Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bryter ihop, trasig MBP 15" igen.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-02-28 18:45

Hej,
Jag har bytt ut 3st MBP 2016 lessnade och bytte till en MBP 2015 15" som "wobblade" dvs den var ojämn så jag bytte ut den mot en ny MBP 2015 15".

Så är inne på min 5:de dator.

Nu till saken, den "popar / clickar" det händer inne i macOS men absolut inte ofta - men däremot så händer det ca 3 starter av 5.
Spelar ingen roll om datorn är varm eller kall, om jag startar om datorn direkt nu så kommer den förmodligen "poppa" i själva laddningssidan (se filmen) det är alltid där den "poppar" när man startar upp den.
Detta sker oavsett om datorn bara står still utan att jobba något, dvs står den bara på med skärmen igång som jag hade den idag när jag pratade i telefon så "poppade" den utan anledning, dvs datorn va inte under "load".

Det jag har prövat utan resultat:
*Installerat om macOS 10.12.3
*Installerat macOS 10.12.4 BETA 4
*SMC/NVRAM reset
*Testat flera olika eluttag.
*Stresstestat CPU, GPU, Ram, SSD utan att det har låtit något.
*Justerat fläktarna upp och ner och dom låter inget utom låter helt normalt.

Jag blir så JÄVLA less hur man kan ha sån här otur?
Jag vill bara ha en dator som fungerar, jag håller på att studerar och behöver desperat datorn och just nu påverkas mina studier av allt strul och jag blir så less.
Nu kommer jag iaf inte byta ut den utom jag får lämna in den till en verkstad så att jag vet att jag inte får en dator med nya problem igen, för jag orkar fan inte med något mer snart.

Det ända gemensamma alla dessa datorer (2016 & 2015) har haft är att ALLA av dom är tillverkade i Januari 2017 enligt serienumret har Apple haft firmafest undertiden dom har tillverkat datorerna i Januari?

Det är ju inte normalt det kan vi konstatera, men vad är det för något? Varför gör den så här? Som att det är både kall och varm start så har det inget med temperaturerna att göra.
Det är inte heller bottenplattan som jag trodde först som att det sker varje (Nästan) start.

Film på det underbara ljudet.

  • Medlem
  • 2017-03-01 14:08

Blev så förbannad att jag skickade ett e-post till Tim Cook och jag fick svar nyss att en person ska ringa upp mig och diskutera problemet.

Vi får se vad dom säger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-17 14:55
Ursprungligen av Calby:

Blev så förbannad att jag skickade ett e-post till Tim Cook och jag fick svar nyss att en person ska ringa upp mig och diskutera problemet.

Vi får se vad dom säger.

Jag vet att äldre MBP, ex min från 2009 hade ett klickljud ibland. Det var helt ofarligt. Lät nästan som när en HDD håller på att rasa, men det levde kvar även efter byte till SSD. Tror att det var ett membran eller liknade som ändrade storlek vid temperaturskiftningar. Vet dock inte om det är samma för 2015 eller 2016 (problemet borde vara åtgärdat). Jag har även en MBP 2015 och har aldrig hört detta klickljud från den.

Senast redigerat 2017-03-17 20:00
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-17 14:56

BTW varför bytte du 3 st MBP 2016 ?

Ursprungligen av iSweden:

BTW varför bytte du 3 st MBP 2016 ?

Kolla hans tidigare trådar.

Verkar vara ett känt problem?

http://6ixpassions.com/post/1095520847/fix-th...

Ursprungligen av Calby:

Hej,
Jag har bytt ut 3st MBP 2016 lessnade och bytte till en MBP 2015 15" som "wobblade" dvs den var ojämn så jag bytte ut den mot en ny MBP 2015 15".

Så är inne på min 5:de dator.

Nu till saken, den "popar / clickar" det händer inne i macOS men absolut inte ofta - men däremot så händer det ca 3 starter av 5.
Spelar ingen roll om datorn är varm eller kall, om jag startar om datorn direkt nu så kommer den förmodligen "poppa" i själva laddningssidan (se filmen) det är alltid där den "poppar" när man startar upp den.
Detta sker oavsett om datorn bara står still utan att jobba något, dvs står den bara på med skärmen igång som jag hade den idag när jag pratade i telefon så "poppade" den utan anledning, dvs datorn va inte under "load".

Det jag har prövat utan resultat:
*Installerat om macOS 10.12.3
*Installerat macOS 10.12.4 BETA 4
*SMC/NVRAM reset
*Testat flera olika eluttag.
*Stresstestat CPU, GPU, Ram, SSD utan att det har låtit något.
*Justerat fläktarna upp och ner och dom låter inget utom låter helt normalt.

Jag blir så JÄVLA less hur man kan ha sån här otur?
Jag vill bara ha en dator som fungerar, jag håller på att studerar och behöver desperat datorn och just nu påverkas mina studier av allt strul och jag blir så less.
Nu kommer jag iaf inte byta ut den utom jag får lämna in den till en verkstad så att jag vet att jag inte får en dator med nya problem igen, för jag orkar fan inte med något mer snart.

Det ända gemensamma alla dessa datorer (2016 & 2015) har haft är att ALLA av dom är tillverkade i Januari 2017 enligt serienumret har Apple haft firmafest undertiden dom har tillverkat datorerna i Januari?

Det är ju inte normalt det kan vi konstatera, men vad är det för något? Varför gör den så här? Som att det är både kall och varm start så har det inget med temperaturerna att göra.
Det är inte heller bottenplattan som jag trodde först som att det sker varje (Nästan) start.

Film på det underbara ljudet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-17 16:13
Ursprungligen av Jurgen Rapp:

Verkar vara ett känt problem?

http://6ixpassions.com/post/1095520847/fix-th...

Exakt det var problemet med de gamla MBP. Vet ej om det gäller nya MBP 2016. Minns att det var ganska olustigt på sin tid, tog ett bra tagen innan någon hittade källan.

Ursprungligen av Calby:

Blev så förbannad att jag skickade ett e-post till Tim Cook och jag fick svar nyss att en person ska ringa upp mig och diskutera problemet.

Vi får se vad dom säger.

Vilken otur med dina datorproblem ?. Smart att kontakta chefen på direkten. ? Ringde dom upp dig?

  • Medlem
  • 2017-03-19 13:46
Ursprungligen av calinou:

Vilken otur med dina datorproblem ?. Smart att kontakta chefen på direkten. ? Ringde dom upp dig?

Ja, men det hjälpte inte deras ingenjörer vet inte ens vad som orsakar problemet och efter 2v utan att dom faktist gjorde något förutom att dom tog in fel loggar så lämnade jag tillbaka datorn och köpte mig en Lenovo t460 som fungerar klockrent.

  • Medlem
  • 2017-03-19 13:47
Ursprungligen av iSweden:

Exakt det var problemet med de gamla MBP. Vet ej om det gäller nya MBP 2016. Minns att det var ganska olustigt på sin tid, tog ett bra tagen innan någon hittade källan.

Inte samma som på den nya, inte mina iaf de det är mer som ett elektriskt "pop"

1
Bevaka tråden