touchbar. För om du valde den gamla modellen som fortfarande säljs, så valde du bort mer än touch bar - då valde du t.ex. bort Thunderbolt 3 också, och då är det en annan diskussion.)

Saken var den att jag hade ett jobb och var tvungen att skaffa en dator snabbt. Skaffade faktiskt först Macbook Pro 2015 men insåg mitt misstag.

Skaffade då Macbook Pro 2016 13".

Insåg nog inte att skillnaderna var mer än touch bar.

Så kanske det var ett misstag även om jag inte tror jag saknar touch bar, touch id eller fler portar alltför mycket.

Portproblemet löste jag med en hyperdrive-docka. Hyperdrive

Bättre prestanda tror jag inte heller jag saknar då jag mest programmerar eller använder datorn när jag är lärare i programmering, även om det inte varit fel att ha det.

Köpte datorn på Webbhallen och tyvärr var nog inte personalen där särskilt kunnig. Hade de redogjort för skillnaderna hade jag kanske valt den med touch bar.

Får väl helt enkelt göra bättre research nästa gång

Senast redigerat 2017-05-25 11:50
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-05-25 11:51
Ursprungligen av ne100:

För mig är Touch Bar himmelrike. Till en början såg jag bristerna i att det var bara några enskilda program som hade egna mappningar men så sprang jag på Better Touch Tool programmet och man kan gör egna mappningar av Touch Bar.

Här är ett exempel, där jag beskriver användandet av Touch Bar och Better Touch Tool för att förenkla ett jobbigt repetitivt arbete.
http://www.99mac.se/forum/t/321566-touch-bar-...

Nu för tiden saknar jag Touch Bar på Mac Pron på jobbet.
Har inte tillgång till Mac Bocken just nu men senare idag kan jag redovisas hur jag mappat upp Touch Baren som bildproducent med Wirecast för en idrottstävling och kan själv skapa förutbestämda bildsnitt, med "macron" där varje knapp kan göra ens sekventiellt övergång med en knapp istället för flera musklick.
Men mer om det senare idag.

Better Touch Tool som är ett fantastiskt program där man dessutom kan mappa gester och knappar.
För mig har Touch Bar blivit ett extremt professionellt verktyg som jag inte vill vara utan.

Ok, intressant. Vill veta mer

Ursprungligen av Mija:

Jesper, den här diskussionen handlar väl om plojen Touchbar, inte allt annat man får med på modellerna som har sådan.

Jag valde att titta på helheten och prisvärdheten. Frågeställningen lämnar det öppet för olika infallsvinklar, tycker jag.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-05-25 11:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag valde att titta på helheten och prisvärdheten. Frågeställningen lämnar det öppet för olika infallsvinklar, tycker jag.

Citat:

Var det ett misstag att inte välja touchbar?

Kändes mest som en ploj.

Jag tyckte inte det var så öppet.

Ursprungligen av Mija:

Jag tyckte inte det var så öppet.

Med tanke på TS svar på mitt inlägg, så fick han ut något av det - och det är ju egentligen allt som betyder något.

Så jag fortsätter nog att försvara min infallsvinkel.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-05-25 14:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med tanke på TS svar på mitt inlägg, så fick han ut något av det - och det är ju egentligen allt som betyder något.

Så jag fortsätter nog att försvara min infallsvinkel.

Tja, jag frågade om det var ett misstag att inte skaffa touch bar så på sätt och vis var det rätt att det var det som det handlade om.

Samtidigt hade valet av touch bar även inneburit fler fördelar.

Så båda har väl rätt

1
Bevaka tråden