Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes i Windows Store en "brytpunkt"

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Att Apple-programmet Itunes kommer till Windows Store betyder att Microsoft närmar sig en "brytpunkt" för plattformen.

Läs hela artikeln här

Kommer detta innebära att man äntligen kan få väck Apple Software Update i Windows då?

iTunes är ju inte ens bra under Mac :/ Jag tycker det är som ett virus som aldrig dör. Har testat det på en Windows burk också. Där är det riktigt illa. Apple stöder inte heller allt så blir svårt att spela t.ex flac. Ett vanligt format för musikälskare. Inte så kul att behöva dansa efter Apples pipa.

Ursprungligen av SweSG:

...Har testat det på en Windows burk också. Där är det riktigt illa...

Jag använder iTunes varje dag, både i macOS och Windows, och upplever inga större problem.

Vad är det som du upplever är "riktigt illa"?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag använder iTunes varje dag, både i macOS och Windows, och upplever inga större problem.

Vad är det som du upplever är "riktigt illa"?

Ja smaken är som röven! Jag gillar det inte. Har man stort biblioteket av musik så är det inte bra. Mitt tycke då. Saknad av flac stöd hjälper ju inte till.

Ursprungligen av SweSG:

Ja smaken är som röven! Jag gillar det inte. Har man stort biblioteket av musik så är det inte bra...

Vad är det som är sämre om man har ett stort bibliotek?
Vad är det som du "inte gillar"?
Vad är det som är "inte bra"?
Vad är det som är "riktigt illa"?

Blir nyfiken på att få höra lite mer detaljer.

Visst finns det saker som jag tycker skulle kunna vara bättre. Jag gillar t.ex inte att de tog bort ikonerna för musik/appar/osv - och ersatte det med en dropdown-meny. Och synkningen av app-köp - där vissa är gjorda i iTunes och vissa i telefonen - funkar ju inte helt hundra. Men på det stora hela tycker jag ändå att iTunes funkar bra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det som är sämre om man har ett stort bibliotek?
Vad är det som du "inte gillar"?
Vad är det som är "inte bra"?
Vad är det som är "riktigt illa"?

Blir nyfiken på att få höra lite mer detaljer.

Visst finns det saker som jag tycker skulle kunna vara bättre. Jag gillar t.ex inte att de tog bort ikonerna för musik/appar/osv - och ersatte det med en dropdown-meny. Och synkningen av app-köp - där vissa är gjorda i iTunes och vissa i telefonen - funkar ju inte helt hundra. Men på det stora hela tycker jag ändå att iTunes funkar bra.

Ska försöka svara. Jag har dock lite saft i kroppen så blir nog skit :/

Tycker det inte är så bra bara. Flac stöd är ju en grej. Jag har väldigt mycket musik i det. Bara där går det bort. Sedan tycker jag gratis program kan det här med musik bättre. Tex. Clementine som är ett program som jag gillar. Smågrejer hela tiden med iTunes. Ska sägas att jag ligger och horar på alla OS. För mig finns det ingen anledning att hålla mig på ett. Är det bra skit så är det bra skit. Sedan vad det står på t.ex datorn är inte så viktigt.

Ursprungligen av SweSG:

...så blir nog skit...

Ja.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-19 23:33

@SweSG Jag har över 70000 låtar, kör bara med iTunes... är i stort sett nöjd.
Flacstöd saknas, det är det enda riktiga skälet du har angett. Vad är bättre med Clementine? Vilka smågrejor...?

Tja...personligen så gillar jag itunes rejält och skulle vilja se det ännu mer integrerat...det är ett stort program med många funktioner men har personligen inte haft några problem med det...och ja, även jag har ett riktigt stort bibliotek men att det inte tar flac har aldrig stört då jag omvandlar det till lossless stället...tar några sekunder så det kan jag stå ut med...har aldrig testat det på windows men det är heller inget problem eftersom jag inte har det och kommer inte använda det varken i arbete eller privat...men, det är min personliga åsikt

Som jag skrev innan. Smaken är röven. Har man stora mängder musik så fungerar det inte. Antar att ni dansar efter Apples pipa redan. Inget illa menat. Men för alla fungerar det inte. Själv har jag gjort mitt val, Apple kan inte det här med musik. Ni får ta det hur ni i vill. Bryr mig inte det minsta. Viktigaste är musiken för mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-20 06:01

Om det funkar för oss men inte för dej är ju frågan om något är fel i din installation. Men eftersom du inte kan ange vad som inte funkar blir det svårt.
Bra att du har hittat ett alternativ du trivs med

Ursprungligen av SweSG:

...Har man stora mängder musik så fungerar det inte...

Jo, det gör det. Du har fått ett exempel på någon med 70.000 låtar, som är nöjd med iTunes. Jag har ca 50.000 och är också nöjd.

Men du menar kanske ännu större mängder. Vad är "stora mängder musik" för dig?

Och vad är det som inte fungerar?

Ursprungligen av SweSG:

...Apple kan inte det här med musik...

Eftersom du egentligen bara har gett oss en enda detalj (FLAC-stödet), så känns det mer som ett principbeslut. Det verkar som att du (liksom många andra) helt enkelt bara har bestämt dig för att iTunes är dåligt.

Ursprungligen av SweSG:

...Apple kan inte det här med musik...

Vad är det som de inte kan?

Om du inte kan motivera någonting alls, så bekräftar du mer och mer teorin om att det bara handlar om ett principbeslut.

Senast redigerat 2017-05-20 12:56
  • Avstängd
  • 2017-05-20 12:06
Ursprungligen av SweSG:

Som jag skrev innan. Smaken är röven. Har man stora mängder musik så fungerar det inte. Antar att ni dansar efter Apples pipa redan. Inget illa menat. Men för alla fungerar det inte. Själv har jag gjort mitt val, Apple kan inte det här med musik. Ni får ta det hur ni i vill. Bryr mig inte det minsta. Viktigaste är musiken för mig.

Är intresserad vad du menar med detta.
Vad är Apples pipa egentligen? Och vad betyder det när man inte dansar efter den?

Har själv stora mängder med musik i iTunes, egenrippad och Apple music som är nerladdad.
Inga problem att använda det.

Ursprungligen av Rlafh:

Är intresserad vad du menar med detta.
Vad är Apples pipa egentligen? Och vad betyder det när man inte dansar efter den?

Har själv stora mängder med musik i iTunes, egenrippad och Apple music som är nerladdad.
Inga problem att använda det.

Jadu, hade nog lite för mycket saft i mig igår. Allt som jag skrev igår fungerade i min skalle :/ Inte för att jag gillar iTunes idag heller dock. Antar att jag menade följer allt dom gör utan att klaga. Är inte så viktigt iaf. Man har ju val. Folk får köra på vad dom vill. Smaksak!

Dåligt med iTunes är om en har mer än en telefon och vill ha olika spellistor. Det har jag inte fått att funka. Kan ju vara användarfel. Att det inte går att ta bort en av Apples förmånslåtar från telefon utan att den raderas på dator är en annan dålig grej. Det kan ju vara att en känner nån som skulle vilja höra Justin eller Bono kvida, men jag vill slippa det i telefonen.

Ursprungligen av ArtAudio:

Dåligt med iTunes är om en har mer än en telefon och vill ha olika spellistor. Det har jag inte fått att funka. Kan ju vara användarfel...

Det är bara att kryssa för vilka spellistor som ska synkas till respektive enhet.

På vilket sätt menar du att det inte funkar?

Senast redigerat 2017-05-21 09:14
  • Avstängd
  • 2017-05-21 12:13

Helt klart är att dom som klagar inte satt sig in hur iTunes fungerar eller vilka möjligheter det finns.
I ärlighetens namn så håller jag med om att för en nybörjare kan det te sig som ett svårt projekt att lära sig.
Men vad jag kan se så är det få nybörjare på denna sida så det är förvånande att dessa har svårigheten att lära sig iTunes.

Ursprungligen av Rlafh:

Helt klart är att dom som klagar inte satt sig in hur iTunes fungerar eller vilka möjligheter det finns.
I ärlighetens namn så håller jag med om att för en nybörjare kan det te sig som ett svårt projekt att lära sig.
Men vad jag kan se så är det få nybörjare på denna sida så det är förvånande att dessa har svårigheten att lära sig iTunes.

Ja, det är lätt att bli hemmablind. Nu när barnen har iphones och börjar med iTunes på datorn (en win, en mac), så märker man ju hur svårt och smått obegripligt det exempelvis är att förstå hur man hoppar mellan telefon- och datorläge och tillbaka igen. Inte speciellt smidigt att efter lite rundklickande få kläm på var man egentligen befinner sig, och hur man skall komma tillbaka till exempelvis datorns albumlista..

Ni som har mycket musik, hur lägger ni upp det i mappar och med metadata?

Vet att jag är lite off i tråden. Men alltid kul att veta hur andra gör.

Jag har ett sätt som jag tycker fungerar.

Jag har mappar som är artistnamn med undermappar som ser ut såhär:

Cover art lägger jag alltid in i metadatat:

Metadata fixar jag med Mp3tag. Klarar även flac, mp4 m.m. Windows dock.

Tar lite tid att fixa allt som man vill. Är dock värt det tycker jag. Iaf om musiken är viktig i livet. All min musik, + 100k låtar är fixade. Säkert några 100 timmar det tagit. Är lika noga med film/serier också.

@SweSG, jag kör på exakt samma upplägg med foldrar och metadata.
Använder dock Tag&Rename för metadata.

Kör inte iTunes längre, använder Plex/Subsonic.

Ursprungligen av SweSG:

Ni som har mycket musik, hur lägger ni upp det i mappar och med metadata?...

...Tar lite tid att fixa allt som man vill...

Eller så lägger man ingen tid alls på att underhålla mappar, och låter iTunes göra jobbet i stället.

Och iTunes hämtar taggar när man rippar låtarna, så det behöver man inte heller lägga så mycket tid på.

Jag använder några script härifrån...
http://dougscripts.com/itunes/index.php
...t.ex. för att "snygga till" låttitlar.

Annars inga tillägg eller andra program. iTunes räcker.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller så lägger man ingen tid alls på att underhålla mappar, och låter iTunes göra jobbet i stället.

Och iTunes hämtar taggar när man rippar låtarna, så det behöver man inte heller lägga så mycket tid på.

Jag använder några script härifrån...
http://dougscripts.com/itunes/index.php
...t.ex. för att "snygga till" låttitlar.

Annars inga tillägg eller andra program. iTunes räcker.

Haha, nu är vi på iTunes. Tyvärr är den inget för mig. Har massa flac och sedan litar jag bara på mig själv när det kommer till metadata. Apple gör inte alltid som jag vill ha det. Men förstår dig också. Jag vill dock inte binda mig vid någon spelare heller. Har en del linuxburkar hemma. Vill helst köra något öppet. Eller som finns för alla OS. Själv kör jag en RPi3 med volumio hemma. Om jag inte kör musik via dator då.

Vi alla är ju så olika. Tack för att du delar med dig hur du gör.

  • Avstängd
  • 2017-05-24 11:49

Skulle aldrig falla mig in att lägga ner så mycket tid på något som ett program kan göra snabbare.
Rippar mina med iTunes och än har ingen metadata blivit fel och den musik jag köper på iTunes store är garanterat inget fel på.
Lämnade denna anala besatthet att kontrollera saker jag inte behöver kontrollera när jag gick över till Mac för x-antal år sedan.
Fungerar bra för mig och låter mig lägga tid på andra viktigare saker.

När jag började fixa med metadata för länge sedan körde jag också iTunes. Problemet är att Apple och jag tänker olika. Några exempel är att jag vill ha år först på skivorna (mapparna):

Kan tyckas vara löjligt, men så jag vill ha det. Jag vill ha år, artist, skivnamn. Apple lägger bara allt rakt av. I mitt tycke ser det skit ut.

Sedan kan Apple tagga fel. Händer ofta tyvärr. Musikstil brukar vara fel, t.ex kan pop vara rock m.m. Kan tyckas vara småsaker, men för mig är det viktigt.

Fattar att alla inte vill lägga massa tid, men jag har ett brinnande intresse för musik.

  • Avstängd
  • 2017-05-24 12:46
Ursprungligen av SweSG:

När jag började fixa med metadata för länge sedan körde jag också iTunes. Problemet är att Apple och jag tänker olika. Några exempel är att jag vill ha år först på skivorna (mapparna):

http://i.imgur.com/bcgjIAe.png

Kan tyckas vara löjligt, men så jag vill ha det. Jag vill ha år, artist, skivnamn. Apple lägger bara allt rakt av. I mitt tycke ser det skit ut.

Sedan kan Apple tagga fel. Händer ofta tyvärr. Musikstil brukar vara fel, t.ex kan pop vara rock m.m. Kan tyckas vara småsaker, men för mig är det viktigt.

Fattar att alla inte vill lägga massa tid, men jag har ett brinnande intresse för musik.

Det har jag också men jag lägger ner tiden på att lyssna

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-24 12:48
Ursprungligen av Rlafh:

Helt klart är att dom som klagar inte satt sig in hur iTunes fungerar eller vilka möjligheter det finns.
I ärlighetens namn så håller jag med om att för en nybörjare kan det te sig som ett svårt projekt att lära sig.
Men vad jag kan se så är det få nybörjare på denna sida så det är förvånande att dessa har svårigheten att lära sig iTunes.

Tror det är tvärt om, en som har digtal vana från annat håll och lärt sig hantera det på ett visst sätt har problem med att ta till sig hur iTunes fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-24 12:50
Ursprungligen av SweSG:

Ni som har mycket musik, hur lägger ni upp det i mappar och med metadata?

Vet att jag är lite off i tråden. Men alltid kul att veta hur andra gör.

Jag har ett sätt som jag tycker fungerar.

Jag har mappar som är artistnamn med undermappar som ser ut såhär:

http://i.imgur.com/eBgYDlD.png

Cover art lägger jag alltid in i metadatat:

http://i.imgur.com/ShikkIf.png

Metadata fixar jag med Mp3tag. Klarar även flac, mp4 m.m. Windows dock.

http://i.imgur.com/u68Bzmg.png

Tar lite tid att fixa allt som man vill. Är dock värt det tycker jag. Iaf om musiken är viktig i livet. All min musik, + 100k låtar är fixade. Säkert några 100 timmar det tagit. Är lika noga med film/serier också.

Det där låter jag iTunes sköta helt åt mig. Men du kanske har musik som iTunes inte känner igen så då kanske man måste göra såhär. Men det finns ju även program som fixar det åt en i iTunes utan att man ska behöva pilla med det själv.

Men om det är typ något dansband ute på vishan som gett ut en CD så kanske det inte heller fungerar.

Ursprungligen av Rlafh:

Det har jag också men jag lägger ner tiden på att lyssna

Haha, bra bra! Brukar dock lyssna samtidigt jag pillar

Ursprungligen av Rlafh:

Rippar mina med iTunes och än har ingen metadata blivit fel och den musik jag köper på iTunes store är garanterat inget fel

Det blir fel även på iTunes Store.

3 album jag köpt genom åren har de gjort helt fel på och kastat om namn på låtarna. Har fått rätta till manuellt.

De 3 drabbade albumen var:

Birgit Bidder - The Life Home
Haddaway - All The Best - His Greatest Hits
Enigma - Seven Lives Many Faces

Och när jag kommenterade detta för Apple så informerade de mig vänligt att det inte var deras ansvar och jag istället borde ta kontakt med utgivaren av musiken för att detta skulle lösas.

Bevaka tråden