Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dassiga bilder vid utskrift

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-04-24 20:32

Har precis köpt en dyr skrivare, Epson SC-P600, men får bara ut bilder med dassiga färger och ränder i utskriften trots bra underlag. Peka åt rätt håll: vad är det jag ska kolla/justera? Jag har PS CS5 i en maskin och PS CC 2017 i en annan, men får samma resultat i båda.

1. Se till att bilden har rätt ICC profil för utskrift för skrivaren, vanligen en sRGB om skrivarn nu inte klarar AdobeRGB.
2. Se till att antingen PS hanterar färgerna eller skrivaren men inte båda.

Fast har du ränder i utskriften, låter det som att det är läge att kontrollera skrivarhuvudet. Gör en manuell test ("Nozzle check") och kontrollera att alla streck blir som de ska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-24 21:46
Ursprungligen av CekariYH:

1. Se till att bilden har rätt ICC profil för utskrift för skrivaren, vanligen en sRGB om skrivarn nu inte klarar AdobeRGB.
2. Se till att antingen PS hanterar färgerna eller skrivaren men inte båda.

Ränder låter inte som ett fel med ICC-profiler, utan snarare fysiskt.

Ursprungligen av iSweden:

Ränder låter inte som ett fel med ICC-profiler, utan snarare fysiskt.

Missade det med ränder, men resten är nog riktigt...

  • Medlem
  • 2017-04-25 18:27

Vi hade fel drivare och fel icc-profiler. Konstigt att man får fel drivare och inga ICC-profiler när man följer manualen till punkt och pricka.
Ränderna förklaras nog av att det var alldeles för mycket bläck för det papper vi skrev ut på. Med riktigt papper med rätt profiler blir det bra.
Tack alla för engagemanget.

  • Medlem
  • 2018-04-08 19:24

Efter en timmes klickande på olika Epsonsiter hittar jag fortfarande ingen stans där jag kan ladda hem icc-profiler. Jag söker just nu efter ICC för PLPP, dvs Premium Luster Photo Paper för SC-P600.
Var kan man hitta detta?
Och hur stänger man av ColorSync?

Ursprungligen av Baron:

Efter en timmes klickande på olika Epsonsiter hittar jag fortfarande ingen stans där jag kan ladda hem icc-profiler. Jag söker just nu efter ICC för PLPP, dvs Premium Luster Photo Paper för SC-P600.
Var kan man hitta detta?
Och hur stänger man av ColorSync?

Google is your friend, Epson SC-P600 ICC för PLPP en bit ner på sidan: http://www.b2b.epson.eu/en/viewcon/corporates...

Varför vill du stänga av ColorSync? ladda hem rätt profil och sedan välj dom i ColorSynk för skärm och skrivare…

Äh, vafan går ju inte att ladda ner från den sidan... sorry, söker vidare (Därför använder jag inte Epson längre, man kommer aldrig dit man vill, deras hemsidor suger...)

Enligt flera källor jag hittat ska ICC profilerna följa med skrivaren och finnas i din dator om du installerat på rätt sätt, möjligheten finns att dom inte packats upp, så sök här: /Library/Printers/EPSON/InkjetPrinter2/ICCProfiles/"DinSkrivare" och packa upp.
Kolla även på installationsenheten du fick med skrivaren.

  • Medlem
  • 2018-04-08 21:28

Tack @CekariYH!
Jag vill skriva ut med PS som -hanterade- hanterare av färg. Är det ett dåligt val?

Jag hittade driver på Apples sajt till slut. ICC-profilerna finns visst i den.

Ursprungligen av Baron:

Tack @CekariYH!
Jag vill skriva ut med PS som -hanterade- hanterare av färg. Är det ett dåligt val?

Jag hittade driver på Apples sajt till slut. ICC-profilerna finns visst i den.

Nä, det är väl det vanligaste att man låter PS hantera färgerna, men då måste man se till att hanteringen är frånslagen i skrivaren.

Apples?

Ursprungligen av Baron:

Tack @CekariYH!
Jag vill skriva ut med PS som -hanterade- hanterare av färg. Är det ett dåligt val?

Jag hittade driver på Apples sajt till slut. ICC-profilerna finns visst i den.

Nej, det är definitivt inte ett dåligt val. Och blanda inte in ColorSync. Du behöver inte göra några som helst inställningar där. Jag har gjort en lathund över de inställningar som du ska göra för att få en bra utskrift. http://www.profiler.nu/lathund-for-utskrift/

1
Bevaka tråden