Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttassistentens vara eller icke vara ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-19 22:56

Den eviga frågan:
Ska en ny dator med nyinstallation av OS X behandlas som ett värnlöst barn eller ska ens tidigare användarkonto mm importeras från en äldre dator med befintlig installation?

Jag vet att många konservativa användare (jag själv inräknat) brukar avstå Flyttassistenten i fruktan att det nya systemet och ens användare skulle få några extra byte av onödiga filer eller obrukbara inställningar. Men Apple är Apple, de brukar sköta sig och OS X är betydligt mer stabilt och bättre byggt än Windows. Och Apple brukar sällan vara korkade. Inte sjutton kopieras väl allsköns oviktiga library-filer över till den nya maskinen med Flyttassistenten?

Om jag jämför med iPhone.. jag skulle aldrig komma på tanken att inte flytta över alla inställningar och program till den nya telefonen.

Så jag skulle köra flyttassistenten utan större fundering.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-20 06:45

Jag brukar se det som ett utmärkt tillfälle att få rensat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-20 09:05

Datorn jag kör på nu installerades med flyttassistent från den förra datorn. Den förra datorn installerades med flyttassistent från den förrförra datorn. Min nästa dator kommer att installeras med flyttassistenten för att det blir bekvämast och snabbast att komma igång på det sättet.

Jag jobbar med datorer varje dag och orkar inte lägga ner tid på att polera mina verktyg. Flyttassistenten fungerar utmärkt för mig. Men jag respekterar de som har en annan inställning och har intresse av "verktygsvård".

Jag har inte tid med att pilla eller rensa. Jag lägger hellre några tusen på att få en mycket större SSD i datorn från början.

P.S.
En ny dator är ett gyllene tillfälle att testa att det backupsystem man har fungerar. Min senaste migrering gjordes från min TimeMachine-backup.

Jag har testat detta vid två tillfällen under åren. Dvs, att installera om allt från början, eller att köra flyttassistenten. Syftet var att kolla om prestandan påverkades.

Offret har varit min MacBook Pro (två olika modeller) som har varit fulla med programvaror och en handfull tillägg installerade under flera års tid.

Vid bägge tillfällen kunde jag inte mäta *någon som helst skillnad* på diverse aktiviteter i Photoshop, Filemaker, etc!

Baserat på detta kan jag bara konstatera att Flyttassistenten gör sitt jobb fantastiskt bra, och man vinner väldigt mycket tid på att slippa installera om allting, och lägga upp lösenord etc igen...

Med det sagt så är det inte säkert att alla har samma upplevelse. Jag installerar inte alla slags tillägg jag hittar och försöker hålla bra ordning på grejer som jag installerar.

..sen ska man aldrig underskatta den psykologiska effekten på att få möljigheten att börja om från scratch...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-20 12:51

Alla svaren var bra. Tack!

Ursprungligen av BlackSmp:

Om jag jämför med iPhone.. jag skulle aldrig komma på tanken att inte flytta över alla inställningar och program till den nya telefonen...

Bra jämförelse. På iPhone är nog de flesta måna om att överföra allt.

Ursprungligen av carlsson:

Jag har testat detta vid två tillfällen under åren. Dvs, att installera om allt från början, eller att köra flyttassistenten. Syftet var att kolla om prestandan påverkades.
...
Vid bägge tillfällen kunde jag inte mäta *någon som helst skillnad* på diverse aktiviteter i Photoshop, Filemaker, etc!

Baserat på detta kan jag bara konstatera att Flyttassistenten gör sitt jobb fantastiskt bra, och man vinner väldigt mycket tid på att slippa installera om allting, och lägga upp lösenord etc igen...
...
..sen ska man aldrig underskatta den psykologiska effekten på att få möljigheten att börja om från scratch...

Klart intressant. Sedan är det blir det nog väldigt svårt med dagens snabba SSDer att mäta skillnader om ett systemet skulle råka ha några extra filer.
Det sista du nämner är sant. Det finns något psykologiskt med att börja helt rent. Märker att jag är lite striktare i användningen av min nya datorn än den gamla.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-28 16:42

Har i andra trådar "hyllat" Flyttassistenten. Låt mig göra avbön.
Problem kan uppstå med Flyttassistenten om man vill kryptera startskivan. Så går det inte kryptera startskivan med FileVault efter flytt mha Flyttassistenten, ja då är det bara att göra om.

1
Bevaka tråden