Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbletter av bilder

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lagt in bilder på ett USB för att visa på en TV. Det funkkar bra men jag har två problem:

1. Kan jag göra bilderna större för nu visas de över typ 3/4 av skärmen. Det hjälper inte med zoom-inställningarna i TVn.
2. Alla bilder lägger sig som dubbletter varav den ena inte går att läsa (de som börjar med ._ följt av siffra och .jpeg). Se bild.

USB-stickan är formaterad till FAT32 och jag sitter på en MacBook Air.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-24 13:47

Vad är det för TV?
3/4, får du sorgeränder/kanter?
Hur stor är bilden i pixlar -> dvs vilka proportioner har bilden?

Ursprungligen av reboot81:

Vad är det för TV?
3/4, får du sorgeränder/kanter?
Hur stor är bilden i pixlar -> dvs vilka proportioner har bilden?

En Philips (se bild)
Ja, sorgeränder
1440x900

För att bli av med filerna där filnamnet börjar med en punkt:
CleanDisk - Måste köras manuellt, men är å andra sidan gratis.
BlueHarvest - Rensar automatiskt bort sådana filer t.ex. från USB-minnen, men kostar ju en slant.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att bli av med filerna där filnamnet börjar med en punkt:
CleanDisk - Måste köras manuellt, men är å andra sidan gratis.
BlueHarvest - Rensar automatiskt bort sådana filer t.ex. från USB-minnen, men kostar ju en slant.

Gott!

Tack, det funkade fint!

Nu behöver jag bara hjälp med att få bilderna utan sorgekanter.

Ursprungligen av acederberg:

...att få bilderna utan sorgekanter.

Om bilderna är 1440x900, dvs bildförhållandet 16:10 - och du visar dem på en tv med bildförhållandet 16:9 - så lär det ju bli svarta kanter någonstans.

Lösning:
1) Gör om bilderna till 16:9 (t.ex 1920x1080 eller 1440x810)
2) Eller ställ in tv:n på någon "autozoom"-funktion (det brukar heta något sådant). Då försöker tv:n fylla ut bilden. Men det kommer ju att bli antingen beskuret eller förvrängt.

Tillägg:
Jag ser nu att du skrev att det inte hjälpte med zoom-funktionerna. Det kan ju bero på att den tv-modellen vägrar att beskära eller förvränga bilden. Och då är det nog bara lösningsförslag 1 som gäller.

Senast redigerat 2017-04-24 18:47
Ursprungligen av acederberg:

En Philips (se bild)

Om någon frågar efter vilken tv det är, så förväntar man sig nog lite mer detaljer än "en Philips". Den som frågade vill kanske kunna leta upp information om modellen – i det här fallet kanske man vill undersöka vilka bildinställningsmöjligheter som just den modellen har.

Och att hänvisa till bilden är ju inte till mycket hjälp.

1
Bevaka tråden