Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluter ni en skärm till nya mbp?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-28 21:04

Hej,

Min mbp 2013 började ge ifrån sig oroväckande ljud i helgen, så tog det säkra före det osäkra och gick och köpte en ny igår för att kunna migrera i lugn och ro.

Tyvärr är ju den nya mbp en glorifierad ipad. Förutom att en maxad inte har bättre prestanda än den förra som jag köpte för snart fyra år, så saknar den ju helt vettiga portar.

Så till mitt problem. Jag har en dell ultrasharp 27" skärm med ett par år på nacken. Den har dvi-d, vga, display port och hdmi. 2560x1440. Har kopplat denna till både min mac mini och min förra mbp direkt in i mini displayport-porten.

Köpte en dongel som ger hdmi-port för att koppla till skärmen, men den klarar inte av att köra skärmen i native upplösning.

Apple verkar inte sälja en fungerande mini displayport/display port dongel.

Efter runt två timmar med apples support igår så slutade det med att de skulle kolla och återkomma idag. Ännu inte hört något.

Efter ett par varv runt nätet hittade jag denna som jag nu beställt;
https://mackabler.dk/usb-c-til-mini-displaypo...

Men det tar ju några dagar och skulle behöva klarhet i detta asap. Eftersom apples tb3->tb2 dongel inte verkar fungera med annat än just thunderbolt-skärmar så är jag rädd att den inte kommer fungera. Behöver kunna jobba!

Är det så att det inte går att koppla in en två år gammal, bra och fullt fungerande skärm med ett gäng anslutningar till en ny MBP?
Isåfall blir det nog till att försöka lämna tillbaks åbäket och kolla allvarligt på windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-28 21:05

Fan så irriterad jag är över att apple helt dödat sitt pro-segment och släpper prylar för samma crowd som köper ipad istället för att göra prylar som är till för att jobba med på riktigt.

Åk till Apple då du ju verkar bo i STHLM och fråga om det skulle funka med USB-C till TB2/1 som vad jag tror också klarar display port.
I värsta fall får du väl köpa en sådan och prova och lämna tillbaka om det inte funkar för det kan ju vara så kontakterna mellan prylarna inte är samma trots namnet.

Edit: Enligt bilden du länka till skulle ju Apples också kunna funka då det är en mini display port:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-28 21:32

Problemet är att det står på apples webshop att den inte fungerar med andra skärmar än deras egna thunderbolt-skärmar.

Antagligen är det en likadan adapter jag beställt :S

Ja jag bor i stockholm men apple store ligger så vitt jag vet enbart i Täby? För en som bor i city utan bil blir det en halv arbetsdag som försvinner att kuska fram och tillbaks.

Det är ju helt bisarrt att apples support på två timmar inte kunde ge besked om/hur man kopplar in en modern displayport-skärm i en mbp.

Tänker att någon här borde ha erfarenhet iaf eller har alla sprungit och köpt en ny specifik skärm till sin nya dator?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-28 21:51

Oroväckande ljud? Det är väl SSD i din MBP 2013? Inte mycket som kan låta där. Börjar fläktarna bli slitna? Jag bytte fläktar i min gamla MBP 2009. Köpte på eBay, skickades från Asien. De såg helt identiska ut mot original.

DP borde vara den bästa kopplingen. Märkligt att det inte funkar. Har du tittat i inställningarna på skärmen? Med de nya MBP 2016 så verkar det som att Apple förväntar sig att alla skaffar en dockningsstation.

CalDigit verkar vara de mest seriösa hittills.

Behöver du ha möjlighet att växla mellan MBP och Mac Mini i samma anslutning?
Om inte hade jag köpt en USB-C till Displayportkabel istället. Typ en sån här: http://amzn.eu/1zkdkYY istället för adaptrar emellan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-28 21:53
Ursprungligen av iSweden:

Oroväckande ljud? Det är väl SSD i din MBP 2013? Inte mycket som kan låta där. Börjar fläktarna bli slitna? Jag bytte fläktar i min gamla MBP 2009. Köpte på eBay, skickades från Asien. De såg helt identiska ut mot original.

DP borde vara den bästa kopplingen. Märkligt att det inte funkar. Har du tittat i inställningarna på skärmen? Med de nya MBP 2016 så verkar det som att Apple förväntar sig att alla skaffar en dockningsstation.

CalDigit verkar vara de mest seriösa hittills.

Jo jag misstänker att den fått en smäll som gjort att fläkten håller på att haverera. Tänkte eventuellt ge mig på en operation när jag får lite tid över framöver och se om jag kan fixa den för att donera eller sälja. Men jag har inte tid att lämna in den eller återhämta mig från ett totalhaveri pg.a. överhettning av trasig fläkt, så det fick bli en ny.

Ja displayport känns ju som den mest moderna porten på skärmen, konstigt att apple inte verkar vilja säga att det går eller ha en adapter för det i sitt sortiment

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-28 21:59
Ursprungligen av suddgummi:

Behöver du ha möjlighet att växla mellan MBP och Mac Mini i samma anslutning?
Om inte hade jag köpt en USB-C till Displayportkabel istället. Typ en sån här: http://amzn.eu/1zkdkYY istället för adaptrar emellan.

Det där ser ju lovande ut. Har absolut inget behov att att sitta och växla.

Ingen som känner till en svensk återförsäljare? Eller ännu hellre en butik? Är rätt svårgogglat tycker jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-28 22:07
Ursprungligen av snigel1:

Det där ser ju lovande ut. Har absolut inget behov att att sitta och växla.

Ingen som känner till en svensk återförsäljare? Eller ännu hellre en butik? Är rätt svårgogglat tycker jag

Testa att lägga till "site:*.se" i googlingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-28 22:14
Ursprungligen av iSweden:

Testa att lägga till "site:*.se" i googlingen.

Verkar vara slutsålda överallt. Får väl sitta och segjobba med mac minin några dagar till

Ursprungligen av snigel1:

Problemet är att det står på apples webshop att den inte fungerar med andra skärmar än deras egna thunderbolt-skärmar.

Antagligen är det en likadan adapter jag beställt :S

Ja jag bor i stockholm men apple store ligger så vitt jag vet enbart i Täby? För en som bor i city utan bil blir det en halv arbetsdag som försvinner att kuska fram och tillbaks.

Det är ju helt bisarrt att apples support på två timmar inte kunde ge besked om/hur man kopplar in en modern displayport-skärm i en mbp.

Tänker att någon här borde ha erfarenhet iaf eller har alla sprungit och köpt en ny specifik skärm till sin nya dator?

Jag såg inte denna rad i deras beskrivning förut så du har nog rätt :-/
"Obs! Den här adaptern stöder inte DisplayPort-skärmar såsom Apple LED Cinema Display eller DisplayPort- och Mini DisplayPort-skärmar från tredje part."

Ja, heter man snigel så är det nog så att det tar lite tid till Täby

Jag köpte deras 27" LG skärm och har också deras gamla 27" TB skärm och det funkar ju med bägge, nån annan skärm att testa har jag inte så tyvärr kan jag inte testa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-31 13:04

USB-C/displayportadaptern jag köpte funkade fint. Helt sjukt att apple inte kunde ge besked om detta dock!

Ursprungligen av snigel1:

Ja jag bor i stockholm men apple store ligger så vitt jag vet enbart i Täby? För en som bor i city utan bil blir det en halv arbetsdag som försvinner att kuska fram och tillbaks.

Stockholmperspektiven. Helt galna. Det tar dig cirka 30 minuter att åka från Stockholm C till Täby C. När du väl är på plats så går det relativt snabbt att få tag i en medarbetare.

Ursprungligen av sextontio:

Stockholmperspektiven. Helt galna. Det tar dig cirka 30 minuter att åka från Stockholm C till Täby C. När du väl är på plats så går det relativt snabbt att få tag i en medarbetare.

Gå till Stockholm C: ca 30 min.
Stockholm C till Täby C: 20 min.
Täby C till Apple: 15 min.
Inne hos Apple: 45 min om man har otur.
+ returen: 65 min.

Totalt ca 175 min. blir nästan 3h så nästan en halv arbetsdag så det blir en dyr resa om man måste göra det på arbetstid.
Men, dom har ju öppet till 20 på kvällen och mellan 10-18 under lördag och söndag.

Ursprungligen av CekariYH:

Gå till Stockholm C: ca 30 min.
Stockholm C till Täby C: 20 min.
Täby C till Apple: 15 min.
Inne hos Apple: 45 min om man har otur.
+ returen: 65 min.

Totalt ca 175 min. blir nästan 3h så nästan en halv arbetsdag så det blir en dyr resa om man måste göra det på arbetstid.
Men, dom har ju öppet till 20 på kvällen och mellan 10-18 under lördag och söndag.

Lugn nu. Nu förutsätter du att han bor minst 3 km från Stockholms centralstation. Och även om så är fallet så tar det inte mer än några minuter att ta tunnelbana, spårväg eller buss i det läget.

Jag håller inte med om dina tidsuppskattningar. Det har aldrig tagit så lång tid för mig.

Ursprungligen av sextontio:

Lugn nu. Nu förutsätter du att han bor minst 3 km från Stockholms centralstation. Och även om så är fallet så tar det inte mer än några minuter att ta tunnelbana, spårväg eller buss i det läget.

Jag håller inte med om dina tidsuppskattningar. Det har aldrig tagit så lång tid för mig.

Det var menat som ett skämt halvt om halvt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-01 10:02

Hehe. Rätt osugen på att snurra långt ute i förortsdjungeln, oavsett om det tar en halv eller heltimme enkel resa

1
Bevaka tråden