Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp oss att bygga framtidens 99mac

Tråden skapades och har fått 146 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac tänker på framtiden, och vi vill ha er hjälp. Vad tycker ni att 99mac ska vara, och vad ska det inte vara? Prata och diskutera, och hjälp oss att bygga upp något inför morgondagen.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-04-13 20:17

Det första ni gjorde när ni tog över var att riva ner och förstöra. Svaren på frågorna som ställs har ni fått svar på många gånger senaste åren. Lägg ner helt istället.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-04-13 20:20

Prio 1: Fortsätt vara bäst.

Bästa kritiken jag kan komma på en skärtorsdagskväll.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-04-13 20:27
Ursprungligen av Mija:

Det första ni gjorde när ni tog över var att riva ner och förstöra. Svaren på frågorna som ställs har ni fått svar på många gånger senaste åren. Lägg ner helt istället.

Har du lyssnat på podden? Kritik mot den kan väl möjligtvis vara de allra första avsnitten där Ida och Joacim (som jobbade första halvåret efter "övertagandet" om jag minns rätt) inte var tillräckligt varma i kläderna. Eller, ja, förra avsnittet där Jakob inte alls hade koll på körschemat Men även redaktörerna är människor, man kan inte vara på topp alla dagar.

Bara att redaktionen tar steget och frågar användarna tyder väl på att de verkligen bryr sig? Tycker att det är ett väldigt bra initiativ.

Mer av: mjukvara för MAC och iOS är trevligt att läsa om. I den grad menar jag lite mer om det mjukvaror proffs återkommer till Appleför: tex design och media. Djupdykning inom mjukvaror som finns i dessa spektrat? Vore intressant tror jag. Är själv proanvändare inom video och postproduktion.

Podden är väldigt viktig, bara fortsätt, såklart saknar jag Ida, men man kan inte få allt..

Djupdykningar jag uppskattat är det ni skrivit om med hjälp av Thomas Ytterberg, de olika texterna om skärmar uppskattas! Den typen av proffstexter i andra områden, ja varför inte?

Det mindre bra kanske är inte jätteviktiga omskrivningar av texter som härstammar från 9to5 eller macrumors, men det är ju inget skadligt.

Forumet är viktigt och bra, snabb feedback (oftast) från olika medlemmar, tummen upp!

Hör av mig om jag kommer på mer! Kör på goa ni

  • Medlem
  • 2017-04-13 21:44

Det är bra att ni har breddat ert fokus, och jag uppmuntrar er verkligen att fortsätta så! Det blir fler intressanta artiklar och nyheter, och vi läsare kan ju själva gallra bort artiklar som inte väcker något intresse. Krönikor vill jag se mer av, och längre poddavsnitt! Reklamen blir alldeles för överflödig, det räcker med reklamen som visas på höger sida, men den i mitten får ni ta bort. Snällare reklam så hamnar 99mac på min whitelist! Och det bästa med 99mac är nog ni på redaktören, ni tar fram artiklar som är läsvärda med hög kvalité. Intressanta krönikor och poddavsnitt med er alldeles unika personliga touch. Fortsätt så, det är verkligen något vi besökare uppskattar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-13 23:00

Jag vet faktiskt inte vad som hände med 99mac vid Sweclockers-övertagandet men något försvann. Idag är det märkligt att komma in på en site där de första / största nyheterna handlar om Samsung, Lenovo och Microsoft. Om något bli 99mac igen, find them roots.

Jag förstår att en del av detta är hur Apple har förändrats. Men det är märkligt när Apple är ett av världen högst värderade bolag och att deras iOS-plattform används av 100-tals miljoner användare, att då 99mac blivit... ja, mindre på något vis.

Min förhoppning vore focus på just Mac och iOS. Få in mer artiklar och reportage runt dessa. Vid tester av ny hårdvara borde 99mac ligga on par eller bättre än Sweclockers men just på iOS / macOS. Hitta kreativa och intressanta saker att göra material på. Ni hade en serie som handlade om Macen i arbetslivet exempelvis.

Jag hittar mängder av tester av Mac, FCPX vs Premiere, OSX vs Windows osv på YouTube. En site / kanal som Linus Tech Tips testar en uppsjö saker men då med fokus på Windows. 99mac skulle kunna göra exakt samma sak med fokus på Mac.

  • Medlem
  • 2017-04-13 23:21

Något som skulle underlätta för forumets användare när det gäller supportfrågor vore om det i varje delforum fanns ett färdigt förmäler man fyller i innan man skriver sitt inlägg. En meny där man anger vilken hårdvara samt mjukvara som avses. Tex datormodell, version av operativsystem osv. Dessa val skulle kunna vara utformade som rullistor med olika alternativ vid varje forumdel.

Jag vet att detta har varit uppe för diskussion förut, och då har diskussionen ansetts vara viktigare än att användarna ska få snabb hjälp. Men det blir aningen tröttsamt när dessa frågor måste ställas i trådarna gång på gång eftersom skaparen av tråden inte har tagit med detta i sitt inlägg.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-04-13 23:36

Jag har bara varit medlem i fem år och prenumererat på nyheterna kortare tid än så vilket gör att jag inte kan uttala mig om utvecklingen men jag följer 99mac för nyheter om Apples produkter och är ganska ointresserad av det övriga. Googles lönenivåer, Google-kontor i London, flygdräkt, Tesla i kvadrat, sexism i Silicon Valley, Trump, Twitter, Fingerprint Cards, Netflix, öde ö-program, internet på Kuba, Casios vildmarksklocka, Ubers sexistiska arbetsmiljö, AT&Ts köp av Time Warner, etc..

Jag kan ha viss förståelse för tekniknyheter från "konkurrenterna" men mycket av detta framstår som snabböversatta artiklar som sprids på alla andra sajter. Kvalité över kvantitet är extremt viktigt som RSS-prenumerant. Precis som Erik.dv skriver så vore det önskvärt om fokus låg på Mac / iOS.

Möjligt att jag är ett undantag eftersom artiklarna måste ge klick, annars hade ni inte fortsatt.

1. Nejdå fortsätt jämföra Apple med konkurrensen.

2. mer av allt! ?
Skapa en youtube-kanal och kör på.

3. Mer live-sändningar av spel, allt från mobila spel till switch-kvällar.

4. Mamma och pappa-lediga dagar.
Nej då men kommer inte på något så kör på och var lyckliga.

5. Ni har en positiv och objektiv syn på Apple.

6. Reklam?

7. Bästa informations-källan i Sverige.

8. Personligare än macworld och bättre info om än lite senare.
Folket och eran positiva inställning.

9. Fler uppdateringar kanske?

10. byta inriktning?

Senast redigerat 2017-04-14 00:53

1. Själv tycker jag det är roligt att läsa om lite annat än bara Apple. Jag är dock väldigt bred på mina prylar. Är la därför jag vill ha bredd. Men förstår folk som vill bara ha Apple-snack!

2. Vet ej!

3. Mera PRO-snack. Även om lek är kul också.

4. Inget tror ja. Skulle vara mindre snack om appar tror ja. Dom är inga roliga att läsa om. Bättre att skriva något kort om appen och tipsa istället. Sedan får dom som är intresserade ladda ned och testa själva. Men för ett helt test måste det vara en superapp.

5. Det bästa i mitt tycke är podden. Gillar den även om alla avsnitt inte faller mig i smaken. Sedan gillar jag även er. Även om jag inte känner er så känns det som det ibland. Sämsta vet jag faktiskt inte.

6. Jag en kass människa som kör adblock. Vet att ni vill ha mat på bordet. Tyvärr blockerar jag reklam via hårdvara. Svårt att vitlista på den.

7. Okey! Något svårt att komma in i gänget. Blir lätt så på ett ganska litet forum tyvärr.

8. Jag blev medlem ganska sent på 99. Halkade in på sidan via 99s IRC-kanal. Har dock smugit många år på sidan innan.

9. Blir ett liknande svar som nr 3. Gå in mera på djupet på prylar och OS. Testa mera tillbehör till datorer m.m.

10. Aldrig sluta vara ärliga!

Är inte här överhuvudtaget för redaktionen. Tycker inte att Apple kompetensen är så hög tyvärr.
Jag är här och deltar i den mån jag gör för forumet.
Medlemmarna vet mer än redaktionen

Mina Apple nyheter får jag tidigare och bättre någon annanstans till 90% de andra 10% procenten tipsar oftast medlemmarna här om.

Det är snarare så att redaktionen kan tipsa om något utanför Mac världen ibland som kan fånga intresset.
Inte ofta, men det händer.
Poddar lyssnar jag inte på. Inte intressant, för mycket rant, och tar för mycket av min dyrbara tid i anspråk.

Senast redigerat 2017-04-14 12:15

Jag tycker ni gör ett bra jobb. Besöker sidan ofta för era nyhetsartiklar. Men jag vill gärna se en designförändring på sidan. Särskilt texten på nyheterna är för liten och inte särskilt snygg. Vill hellre se ett tidningsgränsnitt i stil med Wired och The Verge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-14 12:32

1. Tycker du att det är bra att 99mac breddat sitt fokus, eller önskar du att det kunde handla enbart om Apples ekosystem? Eller kanske bara om Mac?
- Det är bra med en bredd. Bara det inte blir för brett.

2. Vad tycker du om de olika typerna av material vi publicerar? Vill du se mer (eller mindre) av tester, krönikor, korta nyheter, podd och så vidare?
- Personligen går jag emot utvecklingen då jag önskar mindre podd och video. Tycker det skrivna ordet passar bäst för denna typ av sajt. Mer av tester. Ser gärna tester av allt som har med området att göra. Hårdvara, mjukvara och tillbehör. Och gärna långtidstester. Typ en uppföljning efter ett år. Typ powerbank(som jag gärna ser en test av snart) efter ett år. Hur stor nytta har användaren haft av den, hur fungerar den nu efter ett år? Hur mycket har den tappat på ett år. Även hörlurar, typ efter en längre tids användning - hur nöjda är ni? Men även telefoner/datorer etc. Efter ett års användning, hur pplever ni den testade prylen.

3. Om du fick önska något som vi inte har idag, vad skulle det vara?
-

4. Om du fick välja bort något, vad skulle det vara?
- Podd

5. Vad är det bästa med 99mac idag, och det sämsta?
- Det bästa är forumet. Det är basen. Era tester av Mac-prylar/tjänster är också bra.

6. Vad tycker du om reklamen som visas på 99mac?
- Helt okey. Har till och med haft nytta av den.

7. Vad tycker du om diskussionsforumet på 99mac?
- Mycket bra. Ibland lite för mästrande dock.

8. Hur kom det sig att du började besöka 99mac, och är det fortfarande samma saker som gör att du kommer hit?
- Information och kunskap om Apple-prylar och tjänster. Och ja, samma nu.

9. Vad skulle göra 99mac bättre i framtiden?
- Mer produkttester. Och tester på specifika delar av tex. iPhone när det gått et tag. Typ kameran. Men också annat.

10. Vad ska 99mac absolut inte göra?
- Bli en allmän tekniksajt. Appleinriktningen måste vara tung.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2017-04-14 17:44

1. För mig är 99mac en sida om Apple, inte bara Mac, inte bara iPhone utan hela ekosystemet. Det är absolut intressant att jämföra Apple med konkurenterna. "Här är Samsungs nya...,", "Android Polkagris har dessa funktioner:..." för att få en bild av hur marknaden ser ut och hur Apple skulle kunna ta efter. Den svåra balansgången är kanske de marknader som det ryktas om att Apple kanske siktar mot, t.ex. bilbranschen. Även om jag tycker att Tesla är ett väldigt spännande företag så känns kanske inte Elon Musks projekt relevanta för 99mac idag.

2. Jag lyssnar väldigt mycket på podcasts. När det gäller just teknikpoddar så är 99-podden favoriten. Dynamiken på redaktionen märks tydligt. För min del hade jag gärna haft mer podd i form av längre avsnitt. Temaavsnitt uppskattas, även om jag gillar de vanliga veckan-som-gått-poddar.

3. Jag gillar era videos. Tester och annat. Jag hade en tanke på om de skulle gå att förpacka i en Apple TV-app, kanske i kombination med de vanliga poddarna som kommer ut regelbundet.Inför-event-videos.

4.En del Övrigt-artiklar

5. Podden är en favorit. Även med goda engelska-kunskaper är det ibland skönt att få läsa en nyhet (/lyssna på en Apple-podd) på svenska, då är 99mac det självklara valet.

6. Brukar scrolla förbi den. Det är få stora annonser, vilket jag gillar. Det blir inte så grötigt på sidan.

7. Är inne och läser då och då. Alltid lär man sig något. Ställer frågor ibland vid behov. 99 är alltid goto-forumet. Känner allmänt att forum lätt blir oöverskådliga om man inte vet vad man söker eller hänger i en viss tråd. Däremot tycker jag att systemet med artikelkommentarerna är bra.

8. Jag tror att det var via podden som jag hittade hit. Det är några år sedan jag började lyssna (före Jakobs tid). Tycker att som sagt att sidan är ren. Läste tidigare på Svenska MacWorld, som jag tycker har för många smårutor i designen.

9. Tycker att tidigare kommentarer har varit läsvärda. Ta till er av ris och ros och fortsätt vara öppna och hålla kontakt med läsare i kommentarerna.

10. Lägga ner

Jag har i princip lagt ner. Var en storskrivare och läsare förr.
När hela rasket köptes av Sweclockers visst man på förhand att det bara skulle gå utför.
Plötsligt var det gott om Windowskramare och Goggle-fantaster överallt.
Det gjorde att man tröttnde, väldigt fort.

Roligt att se att trådarna jag skapade, "Jag är så jäkla glad idag" och "surtråden" fortfarande lever.
Några få av de som var här på den tiden är kvar - tack för alla skratten. Kram på er.

Tycker vi macare kan bygga nånting nytt istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-14 23:12

Jag tycker att ni på redaktionen gör ett bra jobb ska ni veta
Lagom blandning av det hela..Trevligt forum. för det mesta .
ingen tvingar någon att vara här så ni som inte gillar konceptet sök nått annat då. inte svårare än så.

Så mycket runt omkring inom andra teknik områden som påverkar själva mac och Apple världen viktigt att belysa det och inte bara renodlat och blåögt prata samt prisa Apples produkter. Tråkigt i längden. Man uppskattar också mer sina Apple produkter om man får inblick och jämförelser mot andra produkter och teknik lösningar.

Senast redigerat 2017-04-15 02:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-15 00:23
Ursprungligen av Mija:

Det första ni gjorde när ni tog över var att riva ner och förstöra. Svaren på frågorna som ställs har ni fått svar på många gånger senaste åren. Lägg ner helt istället.

Håller med Mija. Jag var väldigt aktiv på 99.se (http://www.99mac.se/medlem/17386121) tills övertagandet, men min kritik mot den nya riktningen var inte så populär...

Jag kom tillbaka för att ställa några specifika frågor, men själen i 99.se forumet är för länge sedan död. Har iofs sparat en massa tid...

Att det heter 99mac.se är lite komiskt med tanke på allt snack om Slamsung och annat! Men en och annan fråga brukar besvaras, fast ibland med "sök på nätet" så det får väl bli en axelryckning från mej

Jag tycker sidan är okej. Basen ska vara Apple ekosystemet naturligtvis. Men nog måste man hålla koll på konkurrenterna också med jämförelser vare sig det gäller Google, Samsung eller Microsoft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-15 22:13
Ursprungligen av D_Odell:

Mer av: mjukvara för MAC och iOS är trevligt att läsa om. I den grad menar jag lite mer om det mjukvaror proffs återkommer till Appleför: tex design och media. Djupdykning inom mjukvaror som finns i dessa spektrat? Vore intressant tror jag. Är själv proanvändare inom video och postproduktion.

Podden är väldigt viktig, bara fortsätt, såklart saknar jag Ida, men man kan inte få allt..

Djupdykningar jag uppskattat är det ni skrivit om med hjälp av Thomas Ytterberg, de olika texterna om skärmar uppskattas! Den typen av proffstexter i andra områden, ja varför inte?

Det mindre bra kanske är inte jätteviktiga omskrivningar av texter som härstammar från 9to5 eller macrumors, men det är ju inget skadligt.

Forumet är viktigt och bra, snabb feedback (oftast) från olika medlemmar, tummen upp!

Hör av mig om jag kommer på mer! Kör på goa ni

Jag håller med. Mer djupdykning och mindre kortare nyheter som man ändå får snabbare på 9tomac eller macrumors. Satsa på unikt innehåll helt enkelt.
Forumet är er styrka (med all respekt för redaktionen) och jag hoppas att det är där ni fokuserar och innoverar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-15 22:32
Ursprungligen av Sixten:

Jag har i princip lagt ner. Var en storskrivare och läsare förr.
När hela rasket köptes av Sweclockers visst man på förhand att det bara skulle gå utför.
Plötsligt var det gott om Windowskramare och Goggle-fantaster överallt.
Det gjorde att man tröttnde, väldigt fort.

Roligt att se att trådarna jag skapade, "Jag är så jäkla glad idag" och "surtråden" fortfarande lever.
Några få av de som var här på den tiden är kvar - tack för alla skratten. Kram på er.

Tycker vi macare kan bygga nånting nytt istället.

Jo, jag minns alla våra diskussioner, problemet är att "Macare" inte är samma sak idag som de var då.

Inte bara 99 som tappat själen, även Apple är inte vad det var.

// Fritz

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-16 08:06

Nu ska jag försöka att inte vara ofin. Men när man läser en del här ovan om hur det var förr, känner man igen sig. Överallt hittar man de som tycker att det var bättre förr... På jobbet, i media, i släkten och på forum...

Jag sörjer också en del tid som flytt. Drömmer mig tillbaka. Men tyvärr finns inte dåtiden att återvända till. Även om den ibland var trevlig.

Ursprungligen av xms67:

Nu ska jag försöka att inte vara ofin. Men när man läser en del här ovan om hur det var förr, känner man igen sig. Överallt hittar man de som tycker att det var bättre förr... På jobbet, i media, i släkten och på forum...

Jag sörjer också en del tid som flytt. Drömmer mig tillbaka. Men tyvärr finns inte dåtiden att återvända till. Även om den ibland var trevlig.

Jovisst, tiden går framåt. Men hela världen är också full av förbannat klåfingriga idioter som ideligen skall "If it aint broke, still got to fix it...".
Om nåt fungerar, ge fan i att pilla på det.

Se på instagram, det håller på förstöras, nya skitfunktioner varenda vecka.

Hittar man ett koncept, sluta sabba det.

Jag blir trött när jag läser trådar om hur förträffliga Sasmungs dynga till lurar är, att Google är lösningen på allt och att Windows kommer i någon ny version. Vill jag läsa technodravvel finns det ju 100 000 sajter för det.Skriv bra runt Apples grejor, hjälp användarna, förklara saker (men snälla, på djupare nivå än "så byter du bakgrundsbild").

1. Tycker du att det är bra att 99mac breddat sitt fokus, eller önskar du att det kunde handla enbart om Apples ekosystem? Eller kanske bara om Mac?

99 Mac är ett Macforum som utvecklades till en nyhetsredaktion, vilket väl var ett sätt att överleva men ska ni ha nyheter bör huvudfokus ligga på Apple, dess produkter o produkter ur ekosystemet(mjukvara, hårdvara) både Apples o de som tillverkar sådant som funkar m Mac o övriga i-produkter.

Googles lönesystem finns det andra sidor för

2. Vad tycker du om de olika typerna av material vi publicerar? Vill du se mer (eller mindre) av tester, krönikor, korta nyheter, podd och så vidare?

Mer tester. Podden är säkert bra, fast jag har bara hört det avsnittet jag själv var med i ??. Jag kommer mig sällan för att lyssna på podd. Någon föreslog en youtube-kanal o gav som exempel LinusTechTips, som jag fö väldigt gärna tittar på, jag håller med om det. Inläggen behöver inte vara långa. Tester o produkttips kan gärna göras på youtube.

Större programsviter får ofta utrymme men hur är det med shareware? Shareware för Apples mac-plattform är ofta av väldigt hög kvalitet, många program som fått priser o utnämningar av bla Apple.

3. Om du fick önska något som vi inte har idag, vad skulle det vara?

Youtube

4. Om du fick välja bort något, vad skulle det vara?

-

5. Vad är det bästa med 99mac idag, och det sämsta?

Bäst: forumet, säkert podcasten men som sagt så lyssnar jag inte på den.

Sämst: nyheter som redan täcks av andra eller som kan täckas av andra dvs ej mac/Apple-relaterade.

6. Vad tycker du om reklamen som visas på 99mac?

Jag blockerar den i den möjlighet det går(sorry). Tycker ni borde kunna välja vilken reklam ni ska ha dvs hellre teknik o datorer än bilar.

Dessutom borde bannern som ofta hamnar överst begränsas i höjd så att det är mindre risk att man råkar "klicka" på den när man i själva verket försöker scrolla nedåt(väldigt viktigt när man surfar in på mobilen) -detta har jag klagat på tidigare till vad som verkar döva öron

7. Vad tycker du om diskussionsforumet på 99mac?

Som jag sa i mitt första svar. DETTA (forumet)är 99Mac.

8. Hur kom det sig att du började besöka 99mac, och är det fortfarande samma saker som gör att du kommer hit?

Jag kom till 99Mac efter att mitt, sedan många år, favoritforum MacAddict mer eller mindre lagt ner. MA gick en annan väg, man hade en tidning o ett forum med en stadig krets användare men så bytte man namn på tidningen o forumet till MacLife. Inriktningen på tidningen ändrades en hel del, originalredaktionen byttes ut o bit för bit tappade man bort vad MA en gång varit genom att man valde att "växa upp". Detta tog död på intresset för tidningen som så småningom lades ned o tyvärr följde forumet med i den nedläggningen.

Jag har märkt att jag är här betydligt mindre nu än för nåt år sedan, exakt varför vet jag inte men jag vet att jag ser mkt mer på youtube numer o då främst sk Lets play o LTT. Nio ggr av tio går jag direkt in på mina bevakningar(långkörarna) o kollar om ngt uppdaterats alt skriver ngt, därefter lämnar jag sidan

9. Vad skulle göra 99mac bättre i framtiden?

10. Vad ska 99mac absolut inte göra?

LÄGGA NER eller avveckla forumet

...jag skrev utkastet i Evernote o glömde ta bort frågorna. Nu orkar jag inte...

Senast redigerat 2017-04-17 18:13

Till att börja med, jag tycker er sida är den bästa när det gäller mitt Appleintresse. Personlig, intressant och ofta rolig.

Till mina synpunkter (siffrorna är inte i relation till era frågeställningar):
1. Gör skäl för namnet, alltså 99% Apple (90% är också ok).
2. Korta ner podden till Max 30 min, nu är den för lång för att jag ska hinna lyssna, och att bara lyssna på halva, eller att dela upp avsnitten är inte nåt för mig. Blir nog högre kvalité om den kortas ner också.
3. Gör gärna nya sidan såsom 9 to 5, alltså evigt scrollbar och med knappar för att expandera aktuell artikel. Klart lättläst och användarvänligt.
4. Fortsätt att inte ösa in reklam, lagom är bäst! Ett exempel att INTE ta efter: Macworld.se
5. Gärna fler tester av Apple-relaterade produkter, alltså sånt som går att införliva i ekosystemet.
6. Gärna fler app-tester också. Det svåraste i dagens digitala samhälle är att hitta relevanta appar och program. Tidsödande och ofta direkt nedstämmande. Bättre då att "någon annan" gör urvalet åt en. Ni kan ju be läsarna tipsa vad ni ska testa.
7. Diskussionsforumet är mycket bra tycker jag, får nästan alltid svar på mina frågor. Oavsett om det är en "enkel" eller avancerad fråga.

Keep up the good work!!

  • Medlem
  • 2017-04-17 10:13

Jag blev medlem här för snart tio år sedan men har inte varit särskilt aktiv. Tyckte att forumet var stelt. Men så tittade jag in för ett tag sedan och upptäckte att redaktionen hade gjort det betydligt mer varmt och avslappnat. Så nu är jag mer aktiv. Speciellt uppskattar jag att redaktionen kommunicerar med medlemmarna i forumet, riktar sig till oss. Som angående detta. Fortsätt så. Annars har jag inga andra direkta synpunkter, jag överlämnar det till andra. Det enda är att jag gärna vill ha en fortsatt bevakning på allehanda produkter (även Android!) men att syftet då givetvis ska vara att se vad vi Appleentusiaster kan ha nytta eller intresse av att veta. Vad nu det kan vara. Att bara skriva vad Apple gör och att det är bäst är tråkigt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-17 10:57

1. Nej, generella tekniknyheter får jag genom andra fora.

2. Gillar tester. Det betyder inte att man testar 90 olika skrivare, utan kanske provar de 3 mest populära på prisjakt och ser om de verkligen är så bra, eller hur bra de fungerar i Applemiljö.

3. "Visa första olästa" i forumtrådar, som vi hade på den bruna tiden.

4. Att sidan hoppar ner efter att reklamen laddats...

5. Engagemanget och kontakten med gänget som ser till att det funkar.

6. Blockar reklam på vissa enheter, men på jobbet, ja där får man bläddra förbi. Hade säkert stöttat med en liten slant om möjlighet fanns.
Sponsrat redaktionellt material är jag för, så länge det framgår.

7. Trevligt vattenhål.

8. forumet -> då hade jag dumma frågor. Nu försöker jag att inte ge dumma svar.

9. Oj... mer guider? Kanske några kom-i-gång, eller 10 vanligaste problemen klistrade i forumet?

10. Skriva mer om annat än Apple. Nu är det mer 50mac än 99mac. Fokus och profilering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-17 12:01
Ursprungligen av reboot81:

3. "Visa första olästa" i forumtrådar, som vi hade på den bruna tiden.

Funktionen "visa första olästa" finns ju om du klickar på statusikonen (kuvertet). Eller menar du något annat?

Jag läser nyheter och forum om iOS/WatchOS och jag skulle vilja se mer av det. Skulle aldrig få för mig att köpa en Mac men köper att ni skriver om det också, i och med Apple-tonaliteten på sidan. Konkurrenter osv behöver ni bara skriva om i det fall det finns med en Apple-jämförelse. Till och med Swedroid skriver om nya iPhone-släpp, med vinkeln att de jämför de nya versionerna med nuvarande och kommande Android-telefoner.

Summa sumarum. Mer surr om iPhone, iPad och Apple Watch. Hårdvara, appar osv. Släpp gärna ett universialt Geeks-medlemskap för 75 kr/månaden för reklamfritt (på alla era sidor) så slipper jag blockera er reklam, men framför allt den tillhörande spårningen av mig som användare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-17 12:43
Ursprungligen av IngoX:

Funktionen "visa första olästa" finns ju om du klickar på statusikonen (kuvertet). Eller menar du något annat?

Tack. Och jag som scrollat i flera år...
Provade att lägga till "/olast" efter valfri tråd, även det visade första olästa. Tack igen!

Bevaka tråden