Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillfälligt nätverk | Bose SoundLink

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Bose Soundlink som jag behöver bära med mig för att spela upp musik som jag har på min iPhone 6S+

Jag försöker skapa nätverket i telefonen och få Bose att koppla upp sig, men telefonen vägrar envist att ansluta.

Vad gör jag för fel? Fattas det hårdvara?

Senast redigerat 2017-03-28 19:21
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-28 16:49

Du ska ansluta den via bluetooth/blåtand. Nätverk/wifi har inget med den högtalaren att göra.

Ursprungligen av frazze:

Du ska ansluta den via bluetooth/blåtand. Nätverk/wifi har inget med den högtalaren att göra.

Inte helt rätt, jag har en Harman kardon som när jag är hemma går via nätverket (WiFi) och ute via BT. Vet dock inte om TS.s Bose-högtalare kan det också.

Har inte provat att skapa ett nätverk på mobilen och sedan koppla upp högtalaren till det, men rent teoretiskt borde det gå, då det funkat med andra prylar på just det sättet.

Finns ju tydligen en massa typer av Bose Soundlink så svårt att veta vilken manual man ska kolla i!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-28 18:43
Ursprungligen av leonardo:

Jag har en Bose Soundlink som jag behöver bära med mig för att spela upp musik som jag har på min iPhone 6S+

Jag försöker skapa nätverket i telefonen och få Bose att koppla upp sig, men telefonen vägrar envist att ansluta.

Vad gör jag för fel? Fattas det hårdvara?

Börja med att berätta vilken modell det är.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-28 18:54

De tre olika soundlink från bose som jag hittar på deras hemsida är blåtand/bluetooth.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-28 19:57
Ursprungligen av frazze:

De tre olika soundlink från bose som jag hittar på deras hemsida är blåtand/bluetooth.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=50148...

Stämmer nog rätt bra, lite vakt att bara skriva "wireless" och inte BT eller WiFi eller så missade jag dessa ord när jag snabbläste om dessa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-28 20:45

8,4kg...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-28 22:32
Ursprungligen av frazze:

8,4kg...

TS har inte skrivit vad det är för modell, och den där har batteridrift så någon form av bärbar är den ju.
Råkar det nu vara en sån så har den inte blåtand vad jag kan se.

  • Medlem
  • Borås
  • 2017-03-28 22:40
Ursprungligen av leonardo:

Jag försöker skapa nätverket i telefonen och få Bose att koppla upp sig, men telefonen vägrar envist att ansluta.

Om du skapar nätverket i telefonen är det högtalaren som skall ansluta, med vissa högtalare skapar man ett tillfälligt nätverk med hjälp av högtalaren och konfigurerar där vilket nätverk högtalaren skall ansluta till sen. Den kanske fungerar så?

Kanske @leonardo kan återkomma med vilken modell det handlar om?

Bose Sound Link Air digital music system model 410633

Den har WiFi in och Aux, men inte BT. När jag använder den hemma kan jag spela upp via AirPlay på samma sätt som alla andra enheter som finns i nätverket.

Problemet uppstår när jag flyttar den till en lokal som INTE har ett WiFi-nät.

Borde gå att skapa ett nätverk med iPhone eller iPad och sedan koppla upp högtalaren mot det.

Från manualen:
Note: If you change anything in your Wi-Fi network, or move the system to a location where it is within the range of a different Wi-Fi network, you will need to run the setup application again. When you move it back to within range of your original network, the system will automatically connect without needing to run the setup application again. The system remembers the last four Wi-Fi networks used.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-01 13:43
Ursprungligen av leonardo:

Vad gör jag för fel? Fattas det hårdvara?

Ja, jag gissar att det saknas hårdvara, att du inte klarar dig med enbart en iphone och högtalaren. Antagligen kan du klara dig om du har tillgång till en ytterligare mobil enhet som får agera router och skapa ett wifi-nätverk.

Normalt använder man ett installationsprogram för Windows eller macOS för att göra inställningar på Soundlink så det ansluter till wifi-nätverket.

Det finns en alternativ metod där man startar Soundlink i läge där den skapar ett eget nätverk. Du kan då ansluta din egen mobila enhet till det nätverket för att via en webläsare göra de inställningar Soundlink behöver för att ansluta till det wifi-nätverk som ska användas vid musiklyssningen. Se manualen sidan 15 eller instruktion här.

Problemet är att du inte från din iphone samtidigt kan skapa ett wifinätverk och ansluta till Soundlink-högtalarens tillfälliga "inställningsnätverk". När du från iphonen ansluter till högtalaren finns inget nätverk att ansluta högtalaren till. Du kanske kan klara dig i uppspelningssituationen med enbart din iphone och högtalaren om du först gör inställningen från en tillfällig tredje enhet medan din iphone delar ut ett wifi-nätverket. Men jag vet inte om Airplay över huvud taget fungerar från en iphone som skapar sitt eget wifi-nätverk.

Jag skulle prova detta hemma:
Koppla upp dig via datorn till högtalarna.
Skapa ett nätverk på din iPhone och se om appen du kör på datorn kan bläddra fram till din iPhones nätverk.
Går det, borde det också att gå att ansluta till det.

Gäss - fixat.

Det magiska tricket var att använda BOSE egen inställningsassistent och peka, dels på mitt hemma nätverk, dels på det nätverk som telefonen skapar. När jag testade att stänga av routern, kunde jag ansluta telefonen till BOSE och spela upp över AirPlay.

Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden