Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsnitt #177: Ulrika och Måns hälsar på

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac får finbesök i form av Ulrika Viklund och Måns Kronkvist Brusbäck från filmtjänsten Plejmo. Det blir snack om bio, film, videoformat och ett supersvårt quiz i slutet.

Läs hela artikeln här

Får la säga hej till Ulrika och Måns. Jakob och Amanda får la ett hej också. Hejhej!

Spännande avsnitt då jag är en riktig film och serie nörd. Ser säkert 1-2 filmer om dagen. + lite serie på det.

Tyvärr är jag inte så mycket för filmtjänster och liknande. Har dock Netflix och Viaplay. Bild/ljud håller inte tycker ja. Vi sitter ju med stora TV-apparater och har bra ljud i våra stugor, snabbt internet och allt.

Skulle vara kul att veta vad ni på Plejmo bantar ned filerna till. Förstår att man inte trycker ut en 200GB stor fil. Ni sa bara upp till FHD. Bitrate? Ljud? Tänkte iaf testa Plejmo då jag hyr film lite då och då.

Själv brukar jag rippa Blu-ray filmer. Ändrar inget på dom utan bara gör om till en mkv-fil. Sedan kör jag via en Kodibox eller liknande pryl.

Ha en trevlig helg 99!

Vart är quizet? Eller måste man tvingas lyssna på podcasten?

Ursprungligen av Segas:

Vart är quizet? Eller måste man tvingas lyssna på podcasten?

Du måste lyssna. Är dock mera för Ulrika och Måns. I slutet av podden.

Ursprungligen av SweSG:

Du måste lyssna. Är dock mera för Ulrika och Måns. I slutet av podden.

Ah, vad trist. :/

Ursprungligen av Segas:

Ah, vad trist. :/

Ni kan få frågorna här dock!

Fråga 1.
Vilka tre filmer har vunnit flest Oscarsstatyetter (11 stycken)?

Fråga 2.
Vad heter filmen från 1930 där Humphrey Bogart gör sin långfilmsdebut?

Fråga 3.
Vilken kvinna och man spelar huvudrollerna i sci-fi äventyret The Island från 2006?

Fråga 4.
Tre filmer har vunnit "The Big Five", det vill säga Oscar för Bästa Film, Bästa regissör, Bästa skådespelare, Bästa skådespelerska och bästa manus. Vilka tre filmer?

Fråga 5.
I vilken Jane Austen-adoption medverkar Kate Winslet och vem gestaltar hon?

Fråga 6
Samtidigt som Michael J. Fox spelade in Tillbaka till Framtiden, figurerade han i en väldigt populär tv-serie. Detta gjorde att han först avböjde rollen som Marty McFly, men han fick ändå göra rollen efter att hans ersättare inte höll måttet enligt regissören Robert Zemeckis. Vad hette TV-serien som Michael J. Fox var med i, och vad hette skådespelaren som började spela Marty McFly under fyra veckor.

Ursprungligen av SweSG:

Får la säga hej till Ulrika och Måns. Jakob och Amanda får la ett hej också. Hejhej!

Spännande avsnitt då jag är en riktig film och serie nörd. Ser säkert 1-2 filmer om dagen. + lite serie på det.

Tyvärr är jag inte så mycket för filmtjänster och liknande. Har dock Netflix och Viaplay. Bild/ljud håller inte tycker ja. Vi sitter ju med stora TV-apparater och har bra ljud i våra stugor, snabbt internet och allt.

Skulle vara kul att veta vad ni på Plejmo bantar ned filerna till. Förstår att man inte trycker ut en 200GB stor fil. Ni sa bara upp till FHD. Bitrate? Ljud? Tänkte iaf testa Plejmo då jag hyr film lite då och då.

Själv brukar jag rippa Blu-ray filmer. Ändrar inget på dom utan bara gör om till en mkv-fil. Sedan kör jag via en Kodibox eller liknande pryl.

Ha en trevlig helg 99!

Hej!

Tack för lyssningen!

Bitrate för de filer som spelas ut varierar beroende på källmaterialet. Alla filmer analyseras innan transkoderingen för att optimera ration mellan bildkvalitet och bit rate. Detta resulterar i lite olika slutresultat. Taket just nu ligger någonstans kring 8mbps för 1080p.

Vårt mål är att kunna leverera en kvalitét i paritet med bluray, utan kompromisser. Detta är någonting vi ständigt jobbar för. Tyvärr är det inte alltid så lätt p.g.a. både avtalsmässiga och tekniska begränsningar, men kampen fortsätter, eftersom vi tycker det är en självklarhet att de som älskar film skall kunna få en digital produkt av lika hög kvalitet som den fysiska (blu-ray).

Med vänlig hälsning,
Måns på Plejmo

Ursprungligen av plejmo-mans:

Hej!

Tack för lyssningen!

Bitrate för de filer som spelas ut varierar beroende på källmaterialet. Alla filmer analyseras innan transkoderingen för att optimera ration mellan bildkvalitet och bit rate. Detta resulterar i lite olika slutresultat. Taket just nu ligger någonstans kring 8mbps för 1080p.

Vårt mål är att kunna leverera en kvalitét i paritet med bluray, utan kompromisser. Detta är någonting vi ständigt jobbar för. Tyvärr är det inte alltid så lätt p.g.a. både avtalsmässiga och tekniska begränsningar, men kampen fortsätter, eftersom vi tycker det är en självklarhet att de som älskar film skall kunna få en digital produkt av lika hög kvalitet som den fysiska (blu-ray).

Med vänlig hälsning,
Måns på Plejmo

Då vet jag. Tack för svar. Kommer la testa Plejmo en sväng!

Ursprungligen av SweSG:

Då vet jag. Tack för svar. Kommer la testa Plejmo en sväng!

Roligt att höra! Dina tankar och feedback är välkomna.

1
Bevaka tråden