Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skräpmail i telefonen, ej på mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har en imap mail och på min macbook pro så kommer skräpmail direkt till junkfoldern men på min iPhone så kommer mailen till inkorgen.

Går detta att lösa öven på telefonen?

Har ställt in dessa mailadresser jag få spam från att dom ska filteras direkt till skräp hos Binero redan.

Tack.

Har du ställt in att det är spam direkt på mailservern så ska de bli rätt på samtliga klienter. Låter dock inte riktigt rätt att mail hamnar i olika mappar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-21 15:07

Om filtreringen verkligen sker på Bineros server så ska det med IMAP inte vara någon skillnad om du ser på inkorgens innehåll från din macbook eller från iphonen.

Om det istället är så att du aktiverat den lokala skräppostfiltreringen i Mail.app på din macbook så sker detta bara när du har igång din macbook. Mailappen i iOS har inte motsvarande inbyggda skräppostfiltrering. Men när skräppostfiltret i din macbook väl sorterat bort från inkorg till skräpmapp så syns förändringen via IMAP på din iphone.

Ibland kan man förvirras av att det skapats flera mappar på IMAP-servern för skräppost, via olika mailklienter. Logga in via webmailen så ser du om du har flera mappar som heter något med junk, spam eller skräp. Om Binero har inbyggd skräppostfiltrering får du lista ut vilken som används av servern till skräp. I Mail på Macbooken kan du i menyn Brevlåda -> Använd den här brevlådan som:.. se till att välja samma. Motsvarande finns på iOS i inställningarna för epostkontot > Avancerat.

Ursprungligen av IngoX:

Om filtreringen verkligen sker på Bineros server så ska det med IMAP inte vara någon skillnad om du ser på inkorgens innehåll från din macbook eller från iphonen.

Om det istället är så att du aktiverat den lokala skräppostfiltreringen i Mail.app på din macbook så sker detta bara när du har igång din macbook. Mailappen i iOS har inte motsvarande inbyggda skräppostfiltrering. Men när skräppostfiltret i din macbook väl sorterat bort från inkorg till skräpmapp så syns förändringen via IMAP på din iphone.

Ibland kan man förvirras av att det skapats flera mappar på IMAP-servern för skräppost, via olika mailklienter. Logga in via webmailen så ser du om du har flera mappar som heter något med junk, spam eller skräp. Om Binero har inbyggd skräppostfiltrering får du lista ut vilken som används av servern till skräp. I Mail på Macbooken kan du i menyn Brevlåda -> Använd den här brevlådan som:.. se till att välja samma. Motsvarande finns på iOS i inställningarna för epostkontot > Avancerat.

Tack för svar. Det stämmer nog som du skriver. Kan dock inte fatta hur iOS inte kan ha samma skräppostsfunktioner och känning som OSX.

Dock kan jag inte hitta skräplådan under avancerat på telefonen. Se bifogad bild.

Ursprungligen av jurassic579:

Tack för svar. Det stämmer nog som du skriver. Kan dock inte fatta hur iOS inte kan ha samma skräppostsfunktioner och känning som OSX.

Dock kan jag inte hitta skräplådan under avancerat på telefonen. Se bifogad bild.

Kolla i mailappen istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-21 22:27
Ursprungligen av jurassic579:

Tack för svar. Det stämmer nog som du skriver.

Har svårt att tolka exakt vad i mitt svar du tycker stämmer - eftersom det är något i ditt första inlägg som inte stämmer! Det vill säga att om du använder skräppostfiltrering på Bineros server skall inte detta beteende uppstå. Däremot stämmer det om du bara filtrerar med mailappen i din dator.

Jag är ganska säker att Binero erbjuder spamfilter på servernivå, det gör alla seriösa mailleverantörer. Det är alltid att föredra framför lokal filtrering, serverns filter uppdateras kontinuerligt och lär sig känna igen spam betydligt bättre än ett lokalt filter. Så om du inte aktiverat det hos Binero gör det, och stäng av det på macen, onödigt med dubbelt. Antagligen är det som förval aktiverat på servern.

När du la till mailadresser på Bineros server, gjorde du det i rätt lista? Ibland formuleras det som en lista med adresser man vill utesluta från filtrering (alltså de släpps igenom), och en annan lista man vill inkludera (alltså de släpps aldrig igenom, även om innehållet inte tyder på spam). Om du råkat lägga adresserna i uteslutningslistan betyder det att just dessa skräpmail släpps fram till din inkorg, och sedan sorteras av macens inbyggda filter, men inte på telefonen. Alltså en scenario som förklarar beteendet om det är så att du aktiverat skräppostfiltrering både på servern och lokalt.

Ursprungligen av jurassic579:

Kan dock inte fatta hur iOS inte kan ha samma skräppostsfunktioner och känning som OSX.

Man kan väl säga att iOS förutsätter att spamfiltrering sker på servern. Funktionen i macOS är en rest från en tid då det inte var självklart att mailleverantörer hade bra spamfilter.

Ursprungligen av jurassic579:

Dock kan jag inte hitta skräplådan under avancerat på telefonen. Se bifogad bild.

Nej, det finns inte heller ett snabbval "markera som skräp" (tumme ner) på iOS. Det valet försvinner även i macOS om du avaktiverar skräppostfiltreringen i Mail-appen.

1
Bevaka tråden