Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netflix ändrar sitt betygssystem

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inom kort kommer den strömmande videotjänsten Netflix att kassera sitt gamla betygsystem med fem stjärnor. Istället kommer användare ge filmer och serier en tumme upp eller tumme ner.

Läs hela artikeln här

Värdelöst.
En upplevelse i form av en bok, film eller musik kan man inte bara ge På eller Av! Det krävs ett betyg.

*Väldigt* få filmer som jag har sett skulle jag ge tummen ner. Detta innebär att jag inte röstar alls istället, för jag har ju ingen lust att ge tummen upp till alla filmer som jag tycker är "sådär bra"...

Varför inte använda samma betygskala som iMDB? Det är ju mer eller mindre standard.

Men jag kanske övertänker det...?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-17 10:39

Jag håller helt med ovanstående. Däremot blir det inte bara Tumme upp resp ner, man kan också avstå att ge betyg på de som är "sådär". Så det blir tre olika.

Ursprungligen av kenjon:

Jag håller helt med ovanstående. Däremot blir det inte bara Tumme upp resp ner, man kan också avstå att ge betyg på de som är "sådär". Så det blir tre olika.

3-gradig betygskala istället för 5-gradig gör det ju inte direkt lättare att sortera på betyg.

De som "avstår".. blir en väldigt oprecis mätmetod då de kanske tyckte den var jättebra eller jättedålig men inte vill lämna ett betyg.

Jag tror att jag kanske börjar sätta betyg på fler filmer efter det här. I nuläget betygsätter jag inga filmer alls, men skulle nog helst vilja kunna ge tre olika betyg; tumme upp, ner eller mittemellan. Kan hålla med om att det blir missvisande med bara två betyg.

Detta liknar mer och mer att slöheten tar över. Betyg med 2 grader känns fel. Orkar man inte välja 1-5 (eller annan flervalsmöjlighet) så bör man kanske avstå från att betygsätta.

Ursprungligen av carlsson:

Värdelöst.
En upplevelse i form av en bok, film eller musik kan man inte bara ge På eller Av! Det krävs ett betyg.

*Väldigt* få filmer som jag har sett skulle jag ge tummen ner. Detta innebär att jag inte röstar alls istället, för jag har ju ingen lust att ge tummen upp till alla filmer som jag tycker är "sådär bra"...

Varför inte använda samma betygskala som iMDB? Det är ju mer eller mindre standard.

Men jag kanske övertänker det...?

Sen är det ju aldrig något nytt värt att ge betyg på Netflix, så varje gång det finns en film som KANSKE kittlar intresset, så ser jag ingen anledning att ta emot någon annan okänd människas kritik om den filmen.

Alternativt finns det TONVIS av sidor som ger ordentliga betyg. Tumme upp och tumme ner?

Vad ska det hjälpa? ?

Netflix kommer väl att förlora att införa ett sådant system?

Min gissning: Dom ändrar därför att det kommer "att se ut som/upplevas som" dom har fler "bra" filmer/serier (tumme upp). Funkar det inte - det blir för många "tumme ner"...dom har alltså räknat ut fel "treshold" för att folk ska ge tumme-ner - så kommer dom att återgå till gamla systemet...eller ännu ett nytt system (10 poäng, 1-4 stjärnor, etc etc)

  • Medlem
  • 2017-03-17 19:07
Ursprungligen av Redaktionen:

Inom kort kommer den strömmande videotjänsten Netflix att kassera sitt gamla betygsystem med fem stjärnor. Istället kommer användare ge filmer och serier en tumme upp eller tumme ner.

Läs hela artikeln här

Nu kanske inte alla Netflix egna produktioner får full pott hela tiden ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-17 19:09

Den här typen av betyg har en tendens att bli 1 eller 5 ändå. Inga mellanlägen när folk tycker till på internet

Värdelöst i mitt tycke. Men Netflix har mera saker jag stör mig på så vad gör en grej till? Några saker som är värre än betyg är att Netflix klipper film för att passa 16:9. Många filmer som inte ser kloka ut. Sedan bara för du tittade på: The Babadook som är en skräckfilm, gillar du säkert Kalle Anka. Sedan bild och ljud som är kasst. Bara några saker med Netflix som gör mig bitter.

http://gizmodo.com/you-wont-believe-how-much-...

Är 50/50 fortfarande typ. Går inte att se film på Netflix tyvärr.

Edit:

Likabra att fortsätta klaga på Netflix. Något som är irriterande också är förklaringarna om filmerna. Man kan ju undra vilka som skriver om dom. Ett exempel:

Filmen Piranha (2010):

En jordbävning släpper lös en förhistorisk, människoätande fisk i en sjö full av berusande ungdomar. Snacka om festdödare.

Nu vet jag att filmen är sådärkass! Men är många filmer som är så. Fel på namnet på bilden dom har på ATVn också.

Jag är en riktig filmnörd, och det gör ont i hjärtat när jag ser tjänster som denna.

Senast redigerat 2017-03-19 06:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-19 06:50

http://daringfireball.net/linked/2017/03/18/y...

Citat:

For a personally curated collection, 5-star ratings can be meaningful. But for a recommendation service that averages ratings among all users, they are not. It’s the difference between designing for the ideal case of how people should behave versus designing for the practical case of how people actually behave.

Alla serier får fem stjärnor på Netflix...filmerna får bottenbetyg. Förbjud vissa betygssättare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-21 07:43

Vad står 1-5 stjärnor för dig?
Tumme upp och tumme ner behöver jag inte fråga dig om, det hajjar ett dagisbarn.

Ursprungligen av carlsson:

Värdelöst.
En upplevelse i form av en bok, film eller musik kan man inte bara ge På eller Av! Det krävs ett betyg.

*Väldigt* få filmer som jag har sett skulle jag ge tummen ner. Detta innebär att jag inte röstar alls istället, för jag har ju ingen lust att ge tummen upp till alla filmer som jag tycker är "sådär bra"...

Varför inte använda samma betygskala som iMDB? Det är ju mer eller mindre standard.

Men jag kanske övertänker det...?

En flergradig skala kräver någon form av "normalisering" för att jag ska kunna värdera betyget. NOK/OK räcker långt för att jag ska förstå om det kan vara någon ide att börja se eller inte.

Det är också helt ok att du låter bli att rösta. Det ger också information - istil med det som du skriver - filmen är "sådär" men den engagerar dig inte tillräckligt för att ge ett betyg.

Min erfarenhet är de flesta av oss övertänker frågan om betyg.

Ursprungligen av BlackSmp:

En flergradig skala kräver någon form av "normalisering" för att jag ska kunna värdera betyget. NOK/OK räcker långt för att jag ska förstå om det kan vara någon ide att börja se eller inte.

Det är också helt ok att du låter bli att rösta. Det ger också information - istil med det som du skriver - filmen är "sådär" men den engagerar dig inte tillräckligt för att ge ett betyg.

Min erfarenhet är de flesta av oss övertänker frågan om betyg.

Du har naturligtvis rätt, men det förutsätter att alla icke röstande räknas också. Och det lär dem inte göra.

Skulle nog ej rösta än att såga ned en film eller serie som jag upplever som ”lagom” / inte tillräckligt bra för tumme upp.

Ursprungligen av carlsson:

Du har naturligtvis rätt, men det förutsätter att alla icke röstande räknas också. Och det lär dem inte göra.

Nej det behövs inte. Du kan göra en bedömning utifrån antalet tummar upp och ner samt relationen mellan dessa. Sedan så spelar antalet "oengerade" inte så stor roll. Detta är ingen exakt vetenskap, det är fråga om att bilda sig en uppfattning om trenden.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej det behövs inte. Du kan göra en bedömning utifrån antalet tummar upp och ner samt relationen mellan dessa. Sedan så spelar antalet "oengerade" inte så stor roll. Detta är ingen exakt vetenskap, det är fråga om att bilda sig en uppfattning om trenden.

Håller absolut inte med.

Jag kommer bara rösta tumme upp eller ner om jag verkligen bryr mig. Alla lagom-röster kommer därför inte räknas.

Säg att en film har tittats på av 100 personer. 3 har röstat tummen upp och 15 har röstat tummen ner. Betyder det att filmen suger? Eller hade den lika gärna kunnat få betyget 7,0 (av 10), vilket ju är ett ganska bra betyg ändå?

Ursprungligen av carlsson:

Håller absolut inte med.

Jag kommer bara rösta tumme upp eller ner om jag verkligen bryr mig. Alla lagom-röster kommer därför inte räknas.

Säg att en film har tittats på av 100 personer. 3 har röstat tummen upp och 15 har röstat tummen ner. Betyder det att filmen suger? Eller hade den lika gärna kunnat få betyget 7,0 (av 10), vilket ju är ett ganska bra betyg ändå?

Hur tänkte du nu? Om 3 av 15 som röstar, röstar tumme upp och resten tumme ner, borde det ju rimligtvis översättas till 2 av 10 i en 10-gradig skala.

För övrigt så tycker jag detta är ett ytterst bra förslag. Nu tar man sig inte tid att rösta, men finns det en like/dislike knapp är det mer troligt att jag kommer rösta när jag sett något som varit bra/dåligt. Tycker jag nåt är medium röstar jag inte. Idag röstar jag inte alls om jag ser en bra/dålig film.

Ursprungligen av MrQuattro:

Hur tänkte du nu? Om 3 av 15 som röstar, röstar tumme upp och resten tumme ner, borde det ju rimligtvis översättas till 2 av 10 i en 10-gradig skala.

Det är 3 av 100 som röstar upp.
15 av 100 som röstar ner.
Hur får du reda på de 82 som inte röstar?
De 82 rösterna är sannolikt personer som tycker filmen är helt okej (betyg 6-7), men inte tillräckligt bra för att ge det en tumme upp, eller tvärtom.

Vad jag menar är att man förlorar ett stort antal "okej-tyckare", som hade kunnat ge filmen ett bättre genomsnittsbetyg. Enligt min erfarenhet har man mycket lättare att tumma ner något än upp. Normaltillståndet är liksom tummen upp, så man bemödar sig inte med att tumma upp filmen ändå.

Jag tror helt enkelt att ett binärt röstningsval inte räcker till. En film är oftast inte bra eller dålig. 99% av filmerna som jag sett i mitt liv är "Bra, helt okej". Är det då tumme upp eller ner? Och om man säger att det är tumme upp, då kommer alltså 99% av alla filmer på Netflix vara tummen upp, dvs bra. Jag anser inte att det är förenat med verkligheten.

/Tycker jag i all välmening

Ursprungligen av carlsson:

Det är 3 av 100 som röstar upp.
15 av 100 som röstar ner.
Hur får du reda på de 82 som inte röstar?
De 82 rösterna är sannolikt personer som tycker filmen är helt okej (betyg 6-7), men inte tillräckligt bra för att ge det en tumme upp, eller tvärtom.

Vad jag menar är att man förlorar ett stort antal "okej-tyckare", som hade kunnat ge filmen ett bättre genomsnittsbetyg. Enligt min erfarenhet har man mycket lättare att tumma ner något än upp. Normaltillståndet är liksom tummen upp, så man bemödar sig inte med att tumma upp filmen ändå.

Jag tror helt enkelt att ett binärt röstningsval inte räcker till. En film är oftast inte bra eller dålig. 99% av filmerna som jag sett i mitt liv är "Bra, helt okej". Är det då tumme upp eller ner? Och om man säger att det är tumme upp, då kommer alltså 99% av alla filmer på Netflix vara tummen upp, dvs bra. Jag anser inte att det är förenat med verkligheten.

/Tycker jag i all välmening

Tror vi tänker likadant men samtidigt olika. Om du har 3 som röstar ja och 15 nej, så har du totalt 18 röster. De som inte röstar alls (blankt) räknas inte. Då har du 3.0 som är 16.67 % av 18.0, jag avrundade uppåt till 20% om vi skall ha en 10 gradig skala att jämföra med. Så då blir det alltså 2/10 stjärnor. Skall man ta med i beräkning de blanka rösterna, så är det 3% positivt och 15% negativt och resten vet ej, så det ger ju inte ett korrekt värde hur man än vrider och vänder. Men frågan är om det är bättre att ha Ja/Nej istället för 1-5 eller 1-10. Om alternativ Ja/nej skulle göra att dubbelt så många röstar, skulle jag definitivt tycka att det är en stor förbättring. Men nu vet vi ju inte exakt hur pass mycket större opinionen blir om man ändrar till detta system, så det blir bara spekulationer i vilket fall. Personligen skulle jag tycka det var mer motiverat att trycka på en tumme upp om jag gillade filmen och en tumme ner om jag inte gillade filmen, mot att jag i dagsläget inte röstar alls.

Ursprungligen av carlsson:

Håller absolut inte med.

Jag kommer bara rösta tumme upp eller ner om jag verkligen bryr mig. Alla lagom-röster kommer därför inte räknas.

Säg att en film har tittats på av 100 personer. 3 har röstat tummen upp och 15 har röstat tummen ner. Betyder det att filmen suger? Eller hade den lika gärna kunnat få betyget 7,0 (av 10), vilket ju är ett ganska bra betyg ändå?

Det är ungefär samma system som vårt företag kör för sin personalundersökning. Det är bara "outliers" som är intressanta att värdera.

Svaret blir att trenden är att fler ogillar filmen än de som gillar den. Behöver jag veta något mer? Förutom synopsis för filmen då

Massbetyg är ingen exakt vetenskap.

Ska vi titta på massorna så spelar nyanserna ändå ingen roll eftersom vi inte har en normaliserad skala. På en tiogradig skala skulle jag hävda att det är slöseri att försöka gradera mellan 4-7. På samma sätt så är skillanderna mellan 1-3 och 8-10 rätt ointressant. Det är gradskillnader som kan variera på din dagsform.

Hårddragningen blir sedan att det räcker med flopp eller flipp.

Fast... den bästa recension jag har hört var mitt femåriga barnbarn som recenserade "Hitta Doris" med ett innerligt känt... "Vilket fiasko..." Klart och tydligt:)

Ursprungligen av SweSG:

Värdelöst i mitt tycke. Men Netflix har mera saker jag stör mig på så vad gör en grej till? Några saker som är värre än betyg är att Netflix klipper film för att passa 16:9. Många filmer som inte ser kloka ut. Sedan bara för du tittade på: The Babadook som är en skräckfilm, gillar du säkert Kalle Anka. Sedan bild och ljud som är kasst. Bara några saker med Netflix som gör mig bitter.

http://gizmodo.com/you-wont-believe-how-much-...

Är 50/50 fortfarande typ. Går inte att se film på Netflix tyvärr.

Edit:

Likabra att fortsätta klaga på Netflix. Något som är irriterande också är förklaringarna om filmerna. Man kan ju undra vilka som skriver om dom. Ett exempel:

Filmen Piranha (2010):

En jordbävning släpper lös en förhistorisk, människoätande fisk i en sjö full av berusande ungdomar. Snacka om festdödare.

Nu vet jag att filmen är sådärkass! Men är många filmer som är så. Fel på namnet på bilden dom har på ATVn också.

Jag är en riktig filmnörd, och det gör ont i hjärtat när jag ser tjänster som denna.

Glöm inte bort att undertexterna på Netflix flera gånger är plagierade. Var ju inte så länge sedan man läste om en dansk undertext som var hämtad från opensubtitles - i en betaltjänst.

Grammatiken och ordvalen är i klass med Google Translate och det finns aldrig källor till vem som står för undertexterna.

Ursprungligen av Segas:

Glöm inte bort att undertexterna på Netflix flera gånger är plagierade. Var ju inte så länge sedan man läste om en dansk undertext som var hämtad från opensubtitles - i en betaltjänst.

Grammatiken och ordvalen är i klass med Google Translate och det finns aldrig källor till vem som står för undertexterna.

Nä, den får man inte glömma bort. Den sitter mycket högre upp än den ska också. Iaf på ATVn. Förstör tittarupplevelsen.

Edit:

Bilderna är lånade från någon snubbe från minhembio.com

ATV:

Någon annan pryl:

Senast redigerat 2017-03-24 04:48
Ursprungligen av SweSG:

Nä, den får man inte glömma bort. Den sitter mycket högre upp än den ska också. Iaf på ATVn. Förstör tittarupplevelsen.

Edit:

Bilderna är lånade från någon snubbe från minhembio.com

ATV:

http://i.imgur.com/JouDHff.jpg

Någon annan pryl:

http://i.imgur.com/57uJuqc.jpg

Jag kör tre ATV hemma, en till vardera barn samt en i vardagsrummet, men positionen med undertexterna har jag aldrig haft problem med faktiskt, åtminstone inte lagt märke till det. Ska prova!

Känner inte heller igen det där. Jag har dessutom en Sharp TV så jag ska prova i kväll...

Något för högt sitter den. Men sedan om det sabbar är nog mera en smaksak.

Samma serie på ATVn.

Netflix:

Viaplay:

Sedan vilket som är bäst är en annan slant! Jag tycker den sitter lite högt på Netflix.

Edit:

Nu var just den filmserien inte den bästa att jämföra mellan såg ja. Blir värre om serien/filmerna ligger i 16:9. Då ser man hur högt texten är på Netflix.

Filmserien är Liza Marklund: Den röda vargen om någon vill veta.

Edit 2:

Kan säga att min TV inte är så kall inställd som bilden visar. Min kamera som jävlas.

Senast redigerat 2017-03-27 09:52

Det här är också kul när dom gör:

Så istället för att täcka namnet på snubben där nere så kör dom upp texten och sabbar precis allt annat :/

Nu är dock detta på Viaplay och Arkiv X. Har en hel del att säga om Viaplay också. Får bli i en annan tråd eller nyhet. Jag vet dock att Netflix gör på samma sätt. Jag har dock alltid text av om det går.

Bevaka tråden