Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blinkande vita pixlar - Macbook Pro Retina late 2013

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

För några dagar sedan uppmärksammade jag blinkande vita pixlar på min Macbook Pro Retina late 2013. Tydligast ser man felet mot en helt svart bakgrund ut längs med sidorna i mitten. Jag har testat att återställa SMC och PRAM och tycker att det blev lite bättre, men ej helt bra. Även testat gfxCardStatus och tvingat datorn att använda endast dedikerat eller integrerat grafikkort, men utan framgång. Jag har skött min MBPr exemplariskt så ingen fysisk skada har uppkommit på datorn. Tråkigt nog har 3-års garantin precis gått ut för drygt 2 månader sedan..

Har googlat mycket och det verkar som att det inte är ett hårdvara problem, då de flesta verkar haft kvarstående problem efter att de lämnat in datorn till Apple och fått både moderkort, grafikkort och skärmen utbytt. Vissa säger att det försvunnit av sig själv och andra påstår att det försvann med en uppdatering av OSX.

Har inte möjlighet just nu att få fram en egen bild skärmproblemet, men hittade ett youtube klipp som illustrerar precis samma problem:
https://www.youtube.com/watch?v=nj5WNlZksUw&f...

Är det någon som upplevet samma problem och lyckats lösa det? Eller om någon har några tips?

Tack på förhand,
Johan

Några verkar ju ha blivit av med problemet i samband med en OS-uppdatering. Så det vore ju intressant att veta vilken version av macOS du kör?

Och även om du redan kör senaste (vilket för närvarande är 10.12.5), så kan man ju ändå prova att ladda ner och installera senaste uppdateringen en gång till. Om man har tur kan detta ersätta just den systemfil som är trasig. (Hämta 10.12.5 Combo)

Och sen är jag nyfiken på vad du menar när du säger "3-års-garantin". Menar du Apple Care?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Några verkar ju ha blivit av med problemet i samband med en OS-uppdatering. Så det vore ju intressant att veta vilken version av macOS du kör?

Och även om du redan kör senaste (vilket för närvarande är 10.12.5), så kan man ju ändå prova att ladda ner och installera senaste uppdateringen en gång till. Om man har tur kan detta ersätta just den systemfil som är trasig. (Hämta 10.12.5 Combo)

Och sen är jag nyfiken på vad du menar när du säger "3-års-garantin". Menar du Apple Care?

Jag kör OS 10.10.5, inte uppdaterat heller då det enl. https://forums.macrumors.com/threads/random-w... blev värre med de blinkande pixlarna än tidigare. Får kanske testa att uppdatera ändå, men tänkte ändå fråga här först om någon haft liknande problem och hade några tips.

Nej jag menar svensk konsumentlagstiftning som innefattar 3 års "garanti" Jag vet att Apple är lite restriktiva med denna, men har tidigare använt mig av konsumentlagstiftningen på min Macbook från 2008 där plasten sprack av oklar anledning och det fungerade alldeles utmärkt.

Ursprungligen av JohanBremberg:

...inte uppdaterat heller då det enl. https://forums.macrumors.com/threads/random-w... blev värre med de blinkande pixlarna än tidigare...

Lite blandade budskap i den tråden. Uppdatering till 10.9.2 hjälpte. Uppdatering till 10.9.3 gjorde det värre. Men oavsett vilket, så pratar de ju om äldre system än vad du har. Så jag tycker kanske inte att du ska lägga så stor vikt vid den tråden.

Och i kommentarerna till Youtube-videon i ditt första inlägg pratas det om att uppdatering till 10.12 faktiskt hjälpte.

Så jag skulle ju lätt välja att uppgradera till 10.12.

Om du är tveksam, så kan du alltid spara undan ditt gamla system på en annan disk före uppdateringen - så kan du gå tillbaka till det om det mot förmodan skulle bli värre. En full backup bör man ändå alltid göra innan man ska uppgradera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-25 16:21

Och det är inte 3 års "garanti", det är reklamationsrätt

Ursprungligen av JohanBremberg:

...Nej jag menar svensk konsumentlagstiftning som innefattar 3 års "garanti"...

Du använder citattecken, så du verkar vara medveten om att det inte är en garanti - men det bör ändå påpekas att det är en reklamationsrätt, inte en garanti. Och bevisbördan ligger på konsumenten - dvs du måste bevisa (eller åtminstone kunna övertyga dem om) att det är ett ursprungligt fel.

1
Bevaka tråden