Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på hårddisk som inte går att reparera?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag är inloggad normalt och genomför hårddiskkontroll med den inbyggda programvaran så upptäcks fel på hårddisken. Felet går inte att reparera. Jag blir uppmanad att starta om datorn i recoveryläge men det funkar inte där heller. I grafiken ser det ut som hårddisken är full (även den externa) vilken den inte är. Datorn fungerar helt normalt utan några som helst problem men risken är väl att jag snart har en hårddiskkrasck om jag inte avhjälper felet.

Eftersom jag inte sitter vid datorn nu kommer jag inte exakt ihåg vilket felmeddelande som visades med det var något som 41 mappar (?) i stället för 42.

Hur kommer jag runt detta problem. Finns det någon annan programvara jag kan använda? Jag vill helst slippa göra en ominstallation.

Tacksam för för tips och vägledning.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-27 21:24

1. BACKUP

Ursprungligen av mattiL:

1. BACKUP

Jadå! Både på NAS och USB-disk med Timemachine.

Diskwarrior löser sannolikt dina problem: http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Annars får du formatera om hårddisken och installera om maskinen innan du återskapar den med en backup.

Ok. Operativsystemet ligger alltså inte i backupen?

Ursprungligen av jonsiw:

Ok. Operativsystemet ligger alltså inte i backupen?

Det beror på hur du har sparat din backup.

Säkrast är en nyinstallation, då slipper du ev problem som följer med systemet på backupen och tidsåtgången är knappast större.
När installationen är klar frågas det under processen om du har en backup att hämta eller inte, och då svarar du givetvis "ja", pekar ut din backup och sen löser maskinen resten själv.

Ok, så operativsystemet ligger inte i backupen utan måste installeras separat?

Det beror som sagt på hur du har sparat din backup. Jag vet inte.

Ursprungligen av carlsson:

Diskwarrior löser sannolikt dina problem: http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Annars får du formatera om hårddisken och installera om maskinen innan du återskapar den med en backup.

För över tusen spänn!? ?

Ursprungligen av jonsiw:

För över tusen spänn!? ?

Annars kolla TechTool Pro, du kan bygga om diskarna med det också, plus en del annat.
Något billigare
https://www.micromat.com/store

Om du planerar att fortsätta att ha diskar så lönar det sig i längden, tro mig.
Ha koll på media man använder är värt det.

Om man inte har diskar, vad har man då? ?

Ursprungligen av jonsiw:

För över tusen spänn!? ?

Insåg inte att det var så dyrt. Har själv haft sen 15 år tillbaka och bara betalat uppgraderingar, och det har lätt varit värt det (jobbar ju med sånt här)....
Men som en engångsutgift för den enskilde användaren var det lite saftigt!

Har även testat TechTool men upplever DW bättre.

Ursprungligen av jonsiw:

Om man inte har diskar, vad har man då? ?

Molnlagring kanske

Ursprungligen av carlsson:

Insåg inte att det var så dyrt. Har själv haft sen 15 år tillbaka och bara betalat uppgraderingar, och det har lätt varit värt det (jobbar ju med sånt här)....
Men som en engångsutgift för den enskilde användaren var det lite saftigt!

Har även testat TechTool men upplever DW bättre.

Jag har bägge, och har haft det länge jag med. Vid endel tillfällen funkar DW bättre, vid andra TTP.
Skulle inte säga att någon har varit bättre. Tycker däremot att de är ypperliga komplement för varandra.

1
Bevaka tråden