Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sierra 10.12.4 släppt nu!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-27 19:23

#nyhetstips

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-27 20:21

Vill man ha uppdateringen direkt, utan att gå via AppStore, så finns den här:

macOS Sierra 10.12.4 Update

Föredrar man en combo-uppdatering, så finner man den här:

macOS Sierra 10.12.4 Combo Update

  • Medlem
  • 2017-03-27 20:23

Night shift finns i Systeminställningar > Bildskärmar. Enda nyheten av påtaglig nytta.

Min mini är dock fortfarande "konec roku" men kommer väl så att förbli (jag har rapporterat det).

Ursprungligen av Alix:

Night shift finns i Systeminställningar > Bildskärmar. Enda nyheten av påtaglig nytta.

Finns ingen Night Shift i mina bildskärmsinställningar (MacBook Pro 15", early 2011).

  • Medlem
  • 2017-03-27 20:48
Ursprungligen av Sir N.:

Finns ingen Night Shift i mina bildskärmsinställningar (MacBook Pro 15", early 2011).

Jag beklagar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-27 20:56

MBP Retina Mid 2014

Se flik 3, Night Shift

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-27 20:57

Night Shift

Ursprungligen av mattiL:

MBP Retina Mid 2014

Se flik 3, Night Shift

Nej, finns ingen sån flik på min dator.

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2017-03-28 06:57
Ursprungligen av Sir N.:

Finns ingen Night Shift i mina bildskärmsinställningar (MacBook Pro 15", early 2011).

Finns bara på enheter från 2012 eftersom Night Shift använder sig av Metal, och det stöds endast på maskiner med moderna grafikkort. Info finns här, om man vill veta lite mer eller testa att aktivera det på en icke supportad maskin. https://pikeralpha.wordpress.com/2017/01/30/4...

  • Medlem
  • 2017-03-28 06:59
Ursprungligen av Sir N.:

Finns ingen Night Shift i mina bildskärmsinställningar (MacBook Pro 15", early 2011).

Night Shift finns bara för 2012-maskiner och yngre. Din är lite för gammal.

Edit: Det svarades visst bättre på detta ovan. Jag är för långsam

Senast redigerat 2017-03-28 07:51

Och med det så bestämde sig tydligen Apple för att ta ifrån mig rätt att själv bestämma över vilken lösenord som jag vill ha till mina tjänster. Plötsligt blev man tvungen att använda olika lösenord till lokala användarkontot och iCloud.

Visst förstår jag idén bakom det, men jag tycker väl att Apple inte har att göra med det. Jag har redan idag en bra och tillräckligt säker lösenordshantering och behöver inte bli styrd till andra sätt att göra det på.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-03-29 08:00

"och behöver inte bli styrd till andra sätt att göra det på."

Hehe. Välkommen till Apple, kompis

Ursprungligen av flygarn:

"och behöver inte bli styrd till andra sätt att göra det på."
Hehe. Välkommen till Apple, kompis

. Förvisso, men jag kan leva med att Apple styr en på vissa sätt men tycker att de ska hålla tassarna borta från att tala om var jag får använda samma lösenord och inte. Hade det däremot bara rört sig om att sätta krav på att det ska innehålla mer än enkla bokstäver så hade jag tyckt det varit okej också.

  • Medlem
  • 2017-03-30 09:38

Night Shift vill inte kicka igång...

Hej. Nightshift verkar inte funka på min mid-2012 MBP. Den går helt enkelt inte igång. Allting är rätt inställt. Vet inte vad som strular, riktigt. Har ju en extern Dell-skärm ansluten (den enda jag använder, kör alltså inte med den inbyggda). Kör den via Display Porten. Kan informera om att f.lux funkade fint. Vad tror ni strular?

Mvh Fredrik

  • Medlem
  • 2017-03-30 09:56
Ursprungligen av Nifo:

Hej. Nightshift verkar inte funka på min mid-2012 MBP. Den går helt enkelt inte igång. Allting är rätt inställt. Vet inte vad som strular, riktigt. Har ju en extern Dell-skärm ansluten (den enda jag använder, kör alltså inte med den inbyggda). Kör den via Display Porten. Kan informera om att f.lux funkade fint. Vad tror ni strular?

Mvh Fredrik

Svårt att säga, men även fast jag har Night Shift avaktiverat (f.lux är mycket bättre) så reagerar Night Shift om jag drar i reglaget. Testa om det gör det på din maskin. För övrigt rekommenderar jag att du fortsätter med f.lux, läs mer här.

Ursprungligen av Alix:

Night shift finns i Systeminställningar > Bildskärmar. Enda nyheten av påtaglig nytta.

Min mini är dock fortfarande "konec roku" men kommer väl så att förbli (jag har rapporterat det).

Min visar rätt........

  • Medlem
  • 2017-03-30 12:20
Ursprungligen av fullkoll:

Min visar rätt........

Jag har en Late 2012.

Senast redigerat 2017-03-30 12:48

Aha . ..... gäller bara dem då, antar jag....

Hur länge ska Sierra (och iOS) nu tjata om Tvåfaktorsautentisering? Röd prick på Systeminställningarikonen. Varningsrutor när man startar/loggar in. Kommer detta att pågå i evigheternas evighet? Bara Oden vet.

Hade problem med att min iMac inte ville sova så uppdaterade till senaste versionen. Nu har jag istället problem med att skärmen är helt "washed out" när jag väcker den från sömn. Som ett grått lager över skärmen som inte går att bli av med även fast jag ändrar färgprofil. Måste starta om. Ser att andra haft detta problemet men detta är rapporter från 2009!

Min Night shift går BTW inte heller igång automatiskt även fast jag har den inställt på solnedgång till soluppgång.

Sitter nu med 10.12.4 (16E195) vilket installerades 2017-03-27 22:07. Men, en snabb koll i terminalen* visar att uppdatering 12.4.06 för macOS precis installerats. Det måste väl nästan vara en generell uppdatering till systemet va'? Hittar inget på Internetz om denna.

Kommandot för Terminal.app: /usr/sbin/system_profiler SPInstallHistoryDataType

  • Medlem
  • 2017-03-30 22:53
Ursprungligen av Snabeldrake:

Sitter nu med 10.12.4 (16E195) vilket installerades 2017-03-27 22:07. Men, en snabb koll i terminalen* visar att uppdatering 12.4.06 för macOS precis installerats. Det måste väl nästan vara en generell uppdatering till systemet va'? Hittar inget på Internetz om denna.

Kommandot för Terminal.app: /usr/sbin/system_profiler SPInstallHistoryDataType

Lite förvirrande information. Man kan köra följande, vart och ett för sig, så får man tydligare svar:

system_profiler SPSoftwareDataType
sw_vers -productVersion
defaults read loginwindow SystemVersionStampAsString
1
Bevaka tråden