Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför går det ej att skriva in sitt lösenord för snabbt efter omstart (MacOS)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en fundering jag haft länge. På båda mina bärbara Macar (Mac Book Air 11" och Mac Book Pro 15") så uppstår en märklig sak.
Om jag startar om datorn och direkt skriver in mitt lösenord då jag kommer till inloggningsrutan så klarar inte datorn av det. Alla tecken kommer inte med. Jag måste istället långsamt skriva tecken för tecken för att vara säker på att det ska fungera.
Detta uppstår bara vid omstart inte om skärmen gått i vila och jag vill logga in igen.
Finns det nån lösning? Det är ju helt klart en säkerhetsrisk att inte kunna skriva tecknen snabbt.

Låter som att den inte riktigt har tänkt klart när du skriver in uppgifterna. Själv så brukar jag vara lite het på gröten ibland, då får jag bara med ca halva mitt lösen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter som att den inte riktigt har tänkt klart när du skriver in uppgifterna. Själv så brukar jag vara lite het på gröten ibland, då får jag bara med ca halva mitt lösen.

Men märkligt att det ska va så även på en maxad MacBook Pro.

Ursprungligen av Chaosstar:

Men märkligt att det ska va så även på en maxad MacBook Pro.

Kanske det. Jag upplever iaf samma på en maxad 15" från late 2013

En tanke.

Kan vara det ålderstigna filsystemet, datorn får helt enkelt för mycket att göra med diskaccess och läs/skriv...
Tusan vet hur mkt som skall läsas och skrivas i princip samtidigt vid uppstart.
Det blir snart bättre...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-23 12:03

Ingen skillnad om datorn får stå en halvminut med den tomma lösenordsrutan innan du börjar skriva, så den hinner göra färdigt det den håller på med?

Jag tycker inte att det verkar så märkligt. Både tangentbord och mus hänger ju internt på en USB-hub. Alltså är det säkerligen en "enumerering" av alla anslutna USB-enheter som görs och drivrutiner läses in allt eftersom där det fallerar, alternativt att systemet väntar på att nåt ska laddas klart innan en sökning på USB-enheter görs för att kika på vad som är istoppat.

Du har inte nåt annat hängandes på en USB-port? Inga konstiga drivrutiner installerade för externa ljudkort/nätverkskort eller liknande där programmakaren explicit laddar dem även om enheten inte finns istoppat i datorn? Kanske att din Bluetooth eller Facetime-kamera inte fungerar som de ska (i min MBP ligger de före tangentbord/mus i listan med USB-enheter)?

1
Bevaka tråden