Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa anteckningar

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-05-06 16:37

Jag har googlat lite efter info. om vart Apple har valt att spara innehållet i Notes (skulle behöva återställa en backup). Jag hittade en hel del, bl.a. följande...

https://discussions.apple.com/thread/7676658?start=0&tstart=0
https://apple.stackexchange.com/questions/229357/recover-notes-from-timemachine

Det bör dock finnas något mer/annat ställe där denna data lagras. Jag kan nämligen inte hitta någon text alls från aktuella anteckningar i någon av de nämnda filerna. Inte heller ser deras tidsstämplar ut att uppdateras när en anteckning ändras. Någon här som har koll på hur det ligger till?

Jag råkade radera lite notes, shoppinglistor, på något konstigt sätt när jag var på språng en dag.

Letade också efter var de befann sig på datorn....
Hittade inget bra och konkret om det.

Men hittade det här:
https://support.apple.com/kb/PH21257?locale=s...

Det tog mig i alla fall till iCloud och anteckningar där. Där finns 'senast raderade' och därifrån var det bara att återställa.

Senast redigerat 2017-05-06 18:36
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-05-06 19:15
Ursprungligen av panther:

Jag råkade radera lite notes, shoppinglistor, på något konstigt sätt när jag var på språng en dag.

Letade också efter var de befann sig på datorn....
Hittade inget bra och konkret om det.

Men hittade det här:
https://support.apple.com/kb/PH21257?locale=s...

Det tog mig i alla fall till iCloud och anteckningar där. Där finns 'senast raderade' och därifrån var det bara att återställa.

Samma funktion finns i den lokala programvaran. Problemet är dock att den bara gäller för kompletta anteckningar som har raderats. I mitt fall är det endast en del av en anteckning som "råkade" trilla bort (och som jag skulle vilja få tillbaka)

Ursprungligen av lensv:

Samma funktion finns i den lokala programvaran. Problemet är dock att den bara gäller för kompletta anteckningar som har raderats. I mitt fall är det endast en del av en anteckning som "råkade" trilla bort (och som jag skulle vilja få tillbaka)

Det fanns inte 'senaste raderade' på vare sig min iPhone eller iPad när jag råkat att radera en del notes.
Det finns där nu när jag helt medvetet har raderat notes.
På iCloud fanns dessutom variationer av notes som var mer kompletta än några nuvarande. Där delar av några andra notes hade precis som du beskriver det, råkat trilla bort.

Lite eftertänksam i hur säkert Anteckningar egentligen är efter den incidenten i alla fall
Backup skulle man ju gärna vilja ha i ngn tidsordning.

Senast redigerat 2017-05-06 20:14
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-05-06 20:07
Ursprungligen av panther:

Lite eftertänksam i hur säkert Anteckningar egentligen är efter den incidenten i alla fall
Backup skulle man ju gärna vilja ha i ngn tidsordning.

Exakt, men lyckas man bara luska ut vart själva anteckningarna lagras bör man ju kunna plocka fram dem mha. Time Machine.

Ursprungligen av lensv:

Exakt, men lyckas man bara luska ut vart själva anteckningarna lagras bör man ju kunna plocka fram dem mha. Time Machine.

Lite stökigt, och onödiga omvägar, men här förklaras det lite ok ändå.
http://www.easeus.com/mac-file-recovery/recov...
Varför kan inte Apple göra det enkelt med Anteckningar och Time Machine?!
Men informationen finns ju i alla fall. Om man inte hittar den på iCloud så får man ju gräva lite.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-05-07 08:02

Tack för länken Panther, men det står i princip samma sak där som i de länkar som jag postade tidigare. Problemet är att nämnda filer inte innehåller några av mina anteckningar... såvida inte filerna av någon anledning är krypterade (jag har iofs. inget lösenordsskydd på dem, så det bör de ej vara). Av den anledningen misstänker jag som sagt att det finns något ytterligare ställe där de sparas. Frågan är bara vart?

Jo, just det. Jag kör MacOS 10.12.4. Systemet har uppgraderats kontinuerligt sedan 10.10 (alltså ingen ny/ren installation sedan dess), om det kan ha någon betydelse?

Ursprungligen av lensv:

Tack för länken Panther, men det står i princip samma sak där som i de länkar som jag postade tidigare. Problemet är att nämnda filer inte innehåller några av mina anteckningar... såvida inte filerna av någon anledning är krypterade (jag har iofs. inget lösenordsskydd på dem, så det bör de ej vara). Av den anledningen misstänker jag som sagt att det finns något ytterligare ställe där de sparas. Frågan är bara vart?

Jo, just det. Jag kör MacOS 10.12.4. Systemet har uppgraderats kontinuerligt sedan 10.10 (alltså ingen ny/ren installation sedan dess), om det kan ha någon betydelse?

Om det är viktiga anteckningar så skulle jag ta kontakt med Apple supporten: https://getsupport.apple.com
Verkar ju finnas lite luckor i hur Anteckningar 'uppför' sig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-05-12 17:16

Helt otroligt! Har varit i kontakt med Apple fyra gånger nu. Ingen vet vart källfilerna sparas (inte ens deras "Senior Advisors"). Förtroendet börjar förbrukas

Ursprungligen av lensv:

Helt otroligt! Har varit i kontakt med Apple fyra gånger nu. Ingen vet vart källfilerna sparas (inte ens deras "Senior Advisors"). Förtroendet börjar förbrukas

Sannslöst, att inte ens deras 'Seniors' vet. De brukar ju annars ha lite koll och faktiskt vilja fixa saker gediget.
Men det kanske har urholkats. Finns det inga Pro advisors?
Bra att du tog kontakt med dem alla fall.
Vad händer nu? Ingen som ens tog tag i det eller? Skulle någon återkomma?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-05-12 18:35

Känner mig faktiskt lite uppgiven, men jag får se om jag orkar göra ett nytt försök nästa vecka... Återkommer i så fall.

Ursprungligen av panther:

Sannslöst, att inte ens deras 'Seniors' vet. De brukar ju annars ha lite koll och faktiskt vilja fixa saker gediget.
Men det kanske har urholkats. Finns det inga Pro advisors?

"Senior 3D Plus" kanske? ?

TS; Hade du Time Machine eller hur var det?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-05-15 08:45
Ursprungligen av carlsson:

"Senior 3D Plus" kanske? ?

TS; Hade du Time Machine eller hur var det?

TM finns, absolut, men det hjälper inte mycket om man inte vet vilka filer man ska leta efter

Ursprungligen av lensv:

TM finns, absolut, men det hjälper inte mycket om man inte vet vilka filer man ska leta efter

Då tänker jag två saker:

1. Om du är inne i Anteckningar, vad händer om du klickar på TM då? Kommer man inte in i TM för just Anteckningar? Så är det ju på Bilder och Mail t ex. (Nu var det rätt länge sen jag använde TM så jag kanske har fel här.)

2. Filernas placering verkar fastställas i följande tråd, där man har liknande problem: https://discussions.apple.com/thread/7430385?...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-05-15 11:07

Att anteckningarna ska finnas i ~/Library/Containers/ alt. i ~/Library/Group Containers/ står även i de tidigare länkarna här ovan, men där hittar iaf. inte jag innehållet från någon av mina "Notes". Testa gärna själv att göra en sökning i någon av filerna där efter ett ord eller en fras från en bef. anteckning. Skulle vara intressant att se om någon annan hittar någonting där.

Om man öppnar Time Machine när Notes är aktivt kommer man dessvärre bara till Desktop (Finder).

Håller med. Det går inte att hitta specifika anteckningar i Biblioteksmappen. Sparas det möjligen krypterat...? ?

Det här måste vi reda ut!

Här förklaras det mesta: https://apple.stackexchange.com/questions/111...

Anteckningarna sparas inte i text-format och går inte att söka på. Meckigt är det, men om det är viktiga anteckningar så är det...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-05-15 12:13
Ursprungligen av carlsson:

Här förklaras det mesta: https://apple.stackexchange.com/questions/111...

Anteckningarna sparas inte i text-format och går inte att söka på. Meckigt är det, men om det är viktiga anteckningar så är det...

Suck! Om det nu är så kan man ju undra varför Apples egna "experter" inte har någon koll på hur det ligger till

Tack iaf. Carlsson för grävandet! Bedrövligt bara att Äppelskrutten inte erbjuder något sätt att säkerhetskopiera/återställa data skapad i deras egen programvara.

Ursprungligen av lensv:

Bedrövligt bara att Äppelskrutten inte erbjuder något sätt att säkerhetskopiera/återställa data skapad i deras egen programvara.

Var riktigt bestämd och påstridig om du ringer till Apple igen.
Det här ska de ju bara fixa. Ge dig inte. Ta dig upp i hierarkierna.
Berätta med en gång vad de redan sagt och vilka diskussioner du har haft, så du inte behöver sitta med ngn jöns igen.

Eftersom jag redan hade licence på iMazing så fortsätter jag med det sättet för att veta att jag har backup på Anteckningar i läsligt och lättillgängligt format. Och allt annat på iPaden eller iPhonen för den delen.
Fyrnyade bara licensen. Kostar ju några kronor, men har haft bra användning av det förut.
Behöver man sin data så är det värt det
Då har man ju alltid tillgång till backup på anteckningar från sina säkerhetskopior.
Det känns som det smidigaste sättet att hantera Anteckningar idag.

Nu var det ju inga livsviktiga anteckningar som jag tappade och jag hittade ju dem igen på iCloud.
Men en annan gång kanske det är värre...man vill ju kunna använda apparna och veta att infon är safe på alla plan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-05-19 14:04

Tjohoo! Nu är detta äntligen löst (men tänk så mycket enklare det hade varit ifall Apple hade gett Notes versionshistorik).

Jag fick tag på en vettig "senior" till slut, som i sin tur eskalerade ärendet till "ingenjörerna".

Jag är inte helt säker på att alla omstarter är nödvändiga och att samtliga processer verkligen måste avslutas, men så här ser iaf. en fungerande instruktion ut:

1) Se först till att en aktuell backup finns
2) Koppla ifrån både wifi och ev. kabelanslutet nät
3) Stäng ner alla öppna program
4) Öppna Finder, navigera till ~/Library/Containers/ och flytta ut com.apple.notes till Skrivbordet ed.
5) Navigera till ~/Library/Group Containers/ och flytta ut group.com.apple.notes till Skrivbordet ed.
6) Starta om datorn och se till så att inga program är igång
7) Öppna Finder, navigera till ~/Library/Containers/
8) Gå in i Time Machine och bläddra tillbaka till önskat datum
9) Återställ com.apple.notes (till originalplatsen)
10) Navigera till ~/Library/Group Containers/
11) Gå in i Time Machine och bläddra tillbaka till önskat datum
12) Återställ group.com.apple.notes (till originalplatsen)
13) Starta om datorn
14) Öppna Notes och ta fram de anteckningar som önskas
15) Exportera till .pdf alt. kopiera bara texten och klistra in den i en textfil
16) Starta om datorn och se till så att inga program är igång
17) Öppna Finder, navigera till ~/Library/Containers/ och ta bort den gamla com.apple.notes
18) Flytta tillbaka com.apple.notes från Skrivbordet (eller vart den nu sparades).
19) Navigera till ~/Library/Group Containers/ och ta bort den gamla group.com.apple.notes
20) Flytta tillbaka group.com.apple.notes från Skrivbordet (eller vart den nu sparades).
21) Starta upp Notes och kolla att allt är OK
22) Klistra ev. in den saknade texten som räddades från säkerhetskopian
23) Anslut datorn till nätverket och låt Notes synka med iCloud
24) Starta upp övriga program
25) Ta en öl

Trevlig helg!

Ursprungligen av lensv:

Tjohoo! Nu är detta äntligen löst (men tänk så mycket enklare det hade varit ifall Apple hade gett Notes versionshistorik).

Jag fick tag på en vettig "senior" till slut, som i sin tur eskalerade ärendet till "ingenjörerna".

25) Ta en öl

Trevlig helg!

Det är ihärdighet som gäller i sådana ärenden. Då blir det fixat.
Jag har varit där med Apple också...ngr ggr.
Grattis

Jäkligt skumt att dessa inte sparas som vanliga filer på ett lättåtkomligt ställe???
Kul att det löste sig dock

På tal om!

Timfärsk nyhet från Macrumors:
https://www.macrumors.com/2017/05/19/elcomsof...

Jag förlorade mina anteckningar av misstag och jag följde de två artiklarna för att lösa problemet. Jag delar dem här, hoppas att de kan hjälpa fler människor med samma problem.
https://discussions.apple.com/thread/7676658?...
https://www.cisdem.com/resource/how-to-recove...
Lycka till!

1
Bevaka tråden