Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi packar upp Samsung Galaxy S8 Plus

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Redaktionen packar upp Samsungs nya telefon Galaxy S8 Plus, och Amanda konstaterar att den har rätt färg.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-04-18 20:19

Tack för en mycket trevlig video ?
Jag har försökt jaga en unboxing video där man såg om de behållt de fenomenala USB OTG adapter och ser till min förtjusning att Samsung utökat med en till mikro med. Lysande ?

Edit: Har nu tittat på otaliga Youtube klipp där man visar upp S8 telefoner som recenseras och flertalet erkända Youtuber säger att den går bortom debatten Android vs IOS. Spännande vad 99mac tycker ?

Senast redigerat 2017-04-18 22:49
  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-04-18 22:17

Ehrmm, jag lägger den här lilla länken här bara.

https://youtu.be/856jRsQ7tKw

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-04-18 22:17

Amanda är så jävla charmig Som ett barn på julafton.

Ursprungligen av EnDumEn:

Ehrmm, jag lägger den här lilla länken här bara.

https://youtu.be/856jRsQ7tKw

Hahahaha, åh ja. Andreas brukar skälla på både mig och Jakob för att vi är så dålig på att uttala Hauwei. Lovar bättring nästa gång!

Det finns väl något smart läge för tangentbordet där det krymper och lägger sig mot ena sidan i de fall då man måste skriva med en hand? Eller måste man ha SwiftKey för det?

Ursprungligen av JohannesKBA:

Amanda är så jävla charmig Som ett barn på julafton.

Haha, tack! Då ska du se mig på julafton och födelsedagar.

Skönt att slippa iPhone och iOS träsket för ett tag tills Apple insett att större skärm är vad folk vill ha och valmöjligheter i mjukvaran. Galaxy S8 here i come.

  • Medlem
  • 2017-04-19 17:00
Ursprungligen av Smekis:

Det finns väl något smart läge för tangentbordet där det krymper och lägger sig mot ena sidan i de fall då man måste skriva med en hand? Eller måste man ha SwiftKey för det?

Samsung har under några år haft ett enhands läge. Detta finns även med i S8 tillsammans med splitscreen och floating windows om de behållt den funktionen från S7 telefonerna. Kolla på denna länk under Screen

https://www.google.se/amp/s/recombu.com/mobil...

Sedan har ju S8 även möjlighet att byta plats på de virituella knapparna

  • Medlem
  • 2017-04-19 17:03
Ursprungligen av @ndreas:

Skönt att slippa iPhone och iOS träsket för ett tag tills Apple insett att större skärm är vad folk vill ha och valmöjligheter i mjukvaran. Galaxy S8 here i come.

Grattis till mästerverket ?

Själv hoppas jag att Note 8 dyker upp när man kan förvänta sig och att den inte brinner upp. Tampas med min Note Edge ännu men kan inte överge s-pen funktioner just nu annars hade jag beställt en S8 på direkten

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-04-19 17:05
Ursprungligen av @ndreas:

Skönt att slippa iPhone och iOS träsket för ett tag tills Apple insett att större skärm är vad folk vill ha och valmöjligheter i mjukvaran. Galaxy S8 here i come.

Hmpf, folk vill ha mindre telefoner. 6/6S/7 är värdelösa storleksmässigt. Därför jag skaffade SE.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Hmpf, folk vill ha mindre telefoner. 6/6S/7 är värdelösa storleksmässigt. Därför jag skaffade SE.

fok vill ha mindre skärm ? konstigt att iPhone 7+ samt 4,7" är deras storsäljare då Finns klart alltid folk som vill ha mindre, men finns ju alltid Nokia 3310 på Blocket.

Större skärm men utan 20 cm sorgekanter. iPhone 7 är perfekt i format men 4,7" när S8:an kan trycka in 5,8" i samma format säger ju en del.

  • Medlem
  • 2017-04-19 17:52
Ursprungligen av JohannesKBA:

Hmpf, folk vill ha mindre telefoner. 6/6S/7 är värdelösa storleksmässigt. Därför jag skaffade SE.

Precis som @ndreas skriver det är inte skärmytan som är det intressanta utan yttermått. S8 är ju ett levande bevis på att det går. Tänk en SE till yttermått men 4.5 tum skärm ?

Edit: iPhone SE har 60 procent screen to body ratio och S8 har över 80 procent

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-04-19 20:09
Ursprungligen av PaO:

Precis som @ndreas skriver det är inte skärmytan som är det intressanta utan yttermått. S8 är ju ett levande bevis på att det går. Tänk en SE till yttermått men 4.5 tum skärm ?

Edit: iPhone SE har 60 procent screen to body ratio och S8 har över 80 procent

Jag hade blivit gladare för högre screen to body-ratio, men med bibehållen 4-tumsskärm

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-04-19 20:21
Ursprungligen av @ndreas:

fok vill ha mindre skärm ? konstigt att iPhone 7+ samt 4,7" är deras storsäljare då Finns klart alltid folk som vill ha mindre, men finns ju alltid Nokia 3310 på Blocket.

Större skärm men utan 20 cm sorgekanter. iPhone 7 är perfekt i format men 4,7" när S8:an kan trycka in 5,8" i samma format säger ju en del.

Anledningen att de säljer bättre: Snabbare processor, bättre kamera, bättre batteritid m.m. Tror inte det beror på skärmstorlek. Apple borde nog snarare inse att en toppmodell med mindre skärm hade sålt minst lika bra.

De har gjort samma misstag med iPad, där iPad Mini ligger långt efter. Tycker det är så synd.

Min önskelista (vilken jag också följer hyfsat, men ligger efter pga ovanstående):
1. Telefonen i fickan och EN hand för användning, utan pillande och belande. Av alla iPhones jag testat är 5C den absolut skönaste och finaste designen. Anledningen att jag köpte 5S istället? Den hade bättre specar och Touch ID. Tyvärr hade inte 5C det, men nu i efterhand ångrar jag att jag inte köpte den istället. (Den är så jävla fin i alla färger med).
2. iPad Mini i jackfickan eller datorväskan för snabb åtkomst
3. MBA/MBP 13" för fältarbete
4. Stationär Mac med gigantisk skärm (gärna 30")

Jag kan inte vara ensam om att tycka så här.

  • Medlem
  • 2017-04-19 20:53
Ursprungligen av JohannesKBA:

Anledningen att de säljer bättre: Snabbare processor, bättre kamera, bättre batteritid m.m. Tror inte det beror på skärmstorlek. Apple borde nog snarare inse att en toppmodell med mindre skärm hade sålt minst lika bra.

De har gjort samma misstag med iPad, där iPad Mini ligger långt efter. Tycker det är så synd.

Min önskelista (vilken jag också följer hyfsat, men ligger efter pga ovanstående):
1. Telefonen i fickan och EN hand för användning, utan pillande och belande. Av alla iPhones jag testat är 5C den absolut skönaste och finaste designen. Anledningen att jag köpte 5S istället? Den hade bättre specar och Touch ID. Tyvärr hade inte 5C det, men nu i efterhand ångrar jag att jag inte köpte den istället. (Den är så jävla fin i alla färger med).
2. iPad Mini i jackfickan eller datorväskan för snabb åtkomst
3. MBA/MBP 13" för fältarbete
4. Stationär Mac med gigantisk skärm (gärna 30")

Jag kan inte vara ensam om att tycka så här.

Håller med dig om en sak
Tycker att det är synd att Apple envisas med att differentiera funktioner mellan de olika modellerna. Även SE men framförallt mellan 7 och 7 Plus. Varför kan man inte sätta lika bra kamera i den mindre modellen. Här tycker jag att Samsung gör helt rätt med S8 telefonerna

  • Avstängd
  • 2017-04-19 21:03

Samsung??? Jösses det ska det till en total blackout innan jag köper den.
Är så nöjd så med Apples ekosystem att det ska till något oerhört revolutionerande från Samsungs sida för ett byte.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-04-19 21:10
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om en sak
Tycker att det är synd att Apple envisas med att differentiera funktioner mellan de olika modellerna. Även SE men framförallt mellan 7 och 7 Plus. Varför kan man inte sätta lika bra kamera i den mindre modellen. Här tycker jag att Samsung gör helt rätt med S8 telefonerna

Ja, det tycker jag är underligt. Köpa en gigantisk telefon bara för att få en bättre kamera? Håller med om att Samsung är mer med på banan där.

Men... Bara för att fortsätta gnabbas måste jag flika in en sak till: Jag skiter i kameran. Man tar hästlängder bättre foton med en systemkamera. Kameran i SE duger gott för de snabba fotona.

  • Medlem
  • 2017-04-19 22:18
Ursprungligen av JohannesKBA:

Ja, det tycker jag är underligt. Köpa en gigantisk telefon bara för att få en bättre kamera? Håller med om att Samsung är mer med på banan där.

Men... Bara för att fortsätta gnabbas måste jag flika in en sak till: Jag skiter i kameran. Man tar hästlängder bättre foton med en systemkamera. Kameran i SE duger gott för de snabba fotona.

Håller med
När det gäller bilder tagna med de flesta premium mobiler nuförtiden hänger det mer på fotografen än kameran ?

  • Medlem
  • 2017-04-19 22:21
Ursprungligen av Rlafh:

Samsung??? Jösses det ska det till en total blackout innan jag köper den.
Är så nöjd så med Apples ekosystem att det ska till något oerhört revolutionerande från Samsungs sida för ett byte.

Och jag tycker Apples ekosystem är gammalmodigt och behöver nytt blod ?
Då tar jag S8 med 360, DeX, Pay och VR alla dagar

Tur att vi har valfrihet ?

Ursprungligen av @ndreas:

fok vill ha mindre skärm ? konstigt att iPhone 7+ samt 4,7" är deras storsäljare då Finns klart alltid folk som vill ha mindre, men finns ju alltid Nokia 3310 på Blocket.

Större skärm men utan 20 cm sorgekanter. iPhone 7 är perfekt i format men 4,7" när S8:an kan trycka in 5,8" i samma format säger ju en del.

Som Pao skriver så får de gärna behålla 4.7" utan bezels/yttermått men tyvärr görs ju inte det.
4.7" är ju storsäljaren hos Apple så vore ju rätt.

Kommer nästa iPhone utan bezels och med 5.7" tvingas vi ju ta det, detsamma gäller ju samsung som inte erbjuder något mindre.

Sen eftersom det inte finns en enda smartphone på marknaden under 5.0" med 90-95% screen to body ratio, så tar jag det som att tekniken inte tillåter det än utan att den måste vara 5.7"+...

Ursprungligen av @ndreas:

Skönt att slippa iPhone och iOS träsket för ett tag tills Apple insett att större skärm är vad folk vill ha och valmöjligheter i mjukvaran. Galaxy S8 here i come.

Jasså du som har varit så Mac och iPhone pro nu tar S8 intressant ....

  • Medlem
  • 2017-04-21 05:31
Ursprungligen av Mackan1984:

Som Pao skriver så får de gärna behålla 4.7" utan bezels/yttermått men tyvärr görs ju inte det.
4.7" är ju storsäljaren hos Apple så vore ju rätt.

Kommer nästa iPhone utan bezels och med 5.7" tvingas vi ju ta det, detsamma gäller ju samsung som inte erbjuder något mindre.

Sen eftersom det inte finns en enda smartphone på marknaden under 5.0" med 90-95% screen to body ratio, så tar jag det som att tekniken inte tillåter det än utan att den måste vara 5.7"+...

Samsung erbjuder ju budget A3 (2017) med 4.7 tum men helt rätt inget flaggskepp mindre än S8.
A3 är ju större än SE på alla håll och väldigt lik iPhone 7 i storlek. Vad får man då för 3500 kr jämfört med flaggskeppen.
Sämre skärm men AMOLED
Always-on
IP68
Fingeravtryck
SD kort
Sämre kamera men med autofokus
Sämre kraft men octa
Premium material
För mindre än hälften ny jämfört med S8 så passar den säkert en del

Ursprungligen av Hunter78:

Jasså du som har varit så Mac och iPhone pro nu tar S8 intressant ....

Nja man kan väl vara Mac nörd även om man anser att andra företag gör bättre saker, de vore ju bara idiotiskt att sitta med prylar som för mig är sämre bara för det är en Apple logga på? Jag försvarar inte Apple till vilket pris som helst. Finns mkt som jag gillar med iOS och iPhone men de saker som överväger är större skärm, bättre skärm. Trådlös laddning osv.
Haft iPhone 7+ för den större skärmen men telefonen är väldigt otymplig och en 1080p skärm håller inte år 2017.

Då jag uteslutande gör såpass mkt mer idag i en mobil så är skärmen den viktigaste delen. Att Apple ligger på latsidan är inget nytt för den som är vaken! iOS är ganska tröttsamt gränssnitt där man som användare är låst till vad Apple anser hur det skall se ut! Nyheter i IOS 11.. nya bakgrundsbilder JIPPI! Nej, de får hända lite mer och jag hoppas att iPhone 8 har allt jag önskar så man kan återvända hem igen, men tills dess så får iPhone 7 anses som en bra telefon för 2 år sedan

@ndreas Lägg undan lite sparpengar. Ditt återinträde i IOS kommer inte vara långt bort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-21 09:24
Ursprungligen av @ndreas:

fok vill ha mindre skärm ? konstigt att iPhone 7+ samt 4,7" är deras storsäljare då Finns klart alltid folk som vill ha mindre, men finns ju alltid Nokia 3310 på Blocket.

Större skärm men utan 20 cm sorgekanter. iPhone 7 är perfekt i format men 4,7" när S8:an kan trycka in 5,8" i samma format säger ju en del.

Ursprungligen av PaO:

Precis som @ndreas skriver det är inte skärmytan som är det intressanta utan yttermått. S8 är ju ett levande bevis på att det går. Tänk en SE till yttermått men 4.5 tum skärm ?

Edit: iPhone SE har 60 procent screen to body ratio och S8 har över 80 procent

Jag tycker att S8 bara är så in i bänken ful. Fullständigt usel formfaktor sett rent estetiskt, ser ut som en glasspinne, men även ur ett rent gränssnittsperspektiv. På tok för lång.

Ursprungligen av _empty:

@ndreas Lägg undan lite sparpengar. Ditt återinträde i IOS kommer inte vara långt bort.

Det får tiden utvisa, pengar finns alltid till Apple produkter om de levererar vad jag vill ha

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker att S8 bara är så in i bänken ful. Fullständigt usel formfaktor sett rent estetiskt, ser ut som en glasspinne, men även ur ett rent gränssnittsperspektiv. På tok för lång.

Haha.. Ja då ser iPhone 6+7 ut som en glasspinne med 10 lager extra papper på, det är ju glassen man vill åt men du kanske gillar äta med pappret på

På tok för lång ? Om du tar Galaxy S8 så är den ju knappt större än iPhone 7!
S8
148,9 x 68,1 x 8,0 mm
IP7
138,3 x 67,1 x 7,1 mm

Och med tanke på att iPhone 7 PLUS är den som säljs bäst https://www.fastcompany.com/3067042/the-iphon...-

Så har vi att leka med måtten:
7Plus
158,2 x 77,9 x 7,3 mm

Där kan vi snacka om iPad i örat! Ändå får du bara en dassig 1080p skärm på 5,5" medans du får på en mindre telefon S8: 5,8" HDR

Så nej formspråket är ganska tydligt och det är ju bara läsa recensionerna att detta är den bästa skärm som finns just nu, samtidigt som de gjort ett grymt formspråk där även S8+ känns okej till jämförelse mot iPhone 7+ att hålla i handen.

Men klart smaken är som baken! Men dina åsikter är inte direkt en stor skit utan mer en fjärt om man skall ta det i ett större sammanhang!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-21 10:58
Ursprungligen av @ndreas:

På tok för lång ? Om du tar Galaxy S8 så är den ju knappt större än iPhone 7!
S8
148,9 x 68,1 x 8,0 mm
IP7
138,3 x 67,1 x 7,1 mm

Och med tanke på att iPhone 7 PLUS är den som säljs bäst https://www.fastcompany.com/3067042/the-iphon...-

Så har vi att leka med måtten:
7Plus
158,2 x 77,9 x 7,3 mm

Där kan vi snacka om iPad i örat! Ändå får du bara en dassig 1080p skärm på 5,5" medans du får på en mindre telefon S8: 5,8" HDR

Nu var det främst formfaktorn i allmänhet men skärmen i synnerhet jag syftade på, dock är en centimeter i sammanhanget inte att beteckna som "knappt större". Då bezel knappt existerar längre så är skärmen nästintill helt ekvivalent med själva formfaktorn. Så är inte fallet på iPhone, vilket är bra. En skärm som den på S8 är värdelös, enligt mig, sett till dess formfaktor. På TOK för avlång.

Vad det gäller iPhone 7+ så håller jag med dig, helt värdelöst stor. Opraktisk och meningslös, enligt mig. Går inte att ha i en normal byxficka och går därmed bort som alternativ.

Ursprungligen av @ndreas:

Så nej formspråket är ganska tydligt och det är ju bara läsa recensionerna att detta är den bästa skärm som finns just nu, samtidigt som de gjort ett grymt formspråk där även S8+ känns okej till jämförelse mot iPhone 7+ att hålla i handen.

Men klart smaken är som baken! Men dina åsikter är inte direkt en stor skit utan mer en fjärt om man skall ta det i ett större sammanhang!

Huruvida skärmen är det bästa som finns på marknaden eller ej är ju inte givet att kunna svara på, många aspekter som ska tas hänsyn till där. Det jag talar om är formfaktorn och den är enligt mig helt värdelös. Har de stora tekniksiterna och förståsigpåarna uttalat sig om just formfaktorn? Visa gärna, jag har inte sökt efter infon själv men du verkar ju påläst.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker att S8 bara är så in i bänken ful. Fullständigt usel formfaktor sett rent estetiskt, ser ut som en glasspinne, men även ur ett rent gränssnittsperspektiv. På tok för lång.

Jag pillade lite på den i teliabutiken och jag måste säga att jag tycker precis raka motsatsen. Telefonen är bedårande estetisk. Faktiskt kanske den snyggaste telefonen som har tillverkats.

Bevaka tråden