Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch eller inte!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Huaweis vd tror själv inte på en framtid för den smarta klockan, trots att Huawei tillverkar egna modeller"
(Rubrik från 99mac idag)

Jag har aldrig ens tänkt tanken på att skaffa en AW eller någon av annat fabrikat, men ser här på forat att det uppenbarligen finns deltagare som gjort det.

Vore intressant att få veta varför ni gjort det och hur ni använder den?

Enklast är väl att läsa trådarna här men...

Skaffade den för att jag var intresserad

Använder den för att den:

* underlättar mitt liv som hörselskadad genom att vibrera när det (sällan) ringer i telefonen
* ger snabb åtkomst till notifieringar och svar för mail, sms och messenger
* ser till att jag håller mig i form vardagsmässigt, inget super men håller mig i alla fall igång
* gör mig ofta glad när jag tittar på klockan för att se vad klockan är och jag ser någon av mina favoritbilder som jag har som roterande urtavla (på fritiden)
* på jobbet får jag alltid en enkel och snabb koll på när nästa möte är via modulurtavlan
* loggar arbetstiden på klockan
* koll på väderprognosen
* då och då koll på farten i båten (via GPS)
* nyhetsflash från Omni
* rent allmänt småförbättringar

Som blackSmp +
-att handla lista (buyMeAPie)
-Utetempen
-Timer med alarm..
-Fjärrkontroll (iTunes, TV etc)
-Kalender
-Kartor (köranvisningar)
mm mm.

Love it!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-04-13 04:16

Jag köpte ett xiaomi mi band 2 för att känna lite på det här med smarta klockor.
Notifieringarna är trevliga och det har 2-3 veckors batteritid. Känns som det är problemet med en apple watch.

Jag upplever inte batteritiden som ett problem.

Om jag reste många flerdagarsresor så skulle det kunna vara ett problem. Å andra sidan så räcker telefonerna bara en dag också så det är lika stort problem med dem.

Ursprungligen av Json_81:

Jag köpte ett xiaomi mi band 2 för att känna lite på det här med smarta klockor.
Notifieringarna är trevliga och det har 2-3 veckors batteritid. Känns som det är problemet med en apple watch.

Intressant! Ser att den är kompatibel även med iPhone - berätta mer, tack!

Jag har svårt att se behovet av en appleklocka. Men jag kan ha fel. Ska åtminstone ge den en chans när nästa modell kommer ut. Man bör ju testa själv innan sista ordet är sagt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-04-19 12:41
Ursprungligen av fullkoll:

Intressant! Ser att den är kompatibel även med iPhone - berätta mer, tack!

Tja, den räknar steg, mäter puls (inte så exakt, men den verkar vara konsekvent åtminstone), avstånd och sömn.
Notiser från de saker appen stödjer (SMS, mail, samtal, messenger mm, dock inte hangouts som jag använder mycket).

Ursprungligen av Json_81:

Tja, den räknar steg, mäter puls (inte så exakt, men den verkar vara konsekvent åtminstone), avstånd och sömn.
Notiser från de saker appen stödjer (SMS, mail, samtal, messenger mm, dock inte hangouts som jag använder mycket).

Allt detta förutom pulsmätare och sömnanalys gör min iPhone. Den har jag alltid på mig.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Allt detta förutom pulsmätare och sömnanalys gör min iPhone. Den har jag alltid på mig.

Men då måste du hela tiden plocka upp den ur fickan, med Watch behöver du ju bara vrida lite på armen för att se vad som trilla in tex... jäkligt bekvämt när man kör bil, sitter i möte mm.

Jag kör "light" med min iPhone SE, som har det mesta jag behöver och som alltid hänger med och som ryms i bröstfickan.....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-04-19 15:29
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Allt detta förutom pulsmätare och sömnanalys gör min iPhone. Den har jag alltid på mig.

Jaha, och vad vill du ha sagt?

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2017-04-19 15:34

Kör min AW2 dagligen och nu kan jag inte vara utan den.

En fantastisk funktion är ju att den faktiskt visar tiden.

Ursprungligen av CekariYH:

Men då måste du hela tiden plocka upp den ur fickan, med Watch behöver du ju bara vrida lite på armen för att se vad som trilla in tex... jäkligt bekvämt när man kör bil, sitter i möte mm.

Att ta ut min telefonen ur fickan ser jag inte som ett stort bekymmer. Men som jag skrev i det förra meddelandet så ska jag ge klockan en chans även om jag idag har svårt att se behovet av den.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Att ta ut min telefonen ur fickan ser jag inte som ett stort bekymmer.

Nja, har man den i en byxficka och man kör bil eller sitter på möte så fördrar iaf jag att "bara titta på klockan"

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Allt detta förutom pulsmätare och sömnanalys gör min iPhone. Den har jag alltid på mig.

Givetvis, men på ett annat sätt...

Ursprungligen av Json_81:

Jag köpte ett xiaomi mi band 2 för att känna lite på det här med smarta klockor.
Notifieringarna är trevliga och det har 2-3 veckors batteritid. Känns som det är problemet med en apple watch.

Jag gjorde som du - köpte en Mi band 2 från Aliexpress för 200 pix inkl frakt med leverans på tio dagar för att testa och blev glatt överraskad!

Laddade den, kopplade till iP via BT varpå den genast gjorde en firmwareuppdatering på egen hand och sen var det bara att lägga in sina preferenser och köra - mycket elegant!

Gjorde en sömntest i natt och fick papper på att jag återhämtat mina ev.intellektuella färdigheter och stärkt immunförsvaret med en djupsömn på 14%

Nog de bäst spenderade två hundralappar jag gjort av med på länge!
Hade inte alls någon tanke på att den här lilla prylen skulle bli något jag skulle "kånka på" hela tiden, med det lutar åt att det blir så....... vem behöver en Apple Watch?

Senast redigerat 2017-04-22 23:04
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-23 11:51

Den här raden i specen var bra:

Compatibility:All Compatible

Återupplivar denna tråden då jag har blivit lite nyfiken/sugen på att skaffa mig en Apple Watch. Är tekniklärare och har både arbetat med och skrivit om hur ny teknik och programmering påverkar våra liv nu och i framtiden. Därför skulle jag vilja testa att logga så mkt som möjligt för att få förstahandserfarenheter kring detta. Samtidigt kanske detta skulle ge en extra lite sporre till att leva mer hälsosamt. Men. Jag har jobbat på att använda min mobil senaste året. Dels pga bebis som jag inte vill uppfattar att mobilen är mer intressant än henne och gör henne än mer nyfiken (läs envis) på att själv få sitta med den. Dessutom sover jag mycket bättre nu när jag lägger bort den och stänger av den i början av kvällen för att låta huvudet varva ner i tid. Kanske att en Apple Watch håller kvar mig i ”notis-träsket”.

Vad tror ni, något för mig eller inte?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-04-01 10:43
Ursprungligen av MBlomS:

Återupplivar denna tråden då jag har blivit lite nyfiken/sugen på att skaffa mig en Apple Watch. Är tekniklärare och har både arbetat med och skrivit om hur ny teknik och programmering påverkar våra liv nu och i framtiden. Därför skulle jag vilja testa att logga så mkt som möjligt för att få förstahandserfarenheter kring detta. Samtidigt kanske detta skulle ge en extra lite sporre till att leva mer hälsosamt. Men. Jag har jobbat på att använda min mobil senaste året. Dels pga bebis som jag inte vill uppfattar att mobilen är mer intressant än henne och gör henne än mer nyfiken (läs envis) på att själv få sitta med den. Dessutom sover jag mycket bättre nu när jag lägger bort den och stänger av den i början av kvällen för att låta huvudet varva ner i tid. Kanske att en Apple Watch håller kvar mig i ”notis-träsket”.

Vad tror ni, något för mig eller inte?

Jag har alltid varit skeptisk till en smart klocka, aldrig fått någon ha begär heller för den delen, men fyllde 30 häromveckan och fick en AW3 i present utav min bror, var väldigt skeptisk till den i början men efter några dagars användning så har jag blivit helt kär.
Klockan har gjort att jag använder min mobil mindre, man får ju alla samtal/meddelanden/notiser till klockan, då är det bara att sortera själv, är det något akut som måste besvaras eller kan det vänta till senare!? Sådant som inte är akut brukar jag bara trycka bort och fortsätta njuta utav tillvaron.
Låter bli att skriva om allt det som är bra med klockan, det har andra redan gjort i denna tråd innan mig.

Ursprungligen av MBlomS:

Återupplivar denna tråden då jag har blivit lite nyfiken/sugen på att skaffa mig en Apple Watch. Är tekniklärare och har både arbetat med och skrivit om hur ny teknik och programmering påverkar våra liv nu och i framtiden. Därför skulle jag vilja testa att logga så mkt som möjligt för att få förstahandserfarenheter kring detta. Samtidigt kanske detta skulle ge en extra lite sporre till att leva mer hälsosamt. Men. Jag har jobbat på att använda min mobil senaste året. Dels pga bebis som jag inte vill uppfattar att mobilen är mer intressant än henne och gör henne än mer nyfiken (läs envis) på att själv få sitta med den. Dessutom sover jag mycket bättre nu när jag lägger bort den och stänger av den i början av kvällen för att låta huvudet varva ner i tid. Kanske att en Apple Watch håller kvar mig i ”notis-träsket”.

Vad tror ni, något för mig eller inte?

Spännande. Dock är det precis tvärtom för mig gällande "Notis-träsket" sedan Apple Watch kom. Stängt av ljud och vibration på min iPhone och kör endast med vibration på klockan. Vibrerar det på handleden slänger jag ett öga på den och inom 1 sekund vet jag om mobilen måste upp eller inte. 99 av 100 gr är det mest onödiga notiser som inte kräver aktion på en gång.

Skulle aldrig kunna tänka mig köra vanlig traditionell klocka igen.

Ursprungligen av kafferast:

Spännande. Dock är det precis tvärtom för mig gällande "Notis-träsket" sedan Apple Watch kom. Stängt av ljud och vibration på min iPhone och kör endast med vibration på klockan. Vibrerar det på handleden slänger jag ett öga på den och inom 1 sekund vet jag om mobilen måste upp eller inte. 99 av 100 gr är det mest onödiga notiser som inte kräver aktion på en gång.

Skulle aldrig kunna tänka mig köra vanlig traditionell klocka igen.

Samma stuk för mig men jag har kvar vibrationen på telefonen. I mitt fall tillkommer även det faktum att jag är hörselskadad så klockan underlättar min vardag väsentligt iom minskad risk att missa samtal och meddelanden. Trimmar dessutom bort onödiga notiser allt eftersom

Jag funderade på att köpa en nästan enbart för att ha när jag springer (mäta själva sträckan och även köra musik i trådlösa lurar), men det faller lite på att batteriet knappt håller för en halvmara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-04-01 19:30
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag funderade på att köpa en nästan enbart för att ha när jag springer (mäta själva sträckan och även köra musik i trådlösa lurar), men det faller lite på att batteriet knappt håller för en halvmara.

Beror väl på hur länge du är ute och harvar på den halvmaran ;).
Skämt åsido, jag sprang göteborgsvarvet med den (Apple Watch 2, nike eidition) förra året, inga problem alls med att batteriet inte skulle klara det.

Sprang 13 km idag vid kl.14, då var klockan fulladdad. Nu när jag sitter här och skriver detta inlägg (19:29) har jag 64% kvar på batteriet.

Ursprungligen av bjorsi:

Beror väl på hur länge du är ute och harvar på den halvmaran ;).

Haha! Jag måste springa fortare alltså.

Men det låter ju bra ifall batteriet räcker så länge som du säger. Mätte du med GPS då? Nån musik samtidigt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-04-01 19:47
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Haha! Jag måste springa fortare alltså.

Men det låter ju bra ifall batteriet räcker så länge som du säger. Mätte du med GPS då? Nån musik samtidigt?

Ingen musik.
Ja, med GPS, annars svårt att veta att det var 13 km :P.
Kör Stravas app.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-04-01 19:49

En AW s3 ska klara ca 5 timmar med GPS och pulsmätning. Du borde hinna med en helmara på den tiden.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-01 23:16
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Haha! Jag måste springa fortare alltså.

Men det låter ju bra ifall batteriet räcker så länge som du säger. Mätte du med GPS då? Nån musik samtidigt?

Jag var ute 1,5 timme förra fredagen, tänkte inte på hur mycket det drog, men reagerade inte på att jag behövde ladda tidigare än normalt iaf.
Ingen musik dock från den dock.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2018-04-03 10:23
Ursprungligen av Json_81:

Jag var ute 1,5 timme förra fredagen, tänkte inte på hur mycket det drog, men reagerade inte på att jag behövde ladda tidigare än normalt iaf.
Ingen musik dock från den dock.

Väntar att köpa en Apple Watch till de svenska operatörerna har lanserat e-simtekniken så man kan få mobiluppkoppling på löprundan, men verkar ju inte hända ännu på ett tag

Irene Krohn, presschef på Telia:
– Vi utvärderar löpande marknaden för e-sim och balanserar kundernas efterfrågan och leverantörernas utbud av olika produkter. Vi kommer lansera e-sim när vi anser att rätt balans mellan utbud och efterfrågan är nådd.

Louise Ekman, presschef på Tele2:
– Tele2 stöder aktivt utvecklingen av e-sim då vi ser flera kundfördelar med den nya tekniken. Användandet blir enklare och möjligheten att koppla upp nya och fler produkter ökar. Tele2 har redan i dag stöd för tekniken och hoppas kunna lansera nya lösningar och produkter med e-sim under kommande år.

Kamran Alemdar, pr- och informationschef på Tre:
– Det är egentligen något som leverantörerna måste svara på. Apple har ju valt att inte släppa lte-varianten av Apple Watch Series 3 på den svenska marknaden, och de tenderar att driva utvecklingen och efterfrågan.

https://m3.idg.se/2.1022/1.690677/e-sim

Ursprungligen av bjorsi:

<text/>

Jag slog till på en Nike-variant inklusive BT-lurar av märket Jaybirds X3.

Ska ut i spåret i morrn och pröva.

Senast redigerat 2018-04-07 00:26
Bevaka tråden