Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det går segt ändå - hur organisera FinalCut ProX filer

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-05-07 23:58

Hej!
Kör en MBP 13 Retina från late 2013, maxad till 16GB RAM och en 256GB SSD.

Jag har tidigare startat en tråd http://www.99mac.se/forum/t/318493-videoredigering-val-av-externa-thunderboltdiskar-mm om valet av externa HDs till användning med Final Cut Pro X och fått en del jättebra tips.
Jag valde till slut en WD MyPassport Pro (Thunderbolt) med två 2TB HDs i Raid0 och en vanlig extern Seagate USB3 HD för backup av WD MyPassport Pro.
I Final Cut Pro X (senaste) har jag valt att lagra allt - Library, original files, rendered/cache, allt alltså på WD My Passport Pro. Tanken var att avlasta datorn och köra från den snabba Raid0 formaterade WD. Enligt testet med BlackMagic Disk Speed test så är denna kapabel av 163Mbs och 169Mbs READ/WRITE vilket är väldigt mycket snabbare än USB3 Seagate (ca 75-90Mbs). Så där trodde jag att jag var på rätt väg.
I praktiken så blir det ganska segt i längden. Håller på att redigera en ca 5 minuters video och det börjar ta evigheter att bearbeta (rendering) ändringar när jag lägger till effekter, transitions etc. Det är bara en kamera som filmat, inga jättetunga plugins, lite lower thirds, titlar och det var det.
Jag bifogar skärmdumpar med filstrukturen samt bilder med tester av SSDn i laptopen och den externa WD My Passport Pro.

Under redigeringen har jag arbetat med proxyfiler och det har snabbat upp processen men det kan ändå bli hackigt när man vill testa en applicerad effekt, och ska jag vänta på rendering så tar det ca 20 min för en enkel ändring.

Skulle det avhjälpa att konsolidera och ta bort alla skapade filer? Jag vet att FCP X skapar nya vid behov och när man tex återupptar arbetet med någon gammal film. Detta är t.o.m. rekommenderat at man gör för att spara på lagringsutrymmet, en gång när filmen är redigerad klart. Jag har just nu hela 188GB i Cache i det aktuella filmprojektet..

Jag trodde kanske fel att det räckte att man körde i denna konfiguration så skulle det gå snabbt. Har fått tips att lägga cache filer på den interna SSDn men utrymmet räcker inte till. Även om jag skulle ta bort allt jag kan så hade jag inte haft mer än 70 GB att leka med, det räcker ju inte.

Tacksam för tips.

Önskar du mer prestanda så är det flash/SSD-lagring som gäller.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-05-08 08:34
Ursprungligen av keptang:

Önskar du mer prestanda så är det flash/SSD-lagring som gäller.

Tack keptang.
Fick tips tidigare att skaffa en RocketStor 5212
förutom att köpa en enkel extern SSD. RocketStor är ingen portabel lösning eftersom jag pendlar till jobbet och reser ofta i övrigt. Jag var kanske lite snål där och skulle köpt en 500GB SSD till cachefiler.
Jag sitter nu och försöker tänka om och tänka rätt med alla HDs jag har nu och letar på nätet efter en bra SSD..

  • Medlem
  • 2017-05-08 09:02

Det bästa är att sätta in en större Apple original SSD i datorn men de är extremt dyra och svåra att hitta. Ett bra alternativ är dessa:
https://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDAB2MB0...

Finns även 1TB...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-08 12:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-08 12:49
Ursprungligen av homesick:

Tack keptang.
Fick tips tidigare att skaffa en RocketStor 5212
...

Bättre:
https://www.owcdigital.com/products/drive-doc...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-05-08 16:30

Tack, jag gick igenom alla länkar och det lutar åt en G-DRIVE slim SSD USB-C hos G-Tech. De har gott rykte och denna SSD har både USB-C och USB3 kopplingsmöjligheter, dvs. att jag kan använda den både med min nuvarande MBP och den nya som jag planerar att köpa till hösten och som kommer att ha bara USB-C typ in & ut.

CalDigit TUFF ser också bra ut..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-05-08 16:32

Tack!
En jättebra lösning om jag skulle behöva en sådan docka. För tillfället tror jag att jag vill satsa alla pengar på själva HDn, en SSD extern.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-05-08 16:38
Ursprungligen av wolf:

Det bästa är att sätta in en större Apple original SSD i datorn men de är extremt dyra och svåra att hitta. Ett bra alternativ är dessa:
https://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDAB2MB0...

Finns även 1TB...

Tack för tipset, visste inte om denna typ av produkt. Coolt att de fixar en docka till den gamla HDn som kan då användas som en ny extern. Samtidigt så tänker jag inte behålla denna MBP länge till, kanske till hösten, och sen ska den till sambon medan jag köper den (förmodligen) totalmaxade nya MacBook Pro som ska tuffa på i minst 3 år framöver - precis som denna gjorde.
Det har blivit ett "uppgraderingsmönster" i mitt fall, minst 3 år ska de hålla, och så här gjorde jag sedan min första Powerbook G4 från 2005.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-08 16:44
Ursprungligen av homesick:

Tack för tipset, visste inte om denna typ av produkt. Coolt att de fixar en docka till den gamla HDn som kan då användas som en ny extern. Samtidigt så tänker jag inte behålla denna MBP länge till, kanske till hösten, och sen ska den till sambon medan jag köper den (förmodligen) totalmaxade nya MacBook Pro som ska tuffa på i minst 3 år framöver - precis som denna gjorde.
Det har blivit ett "uppgraderingsmönster" i mitt fall, minst 3 år ska de hålla, och så här gjorde jag sedan min första Powerbook G4 från 2005.

Finns såklart även externa chassin för M2 SSD. Och redan för dubbla M2 SSD i RAID. Dyrt, men det kostar att ligga på topp. Ex: https://www.amazon.com/dp/B013CDABS2

  • Medlem
  • 2017-05-08 16:54
Ursprungligen av homesick:

Tack för tipset, visste inte om denna typ av produkt. Coolt att de fixar en docka till den gamla HDn som kan då användas som en ny extern. Samtidigt så tänker jag inte behålla denna MBP länge till, kanske till hösten, och sen ska den till sambon medan jag köper den (förmodligen) totalmaxade nya MacBook Pro som ska tuffa på i minst 3 år framöver - precis som denna gjorde.
Det har blivit ett "uppgraderingsmönster" i mitt fall, minst 3 år ska de hålla, och så här gjorde jag sedan min första Powerbook G4 från 2005.

SSD-stickan tar man med sig och använder som extern när man byter dator (eller säljer). Det tar 5 minuter att byta...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-05-08 17:34
Ursprungligen av wolf:

Det bästa är att sätta in en större Apple original SSD i datorn men de är extremt dyra och svåra att hitta. Ett bra alternativ är dessa:
https://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDAB2MB0...

Finns även 1TB...

Aningen långsam enhet detta tycker jag, bara 'upp till 500 MB/s', nyare MBP klarar 7-800 MB/s och de nyaste mycket mer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-08 17:49

Den är ju dock 4 år gammal, så det är klart att nyare är snabbare.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-05-08 17:58
Ursprungligen av kenjon:

Den är ju dock 4 år gammal, så det är klart att nyare är snabbare.

Fast trådskaparens MBP är en Late 2013, så den ska ha de snabbare SSD'erna, 6-800 MB/s.

  • Medlem
  • 2017-05-08 18:35
Ursprungligen av mattiL:

Fast trådskaparens MBP är en Late 2013, så den ska ha de snabbare SSD'erna, 6-800 MB/s.

På de nyare MBP (från 2013 och nyare) och nMac Pro finns det två sorter, dels "långsamma" 6-800MB/s och dels "snabba" på ca dubbla hastigheten. Detta beror dels på generation men också på antalet PCI-E-lanes de använder (max 4). T ex så är en 2013 128GB SSD-sticka hälften så snabb som en 2013 1TB SSD. Detta beror enbart på antalet lanes. De nyare har 4 lanes även på de mindre storlekarna.

Som kuriosa säljs nMacPro fortfarande med de gamla minnena. Lagringen kan då bli dubbelt så snabb på nMacPro om man tar ett minne från en 2015 MBP. (Ytterligare ett exempel på hur Apple misskötte denna modell...)

På de senaste MBP är SSDerna lödda på moderkortet och går ej att byta...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-08-19 15:55

Tack alla för era svar, jag har nu införskaffat en Samsung T3 1TB extern SSD och fördubblat hastigheten jämfört med WD MyPassport Pro. Enkla redigeringar kan jag köra i raw medan till multicam clips så skapar jag snabbt proxies och kör på det sättet. När jag är klar så går jag tillbaks till Original/Optimized, låter datorn tugga klart och exporterar i 4K. Bearbetningen kan ta sin irtd men betydligt snabbare går det i alla fall.
Yepp, tillfällig lösning som fungerar bra.

1
Bevaka tråden