Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro late 2016 med AutoBoot (överhettas, "feature"?)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har införskaffat Apples toppmodell av MacBook Pro (MLH42KS), https://www.apple.com/se-business/shop/buy-ma...

När jag laddade den över natten första gången vaknade jag vid 5-snåret av ett högt väsnande fläktljud vilket visade sig vara min macbook som gick på full fart, var brännhet och till råga på allt låg ovanpå ett tillhörande neoprenfodral (dumt av mig, men ändå). Jag googlade i panik hur man stänger av då datorn inte reagerade på touchpaden längre (pga överbelastning). Tryckte efter en stund ned touch id-knappen för tvångsavstängning och förflyttade produkten till mitt kallskafferi för nedkylning.

Efter en tupplur och ytterligare googlande insåg jag att detta verkar vara en "feature" på Apples nya macbooks - de slås automatiskt på när strömadaptern kopplas in eller när locket öppnas. Gott så, tänker jag, men då borde ju macbooken för närmare en medelmånadslön (32000 kronor) också "somna" efter en stund om ingen input registreras?

Nu vågade jag inte mig på att ladda min heta macbook utan uppsyn i ett par veckor innan jag gjorde om mitt tidigare misstag och satte den på laddning medan jag utförde lite hushållssysslor. Som av en slump hörde jag återigen det högljudda fläktljudet och brände fingrarna på macbooken som startat upp vid laddning och inte gått i viloläge.

Google är ju allas vår vän som bekant och jag hittade en instruktion för att helt stänga av AutoBoot-funktionen (dock får jag inte min dyra dator att ljuda nostalgiskt): http://www.idownloadblog.com/2016/10/31/how-t...

Gott så, men jag tycker ändå att det borde gå att kombinera automatisk uppstart vid laddning/locköppning med automatisk insomning vid utebliven aktivitet utan att macbooken överhettas och svettas i takt med mig som känner min investering gå rakt åt pipan då processorn närmar sig 100 grader och skärmen står på full ljusstyrkai flera timmar?

Är detta helt enkelt en feature som man måste vara google-/terminalkunnig för att stänga av och undvika potentiella överhettnings-/brännskador och panik över sin nya skinande dyrgrip, eller bör jag gå till en Apple Store och undersöka saken? Tänker att det kan gå riktigt illa om man inte är aktsam och t.ex. laddar macbooken i sängen, på något lättantändligt eller dylikt?

Tacksam för svar,
Ångestfylld macbook-ägare

Senast redigerat 2017-05-05 15:43

Nåt är ju fel. Fläktarna ska inte gå bärsärk oavsett om autoboot är på eller inte.

Du bebhöver ta reda på vad det är som gör detta (programmet Aktivitetshanterareren är ett tips), det ligger någon process som har ballat ur.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2017-05-05 17:05

Vi har ca 10 st 15 tums Macbook Pro med 2.9 Ghz CPU på jobbet och jag har inte hört talas om det felet av någon. Antingen är det någon applikation som hänger sig och lastar cpu´n eller så är det hårdvarufel.

Vad skönt att höra att det inte är jag som är tokig. Det känns ju utöver trist med slitaget som det innebär på en ny, dyr dator trist att inte våga ladda den utan övervakning och som en brandfara... Jag kollade i Activity Monitor (kör på engelska) och inga program har körts under de senaste 8 timmarna (vilket inkluderade tiden då jag satte datorn på laddning, upptäckte att den överhettades och stängde av autoboot). Däremot ligger "kernel_task" och drar väldigt mycket CPU-tid och "Idle wakeups", vad det nu innebär.

Om det kan vara till hjälp kör jag senaste versionen av OS X, alla medföljande appar är av senaste version och den enda programvara jag installerat utöver detta är Microsoft Office 2016 och Adobe CC, båda på helt laglig väg från respektive tillverkare (om det nu är relevant).

Kan jag göra något ytterligare själv eller ska jag kontakta återförsäljaren (Dustin)? Har tyvärr dåliga erfarenheter av dem med ett tidigare returärende som tog över en månad och vill inte vara utan dator så länge. Kan jag vända mig direkt till en Apple Store eller liknande? Köpte datorn för cirka en månad sedan...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-05-05 19:30

Testat reset av SMC och NVRAM ännu?

Ursprungligen av iPodvarg:

Vad skönt att höra att det inte är jag som är tokig. Det känns ju utöver trist med slitaget som det innebär på en ny, dyr dator trist att inte våga ladda den utan övervakning och som en brandfara... Jag kollade i Activity Monitor (kör på engelska) och inga program har körts under de senaste 8 timmarna (vilket inkluderade tiden då jag satte datorn på laddning, upptäckte att den överhettades och stängde av autoboot). Däremot ligger "kernel_task" och drar väldigt mycket CPU-tid och "Idle wakeups", vad det nu innebär.

Om det kan vara till hjälp kör jag senaste versionen av OS X, alla medföljande appar är av senaste version och den enda programvara jag installerat utöver detta är Microsoft Office 2016 och Adobe CC, båda på helt laglig väg från respektive tillverkare (om det nu är relevant).

Kan jag göra något ytterligare själv eller ska jag kontakta återförsäljaren (Dustin)? Har tyvärr dåliga erfarenheter av dem med ett tidigare returärende som tog över en månad och vill inte vara utan dator så länge. Kan jag vända mig direkt till en Apple Store eller liknande? Köpte datorn för cirka en månad sedan...

Inte för att det besvarar din fråga, men har tyvärr liknande erfarenheter av Dustin. Det tog flera veckors tjat att få igenom en enkel retur. Har å andra sidan enbart goda erfarenheter av Apple Store, skulle testa där i första hand!

1
Bevaka tråden