Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvåstegs-säkerheten...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte börja använda Apple-ID's tvåstegsverifikation. Gick till Imacens Inställningar/iCloud och började stega mig igenom vad man ska göra - sista steget krävde plötsligt en 4-siffrig säkerhetskod! Jag har aldrig fått någon sådan och jag har aldrig tillverkat en egen till iCloud. Försökte då med alternativet att godkänna med en annan enhet...ingentig händer...förväntade mig att en kod skulle dyka upp i min iPhone t.ex. Inget.
Mail skickader från Apple som säger att jag nu har tvåstegslösningen...men det har jag ju inte alls...det är inte avslutat...men min iMac som jag gjorde allt med var nu utloggad från iCloud...så jag var tvungen att sticka till sajt och stänga av tvåstegslösningen...som inte var aktiverad...jezez...
Jag är en vidrigt rutinerad IT-människa med 30 IT-år år i ryggen...men här har Apple uppenbarligen inte lyckats då inte ans jag fixar biffen.

Är det så att jag först måste aktivera Nyckelringen för iCloud? Och isåfall: varför vet inte Apple att den inte är aktiverad och ber mig aktivera den? Eller åtminstone - i serien av moment man ska göra för att starta tvåstegssäkerheten - tala om att man först måste aktivera Nyckelringen för iCloud?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-03-29 13:28
Ursprungligen av Demiurgen:

sista steget krävde plötsligt en 4-siffrig säkerhetskod!

För mig var det koden för att låsa upp iPhonen fast min var sex-siffrig. Jag satt som dig jag med och kliade mig i huvudet och fattade nada.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 13:30

Man kan ju bestämma själv. Antingen en fyrsiffrig eller sexsiffrig numerisk kod eller en med bokstäver inkluderat.

Testade den koden - accepterades inte. Det är en specifik kod för iCloud - inte för maskinen - som krävs. Det måste vara ett annat moment du pratar om - varför skulle annars alternativet att koda från annan enhet finnas (om man inte har koden)?

Ursprungligen av onnyt:

För mig var det koden för att låsa upp iPhonen fast min var sex-siffrig. Jag satt som dig jag med och kliade mig i huvudet och fattade nada.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 13:32
Ursprungligen av Demiurgen:

- sista steget krävde plötsligt en 4-siffrig säkerhetskod! Jag har aldrig fått någon sådan och jag har aldrig tillverkat en egen till iCloud.

När iCloud Nyckelring först introducerades fick man själv välja en fyrsiffrig kod för att användas när man ville lägga till nya enheter som skulle synkronisera till samma nyckelring i molnet. Jag minns det eftersom jag valde samma fyrsiffriga kod som jag hade för upplåsning av mobilen - inte optimalt men det enda jag trodde mig kunna komma ihåg på stående fot när jag prövade det då splirrans nya iOS 7.0.3 Nu tror jag den koden spelat ut sin roll i och med tvåfaktorautentisering.

Gör om igen så blir det säkert rätt!

Observera att det är tungvrickande lätt att blanda ihop nuvarande Tvåfaktorautentisering och det äldre Tvåstegsverifiering som fortfarande kan aktiveras för de som inte kan köra med senare OS-versioner på alla sina enheter.

Kan bara hålla med om att Apple totalt misslyckats med att göra detta (och en del annat...) begripligt.
Om vi som är vara IT-användare upplever det hela som otroligt dimmigt och oklart, hur ska då noviser reagera???

Mina burkar (tre Mackar och en telefon) blev efter den senaste iOS uppdateringen (10.3) helt galna och frågade efter id-lösen och säkerhetskoden en efter en flera gånger om varandra, innan de slutligen lugnade ned sig- alla förutom min iPhone, som helt plötsligt inte hade ett enda mail i korgarna, alla anteckningar borta, icke-fungerande iMessage och Hitta vänner.......

Jag gick till kojs sent i går kväll med denna tomma iPhone liggande på skrivbordet!

Men....... när jag i morse och väckte luren, möttes jag av en bön om mitt Apple-Id och lösen och se........ på en minut var allt som normalt!

Ja, vad skall man säga.........

Vad säger du? Måste jag först aktivera iCloud Nyckelring för att kunna starta iCloud Tvåfaktorautentisering? Apple nämner INGET om detta....det dyker bara plötsligt upp - som sista moment - en ruta som vill ha säkerhetskod (4 siffror) - och det är inte koden för min hårdvara...det frågas alltså om den kod som jag aldrig skapat och aldrig fått. Alternativet är att använda annan enhet (om man glömt koden) och koden ska dyka upp som Notis i t.ex. iPhone...men det gör det inte...ingenting...nada...
Det frågas om en kod som inte finns.

Ursprungligen av IngoX:

När iCloud Nyckelring först introducerades fick man själv välja en fyrsiffrig kod för att användas när man ville lägga till nya enheter som skulle synkronisera till samma nyckelring i molnet. Jag minns det eftersom jag valde samma fyrsiffriga kod som jag hade för upplåsning av mobilen - inte optimalt men det enda jag trodde mig kunna komma ihåg på stående fot när jag prövade det då splirrans nya iOS 7.0.3 Nu tror jag den koden spelat ut sin roll i och med tvåfaktorautentisering.

Gör om igen så blir det säkert rätt!

Observera att det är tungvrickande lätt att blanda ihop nuvarande Tvåfaktorautentisering och det äldre Tvåstegsverifiering som fortfarande kan aktiveras för de som inte kan köra med senare OS-versioner på alla sina enheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 13:38

Om du inte minns koden du bestämde själv och därför inte lyckas ansluta dina enheter till din gamla nyckelring i molnet är det inte hela världen. Den kan raderas och du skapar en ny som de lokalt sparade nyckelringarna kan fortsätta synkas via.
Om du anger din iCloud-säkerhetskod felaktigt för många gånger

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 13:44
Ursprungligen av Demiurgen:

Vad säger du? Måste jag först aktivera iCloud Nyckelring för att kunna starta iCloud Tvåfaktorautentisering?
...
Det frågas om en kod som inte finns.

Tror inte att du först behöver en iCloud nyckelring, problemet är troligen att du redan har en du glömt bort. Men den gamla koden behövs inte när man väl gått igång tvåfaktorautentisering.

Inte säker att det är detta som du fått problem med nu, men gör om processen och det värsta som kan hända är att du inte får tillgång till din gamla iCloud nyckelring utan skapar en ny för synkning. Kolla det där med att nollställa sin nyckelring i molnet om du ändå inte kan aktivera tvåfaktorautentisering när du prövat igen.

Om man kollar på IngoX länken stämmer inte mycket med utseendet på 10.3

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 13:51
Ursprungligen av fullkoll:

Om man kollar på IngoX länken stämmer inte mycket med utseendet på 10.3

Nej, i 10.3 är väl en av nyheterna att de centraliserat och förenklat de utspridda inställningarna för iCloud. Har blivit lite rörigt under årens lopp med tillkommande säkerhetsfunktioner som ändå ska hållas bakåtkompatibla.

Jag har väntat lite med 10.3 för vill inte ta eventuellt strul som du beskrev just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 14:18

För mig har problemen varit att Apple är inkonsekventa med 2FA. Vi har blivit vana med att Apple är genomtänkta och släpper produkter som samspelar, men med Apples 2FA har jag upplevt minst tre olika sätt att mata in verifieringskoden. Inte bra. Jag fastnade vid några innan jag insåg att de inte fungerade som de förra.
Jag vågar inte ens tänka på hur tekniskt okunniga hanterar detta själva.

Obs. att Tvåfaktorsautentisering och Tvåstegsverifiering är olika saker, jag ser att de verkar blandas ihop ovan.
Vill du använda Tvåfaktorautentisering måste du först avaktivera Tvåstegsverifiering.

Mer info finns på https://support.apple.com/sv-se/HT204915

Nej, jag har inte skaffat någon kod till iCloud någonsin och kan därför inte ha glömt den. Jag har och har bara alltid haft ett lösenord till mitt iCloud. Så - Apple frågar alltså efter en kod som inte finns.

En annan sak: från deras sajt om tvåfaktors..."Använd ett enhetslösenord på alla dina enheter". Inser där att detta inte är för mig - jag har jobbmaskiner som har enhetslösenord som är samma som företagets Windows user database ID (vad det nu heter - den där standarden som många andra följer och kan synkas mot) - dessa lösen ändras ibland och på mina egna manicker har jag givetvis helt eget lösen...så Apple/iCloud-tvåstegsgrejen lämnar jag därhän...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 14:53
Ursprungligen av Demiurgen:

Nej, jag har inte skaffat någon kod till iCloud någonsin och kan därför inte ha glömt den. Jag har och har bara alltid haft ett lösenord till mitt iCloud. Så - Apple frågar alltså efter en kod som inte finns.

Är du säker att du kommer ihåg exakt vad du gjorde den dagen du med förväntan uppgraderade till iOS 7.0.3? Det är ett tag sedan... Lösenordet man då fick ett val om man ville skapa var alltså bara för att synka iCloud Nyckelring på nya enheter, hade inget med iClouds kontolösenord i övrigt att göra. Men vi släpper det...

Ursprungligen av Demiurgen:

En annan sak: från deras sajt om tvåfaktors..."Använd ett enhetslösenord på alla dina enheter". Inser där att detta inte är för mig - jag har jobbmaskiner som har enhetslösenord som är samma som företagets Windows user database ID (vad det nu heter - den där standarden som många andra följer och kan synkas mot) - dessa lösen ändras ibland och på mina egna manicker har jag givetvis helt eget lösen...så Apple/iCloud-tvåstegsgrejen lämnar jag därhän...

Att ha ett enhetslösenord på varje enhet betyder inte att du måste ha samma lösenord på alla enheter. Men det är viktigt att ha ett lösenord eftersom en upplåst iOS- eller macOS-enhet blir en faktor i tvåfaktorauktoriseringen, så att lämna din iPhone liggande olåst utan enhetslösenord är som att lämna ett ID-kort liggande för vem som helst att låna. Då räcker det att den som lånar enheten bara kan ditt iCloud-lösen (den andra faktorn).

Din windowsdator på jobbet kan troligen ändå inte användas som en fristående faktor för auktorisering.(*) Det är tvärtom så att med tvåfaktorauktorisering kommer du inte längre kunna logga in med din jobbdator till www.iclod.com utan att ha iphonen eller annan auktoriserad enhet tillgänglig (eller ett godkänt telefonnummer som kan ta emot sms eller röstsamtal). Och detta tycker vi alltså är bra (ur säkerhetssynpunkt). Så det är bara att köra på!

Tips: Förutom att godkänna sitt eget telefonnummer som vid behov kan sms:as eller ringas verifieringskod till kan man godkänna någon nära väns nummer. Bra nödlösning om man är på resa och den enda auktoriserade enhet man har med sig blir stulen, inklusive simkort.

Tillägg:
(*) Jo windowsdatorn kan användas för auktorisering om man installerar iCloud för Windows 5 och iTunes 12.3.3 och om jobbets IT-policy tillåter så egensinniga installationer...

Senast redigerat 2017-03-29 15:22

Konstigt, funkade lätt för mig att sätta upp två-stegs.
Däremot ibland när något ska verifieras sägs det att en verfieringskod har skickats till min(a) andra enhet(er), men nada, men då är det bara att be om en ny kod och då brukar den dyka upp.

Det skickas ingen kod till andra enhter när jag begär det - det händer ingenting - ingen skylt om varför det inte skickas något - bara dött. Så även OM jag skulle ha skapat denna mystiska icloud-kod för länge sedan och glömt den och därför använder detta alternativ för glömska - så funkar det inte.

Och nej igen: har aldrig skapat denna kod - inte heller ios 7 - jag skapar aldrig en kod utan att notera den på ett speciellt ställe/sätt sedan 20 år. Jag har aldrig heller aktiverat icloud nyckelring.

Apple har missat en vital informationsdel - det saknas info i ett specifikt fall - mitt fall - inte heller deras info på nätet beskriver mitt fall. Och om man väljer att skicka koden via annan enhet - och detta inte är möjligt pga något - så bör valet inte finnas där och även om det finns där så bör info dyka upp om varför ingen kod skickas till annan enhet när jag begär det. Det händer ingenting alls. Dött.

Det saknas en bit i deras info-kedja. Och ingenstans står det att man först måste skaffa icloud-nyckelring innan man kan gå vidare och eftersom det går att sätta igång processen så utgår jag helt logiskt från att det inte behövs icloud-nyckelring.

När det gäller det där med enhetslösenkod hade jag missförstått...men å andra sidan är det skumt att dom säger att man bör ha enhetslösenkod på alla enheter...när man MÅSTE ha det - det krävs ju av operativet när man skapar ett konto!

Ursprungligen av CekariYH:

Konstigt, funkade lätt för mig att sätta upp två-stegs.
Däremot ibland när något ska verifieras sägs det att en verfieringskod har skickats till min(a) andra enhet(er), men nada, men då är det bara att be om en ny kod och då brukar den dyka upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 20:32
Ursprungligen av Demiurgen:

Det skickas ingen kod till andra enhter när jag begär det

Ingen av dina andra enheter är väl betrodda än. Jag antar att du behöver logga ur och åter in i iCloud på dessa enheter. Du kan istället få sms till ditt tillförlitliga mobilnummer första gången efter att du aktiverat Tvåfaktorauktorisering. Man måste ange ett tillförlitligt telefonnummer när man aktiverar 2FA.

Gå till din Apple-ID kontosida: https://appleid.apple.com/
Välj "Har du inte fått koden" och välj SMS vid behov.

Ursprungligen av Demiurgen:

Och nej igen: har aldrig skapat denna kod - inte heller ios 7 - jag skapar aldrig en kod utan att notera den på ett speciellt ställe/sätt sedan 20 år. Jag har aldrig heller aktiverat icloud nyckelring.

Allt det här om säkerhetskod för iCloud Nyckelring kan vara helt och hållet ett stickspår, jag vet inte om det är den koden du frågas efter. Men du nämner det i ditt första inlägg. Du får gärna lägga upp skärmbild och info om vilka enheter samt OS-versioner du har om du fortfarande inte får igång det. Om du aldrig på någon av dina enheter under iCloud-inställningar aktiverat Nyckelring så är det inte den gamla säkerhetskoden det gäller. Man behöver inte iCloud-Nyckelring för att aktivera 2FA.

1
Bevaka tråden