Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Iphone dumpar Lightning-kontakten

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nästa Iphone kan byta Lightning-anslutningen till förmån för USB Type-C enligt en ny rapport.

Läs hela artikeln här

Hoppas ryktet blir sanning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-28 15:59

Vad skulle användaren ha för fördel av detta ytterligare bytet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-02-28 16:09
Ursprungligen av zinned:

Vad skulle användaren ha för fördel av detta ytterligare bytet?

Fördelen att det är en standardkontakt som kommer användas i många år.

Ta hörlurar t ex, du kan ha samma lurar till din iphone, android och mac/pc utan adaptrar.

Bara det inte påverkar carplay kompabilitet så är jag positiv

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-28 16:14
Ursprungligen av Json_81:

Fördelen att det är en standardkontakt som kommer användas i många år.

Ta hörlurar t ex, du kan ha samma lurar till din iphone, android och mac/pc utan adaptrar.

Bara det inte påverkar carplay kompabilitet så är jag positiv

Ok, den är alltså bakåtkompatibel då?

Nyss snackades det om en NY kontakt/standard!!? Då protesterade jag och menade att dom bör köra med USB-C också på mobila prylarna...och jag inser att dom har lyssnat på mig...om detta rykte stämmer.
Klart det blir USB-C på "allt". I 20 års tid har det debatterats, skämtats och spånats om denna vidriga djungel av varierande kontakter och standarder; med USB-C så har vi äntligen - som art på planeten - en möjlighet att få EN kontakt för "allt". Att det tog 20 år är ett mysterium...men nu lever vi alltså i en historisk fas...ett paradigmskifte...USB-C - om alla satsar på det (troligt) kan leva i minst 20 år tror jag.
Och jo, det är bakåtkompatibelt...det vill säga...USB-C kan innehålla ala möjliga protokoller från tidigare tekniker. Det blir några år med adapters (adapterproducenterna har redan börjat tälja guld med kniv) - jag har redan gett mig in i paradigmskiftet (nya Macbook Pro) och har köpt adapters för nästan 2000 kr. har man många burkar - Macar och iOS-burkar - så dröjer det flera år - kanske 5-6 år - innan alla är uppdaterade till nyaste modellerna med bara USB-C...så det är ett j-a pusslande...men detta ÄR en sund utveckling och det finns RIKTIGA problem i världen som förtjänar vårt fokus. Bara att bita ihop och se glad ut.

Ursprungligen av Redaktionen:

Nästa Iphone kan byta Lightning-anslutningen till förmån för USB Type-C enligt en ny rapport.

Läs hela artikeln här

Egentligen spelar det inte någon roll, jag använder i stort sett bara sladdar för att ladda. Allt annat är trådlöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-28 17:27

Det vore onekligen spännande om iOS-enheter fick USB-C / Thunderbolt 3 som standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-28 18:30

Äntligen! Hoppas verkligen detta blir verklighet, redan i höst på nya versionen!!

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2017-02-28 20:41
Ursprungligen av xms67:

Äntligen! Hoppas verkligen detta blir verklighet, redan i höst på nya versionen!!

Snabb fråga. Varför?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-28 20:47
Ursprungligen av The Cat:

Snabb fråga. Varför?

Bara en sån sak att vi slipper Apples monopol på sladdar.
Jo det finns 3:e parts "riktiga" MFI-sladdar, men de är sällsynta och fallerar även de.

Apple gör fina prylar, men sladdar är de tamig 17 kassa på. Kolla in MBPr sladden nedan som exempel.

Jag tror inte dom klämmer in Thunderboltprotokollet i iPhone/iPad - det finns ingen vettig anledning som jag ser det. Egentligen hanslar det ju - i verkligheten - bara om laddning och ljud till lurar. Vad man ska ha gigabit-skyfflings-hastigheter mellan en iPhone/iPad till - när iOS ändå inte är öpet för filhantering i vanlig bemärkelse och det handlar om marginella utrymmen på dessa mobila burkar - hajar jag inte.
Jag vet inte vilket protokoll som idag skyfflar filer mellan iOS och Mac/PC via sladd (USB3), men om det anses vara för slött så blir det nog USB-protokollet som gäller.
Eller hur tänker du? Varför skulle det vara bra med TB3 i en iPhone/iPad? Kanske är det så att det automatiskt ÄR TB3 i allt (alla chip) från Apple? Isåfall...coolt, men vad ska man med det till?

Ursprungligen av Erik.dv:

Det vore onekligen spännande om iOS-enheter fick USB-C / Thunderbolt 3 som standard.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2017-02-28 21:28
Ursprungligen av reboot81:

Bara en sån sak att vi slipper Apples monopol på sladdar.
Jo det finns 3:e parts "riktiga" MFI-sladdar, men de är sällsynta och fallerar även de.

Apple gör fina prylar, men sladdar är de tamig 17 kassa på. Kolla in MBPr sladden nedan som exempel.

Så sladdarna blir bättre med en annan kontakt?

Även om USB-C känns som en sämre kontakt och dessutom är tjockare (nu när mobilerna äntligen började bli någorlunda tunna) så överväger ändå smidigheten med en gemensam standard. One Plug to Rule Them All eller nått...

Jag började dock tro att Apple skulle ta bort kontakten helt, kanske 2 år till med Lightning för att sen skippa kontakten på iPhone och samtidigt byta till USB-C på iPad.
Vi får se...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-01 08:17
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror inte dom klämmer in Thunderboltprotokollet i iPhone/iPad - det finns ingen vettig anledning som jag ser det. Egentligen hanslar det ju - i verkligheten - bara om laddning och ljud till lurar. Vad man ska ha gigabit-skyfflings-hastigheter mellan en iPhone/iPad till - när iOS ändå inte är öpet för filhantering i vanlig bemärkelse och det handlar om marginella utrymmen på dessa mobila burkar - hajar jag inte.
Jag vet inte vilket protokoll som idag skyfflar filer mellan iOS och Mac/PC via sladd (USB3), men om det anses vara för slött så blir det nog USB-protokollet som gäller.
Eller hur tänker du? Varför skulle det vara bra med TB3 i en iPhone/iPad? Kanske är det så att det automatiskt ÄR TB3 i allt (alla chip) från Apple? Isåfall...coolt, men vad ska man med det till?

Thunderbolt 3 innebär du kan koppla in i stort sätt vad som helst över en sladd. Därav det fina / smidiga med protokollet.

Om ex. iPad Pro ska bli framtidens laptop vore det bra med möjligheten för externa enheter av olika slag. Du skulle, teoretiskt sätt, få funktioner som att en iPad agerar extern skärm när den är kopplad till en Mac. Eller koppla in en iPhone eller AppleTV till en 4K TV över en standard port.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2017-03-01 08:33
Ursprungligen av The Cat:

Så sladdarna blir bättre med en annan kontakt?

Nej, förmodligen inte Apples egna kablar (som gissningsvis ca 90%+ av oss använder), men som reboot81 skrev skulle det innebära att det blir en standardkabel som i princip alla kabeltillverkare idag redan tillverkar, vilket skulle innebära en större valfrihet gällande från vilken tillverkare man köper sin kabel (t ex från sådana som gör bättre kablar än Apple). Större valfrihet/utbud innebär förhoppningsvis då även lägre priser.

En standardiserad USB-kabel som idag i princip alla utom Apple använder till sina mobiler och plattor kan du få för en spottstyver jämfört med vad en MFI-certifierad lightningkabel kostar hos Apple eller någon av de 3:e-partstillverkare som tillverkar dem (mot en licenskostnad till Apple).

Men med tanke på just det sistnämnda tror jag att Apple själva gärna kvarstår vid sin nuvarande lightningkontaktl, om inte annat just pga att den rimligtvis genererar en hel del pengar. Rimligtvis skulle det bli ett hyfsat inkomstbortfall om de skrotade lightning och gick över till en industristandard som de inte håvar in pengar på i samma utsträckning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-01 09:20

Hur ser bakåtkompatibiliteten ut? Går det att koppla in en USB-C-kabel i en USB 2/3-kontakt? Går det att koppla in en USB 2/3-kabel i en USB-C-kontakt?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-01 10:06
Ursprungligen av zinned:

Hur ser bakåtkompatibiliteten ut? Går det att koppla in en USB-C-kabel i en USB 2/3-kontakt? Går det att koppla in en USB 2/3-kabel i en USB-C-kontakt?

USB 2/3 (jag antar att du egentligen menar A som kontakten heter) till USB-C funkar.
Andra vägen beror nog på vad som kopplas in. Svårt att se att iphonen inte skulle fungera så med tanke på den begränsade spridningen av USB-C än så länge och det ramaskri vi som har bilar med carplay skulle dra igång

Det kan ju tänkas att iPad får Thunderbolt 3-protokollet men inte iPhone.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-01 10:47
Ursprungligen av Json_81:

USB 2/3 (jag antar att du egentligen menar A som kontakten heter) till USB-C funkar.
Andra vägen beror nog på vad som kopplas in. Svårt att se att iphonen inte skulle fungera så med tanke på den begränsade spridningen av USB-C än så länge och det ramaskri vi som har bilar med carplay skulle dra igång

Ja, vi kör också CarPlay i vår bil så något strul med det hade man gärna undvikit.

Ursprungligen av zinned:

Ja, vi kör också CarPlay i vår bil så något strul med det hade man gärna undvikit.

Trodde det var en trådlös teknik?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-03-01 12:37
Ursprungligen av Jonatatatan:

Trodde det var en trådlös teknik?

Bara i vissa bilar/prylar

Det enda som jag tror/trodde gjorde att Apple tvekar när det gäller USB-C-plugg på iOS-burkar...är storleken; jag tror att den är för stpr helt enkelt...för fet. Kanske kommer en micro-USB-C, men då faller hela idén för min del...då pajar hela visionen med EN kontakt för "allt" och då är det skitsamma i min värld...kör vidare med Lightning isåfall...skitsamma...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-01 13:47
Ursprungligen av Jonatatatan:

Trodde det var en trådlös teknik?

Ursprungligen av juanito:

Bara i vissa bilar/prylar

Det kräver wifi i bilen till att börja med, jag vet att det ska finnas men väldigt ovanligt än så länge.
Tror inte jag hade fått det i min Tiguan även om jag valt till wifi.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-03-01 13:59

Glädjen kommer bli stor hos alla som köpt nya dyra fina hörlurar med lightning-kontakt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-01 14:15
Ursprungligen av Mija:

Glädjen kommer bli stor hos alla som köpt nya dyra fina hörlurar med lightning-kontakt.

Fattar inte varför folk idag köper lurar med kablad anslutning. En som dessutom skapar följdproblem som trassel...

Ursprungligen av zinned:

Fattar inte varför folk idag köper lurar med kablad anslutning. En som dessutom skapar följdproblem som trassel...

Inte alltid man får/kan använda trådlösa lurar.

När kan/får man inte använda trådlösa lurar? (bara nyfiken...försöker se sådana lägen men fixar inte biffen)

Ursprungligen av keptang:

Inte alltid man får/kan använda trådlösa lurar.

Ursprungligen av Demiurgen:

När kan/får man inte använda trådlösa lurar? (bara nyfiken...försöker se sådana lägen men fixar inte biffen)

På flygplan t.ex.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-01 14:36
Ursprungligen av Mija:

Glädjen kommer bli stor hos alla som köpt nya dyra fina hörlurar med lightning-kontakt.

Adapter

Bevaka tråden