Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan retina och vanlig skärm

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Detta är mitt första inlägg och jag är på väg från pc-världen till Mac eftersom jag lagt ner spelandet och vill pröva en ny plattform. Min fråga är vad den stora skillnaden är mellan retina skärm och icke retina skärm? Jag har nämligen aldrig använt retina skärm i tidigare sammanhang så därför undrar jag. Priset skiljer sig rätt mycket mellan skärmtyperna på begagnad marknaden. Jag har tänkt att använda datorn till streaming, lite lagring av bilder etc, kanske lära mig att programmera etc.

Tacksam för snabbt svar.

Mvh A.

Det som kanske märks mest är att upplösningen är dubbelt så hög på retina-skärmar jämfört med de äldre skärmarna. Till exempel så hade du 1440x900 pixlar på en Macbook Pro förr, men nu får du 2880x1800. Alltså gånger två på båda hållen. Detta gör att allt blir mycken skarpare.

Det finns ett par bonusar till med retina-Macar. En är att alla retina-skärmar är så kallade IPS-skärmar som har mycket bättre färg, och ser bra ut även om du tittar på den lite från sidan. Pröva till exempel att titta "nedifrån" på en icke-retinaskärm; detta händer inte på retina. Noter att detta gäller Macbook Pro; iMac hade faktiskt IPS-skärm redan innan retina.

Sen reflekterar Macbook Pro med retina mindre ljus om du till exempel sitter bredvid ett fönster.

Och tack vare den höga upplösningen kan du faktiskt öka den synbara upplösningen utan att det blir alltför suddigt. På en 15-tummare kan du till exempel ha en upplösning som ser ut som 1680x1050 eller rentav 1920x1080, så du får mycket mer yta att jobba på.

Så detta är fördelarna med retina. Om det är värt det för dig får du själv avgöra, men personligen skulle jag helst aldrig behöva titta på en icke-retina igen.

Läs mer här.
https://support.apple.com/sv-se/HT202471

1
Bevaka tråden