Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Touch Bar, himmelriket med Better Touch Tool

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-25 11:18

Touch Bar (TB) har ju hittills varit kul men ganska fattigt på möjligheter, antingen för programmen som stöds inte har den uppsättning som jag behöver just nu eller helt enkelt många program inte har några TB-kommandon alls.

Better Touch Tool, gör TB till himmelriket och på allvar till ett professionellt arbetsredskap.
https://www.boastr.net

Jag använder Capture One för fotoredigering, ingen TB där inte ännu, Celtx för manus, Wirecast för direktsändning inga TB där heller.

För fotoredigering vill en kanske ha olika TB-grupper för:
- katalogisering, nyckelord och betygsättning (★★★★★, ★★★)
- för redigering, (markering,radering, beskärning )
- print

Celtx manus.
En inte helt ovanlig uppgift är skanna ett manus, sen formatera inscannade texten med snabbkomandon ⌘1 - Scenrubrik, ⌘2-handling, ⌘3-roll, ⌘4-dialog.
Då är TB helt underbara med direktkommandon.

Det går även att koppla olika "Actions" till TB-knapp: öppna i app, Automator workflow, Execute terminal command.

Det går även att lägga till massa gester och kommandon, på andra saker som, gester på Apple TV4 fjärrisen (inte testat).
Egna gester på trackpaden är andra möjligheter.

Helt plötsligt har Touch Bar blivit ett professionellt redskap som jag saknar på stationära Mac Pro:n på jobbet.

Lite kul, satt och titta på just den i morse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-25 16:04

Börjat upptäcka den, verkar vara fantastisk, full med möjligheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-29 12:49

Senaste egna Touch Baren med eget workflow.

Håller på att förbereda direktsändning av en idrottstävling med Wirecast, och vill byta grafisk profil från grundmallen med två uppsättningar siffror 1-25, vänster för hemma- och höger för bortalag..
Resultat tavlan behöver alltså två nya uppsättningar siffrorna 1-25 i png som ska sparas över mallsiffrorna.

50 bilder alltså.

Helt enkelt mycket repetitivt handarbete i Pixelmator (Photoshop för den som använder det).

WORKFLOW
1 Klicka på textfältet i arbetsytan, radera föregående siffra och skriva ny
2 ⌘⇧E (export)
3 musklicka, eller "Return" för "next"
4 ⌘V, för att klistra in bildnamnet "left_nr_xx" sparat i urklipp,
5 skriva rätt siffra.
6 "RETURN" för EXPORT knappen

Citat:

WARNING
"left_nr_xx.png" already exist. Do you want to replace it?
(jag valde att byta ut alla bilder, istället för att tömma mappen)

7 musklicka "Replace" (lärde mig ⌘R när jag anpassade för Touch Bar med Better Touch Tool )
KLART

Nästa bild, alltså mycket som kan gå konstigt på vägen och med 50 bilder ganska många olämpliga ord och suckar.
Öppnade Better Touch fixade lite, flera steg gick att kombinera i en Touch Bar knapp
Se skärmdumpar
Better Touch Tool

Touch Bar (skärmdump ⌘⇧6)

WORKFLOW med anpassad Touch Bar
1 Klicka på textfältet i arbetsytan, radera föregående siffra och skriva ny
3 "Export" Touch Bar
4 skriv rätt siffra.
5 OK Touch Bar

1
Bevaka tråden