Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upgradera din combodrive till superdrive

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-23 16:11

Letade efter externa dvd-brännare för min powerbook, då jag snubblade in på någon sida där de säljer interna superdrives, till powerbooks! Jag har vid ett tidigare tillfälle pratat med en återförsäljare om att uppgradera och han sa att det skulle kosta 30.000:- , eftersom apple tydligen inte vill sälja sina superdrives utanför en såld dator, vilket både var befängt och hutlöst dyrt. Så precis när jag gett upp hoppet, så hittar jag:

http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=6204&Item=OWCMCTDVDSDB2

Är detta for real? Den kostar ju lika mycket som en extern och funkar med iDVD! Det är ju ett tacksamt tips tycker jag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-23 23:15

Wirelessly posted (SonyEricssonT610/R201 Profile/MIDP-1.0 Configuration/CLDC-1.0)

Ingen som är intresserad? Inget svar? (Via min T610)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-23 23:20

Wirelessly posted (SonyEricssonT610/R201 Profile/MIDP-1.0 Configuration/CLDC-1.0)

Ingen som är intresserad? Inget svar? (Via min T610)

Superdrives går att köpa lite varstans faktiskt men brukar då gå under sitt riktiga namn, exempelvis Pioneer DVR-106 (senaste modellen). På www.macoteket.se kostar en sådan just nu 1329 kronor plus moms.

Men tack för välvillig upplysning!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-24 00:04

Jo självklart interna för Power Mac, men inte för Powerbook väl? Lite krångligare att uppgradera den ju... Läste manualen för installationen, 10 sidor lång...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-10-30 16:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av speedy
Wirelessly posted (SonyEricssonT610/R201 Profile/MIDP-1.0 Configuration/CLDC-1.0)

Ingen som är intresserad? Inget svar? (Via min T610)

Jag har gjort ganska REJÄLA efterforskningar i ämnet. Modellen i fråga heter Panasonic UJ-815 och säljs av Panasonic Industrial Parts som en del för professionella datorbyggare, inte via "vanliga" Panasonic till hemmasnickrare. Passar både Cube och PB G4! Har också tidigare postat en förfrågan om SuperDrive till Cube. Ingen svarade på min tråd eller hade intresse av ett köp. Din länk - som startade mina efterforskningar - verkar löjligt dyr enligt min erfarenhet. Det är därför jag började gräva. Man borde betala högst 150 dollar för en sådan brännare. Jag har mailat/korresponderat med Sverige, Danmark, Tyskland för att just nu ligga i Holland. Jag har gett upp efter några mail. Kontakta mig om någon vill dra det vidare.

PS Jag har beställt en ny iBook 12". Vet inte om UJ-815 passar i den, men om någon tar reda på det kan jag börja gräva lite mer igen av egenintresse...

Att sätta i en slot-loading bränare i en tray-loading Powerbook eller iBook kan väl inte vara allt för svårt, krävs ju bara att man fixar en ny front, och det kan ju vara en riktigt trevlig syssla om man gillar att pula lite

Eller har optiska "slimline" enheter olika fysiska mått?
Jag tror iallafall att de följer någon slags standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 22:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
www.macoteket.se kostar en sådan just nu 1329 kronor plus moms.

Men tack för välvillig upplysning!

Mycom i PUBhuset går den för 1519:- inkl.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-30 23:59

Jag tror ni som skrivit de senaste inläggen missat poängen med denna tråd. Det är ingen nyhet att det finns IDE-Superdrives att köpa, det jag pratar om är en Intern Superdrive för en Powerbook, alltså en jättetunn bärbar dator, lite svårt att klämma in en IDE i en sån eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 00:33

Jahaaaa du menar den där lilla tunna datorn, inte den där stora tjocka??? Jo men det går in brännare i den också... ..."Modellen i fråga heter Panasonic UJ-815 och säljs av Panasonic Industrial Parts"... duh!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-31 00:45

men vad intressant att du ändå nämner den STORA då, DUH!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-10-31 07:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Att sätta i en slot-loading bränare i en tray-loading Powerbook eller iBook kan väl inte vara allt för svårt, krävs ju bara att man fixar en ny front, och det kan ju vara en riktigt trevlig syssla om man gillar att pula lite

Eller har optiska "slimline" enheter olika fysiska mått?
Jag tror iallafall att de följer någon slags standard.

Observera att NYA iBook har slot-loading!

I övrigt vore jag tacksam om nya läsare av detta forum observerar att vi redan vet att man kan köpa 5,25-tums IDE-enheter av standardtyp med DVD-R för en billig peng. Sist jag måttade var det emellertid extremt svårt att få in dessa enheter i en bärbar laptop, undantaget Macintosh Portable.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-31 11:58

I concur.

Citat:

Skrevs ursprungligen av speedy
Wirelessly posted (SonyEricssonT610/R201 Profile/MIDP-1.0 Configuration/CLDC-1.0)

Ingen som är intresserad? Inget svar? (Via min T610)

och hur lyder frågan? Jeopardy?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 10:24

Och för dom som undrar...
UJ-815 som nämnts tidigare ÄR slimline:
http://www.panasonic.com/industrial/computer/storage/multi/images/pdf/UJ-815.pdf

edit:
Kan tillägga att dom som har PB G4 med superdrive kanske känner igen modellbeteckningen från sin "system profiler"...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-11-06 10:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ronny Isaksson
Och för dom som undrar...
UJ-815 som nämnts tidigare ÄR slimline:
http://www.panasonic.com/industrial/computer/storage/multi/images/pdf/UJ-815.pdf

Tack tack. Det visste jag. Kan du peka på en länk där jag kan köpa den också?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-06 11:20

Förutom den första länken, vore det intressant att se var i europa man kan få tag på dessa, jänkar-shoppen var lite väl "käck" tycker jag, känns lite bluff..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-11-11 11:00

Dags att avsluta denna tråd? Ni som vill köpa kontaktar mig NU eftersom jag beställer före helgen. Se information på tråden

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33579

mvh

1
Bevaka tråden