Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera mp4-film i IMovie

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Haj, jag är ny i 99mac men har haft Mac länge och jobbat í IMovie. Nu har jag ett problem som jag inte hittar någon lösning på. Tacksam om någon kan hjälpa mig.
Jag har låtit konvertera pappas gamla super-8 och dubbelåtta till dvd. Därefter kunde jag spela upp dem på min Mac men inte importera dem till IMovie då filnamnet var .enc. Jag lät då "rippa" om dem till MPEG-4-filnamn, dvs med tillägget .m4v. Då gick det att importera film för film. Nu ligger de som färdiga filmer i IMovie, men jag kan inte komma vidare och redigera filmerna. Det är ju gamla filmer och en del sekvenser är väldigt dåliga så jag skulle vilja ta bort dem. Andra behöver förbättras ljusmässigt och en del vill jag plocka ihop från flera filmer till en ny. Snälla om någon vet hur man gör så skulle jag bli jätteglad!

Vilken version av OS X/macOS?
Vilken version av iMovie?

Jag har Mac OS Sierra version 10.12 och IMovie 10.1.4

Ursprungligen av Bibbisdator:

...men jag kan inte komma vidare och redigera filmerna...

Vad innebär "kan inte komma vidare"? Beskriv gärna lite mer i detalj när/var/hur problemen uppstår.

https://www.google.se/search?q=guide+imovie

Så rart av dig att försöka hjälpa mig. Jag ska försöka förklara. Jag har bara gjort "filmer" som består av bilder och enstaka filmklipp från min telefon, kamera eller padda. Då laddar man ju ner alla bilder/filmsekvenser och kan sedan redigera precis hur man vill, dvs ta bort enstaka bilder, ljusa upp, mörka ner, lägga till övergångar och musik. När jag nu har en färdig film så vet jag inte hur jag ska kunna arbeta med den. Jag hittar inget sätt att se de enstaka bilderna i filmen så att jag kan bearbeta dem en och en och sedan få en delvis ny film. Jag har försökt "dra" ner filmen till redigeringsfältet där man kan jobba med den, och gått igenom alla kommandon och hjälpsidor jag kan hitta men jag kommer inte åt att göra några som helst redigeringar i filmen. Hoppas jag lyckades förklara lite bättre nu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-28 20:35

Du behöver kanske exportera ut dem och sedan importera dem igen?

Tack för förslaget - ska pröva!

Tack för vänliga tips - har kommit på att jag hade fått hjärnsläpp! Gjorde nytt projekt och drog ner filmen dit så gick den så klart att redigera! Suck!

1
Bevaka tråden