Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ungefär vad går reparation av skärm på?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 15" MacBook Pro Retina med två enkla fel:

- Skada i skärmen. Den fungerar men har en fläck som är förstörd. Vore trevligt att fixa om det inte är för dyrt.
- Skadad MagSafe-kontakt. Borde vara lätt.

"Enkla" på det sättet att de inte kräver minsta lilla expertis för att diagnosticera. Någon som har en aning om vad det kostar att fixa sådana hör saker? Är det värt att laga eller är maskinen skrotfärdig?

Fråga servicestället efter estimat istället.

Vilket modellnummer är det?
Byta skärmen går nog på 5-6000.

  • Medlem
  • 2017-02-25 11:01

Tips, Byta skärm är inte svårt - det är tämligen enkelt faktist, se till att ESD skydda dig bara innan.
Beställ skärmen från eBay.com så kommer du billigt undan.

Magsafe har jag ingen aning om.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-25 19:21

Hur har man sönder en Magsafekontakt?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Fråga servicestället efter estimat istället.

Jag försökte. De vägrade, de ville ha in maskinen för "diagnos". Dvs de tror mig inte när jag säger att det är en skada i skärmen...

Ursprungligen av reboot81:

Hur har man sönder en Magsafekontakt?

Bra fråga. Den är sliten, kontakterna är ojämna, och följden är att den äter laddarkontakter. Jag har aldrig haft problemet tidigare, men denna är köpt begagnad och kontakten var skadad när jag fick den.

Ursprungligen av Calby:

Tips, Byta skärm är inte svårt - det är tämligen enkelt faktist, se till att ESD skydda dig bara innan.
Beställ skärmen från eBay.com så kommer du billigt undan.

Magsafe har jag ingen aning om.

Även Retinaskärmar? Det trodde jag knappast.

Men det kanske är enda sättet att gå vidare med den maskinen, förutom att köra skärmen som den är och bara fixa MagSafe. 6000 spänn för att reparera en begagnad dator, det låter som en förlustaffär.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Även Retinaskärmar? Det trodde jag knappast.

Men det kanske är enda sättet att gå vidare med den maskinen, förutom att köra skärmen som den är och bara fixa MagSafe. 6000 spänn för att reparera en begagnad dator, det låter som en förlustaffär.

Du kan alltid undersöka din hemförsäkring om du har någon. Sedan antar jag att ditt tidigare svar gällande att de var tvungna att ta in den för ett estimat är baserat på en verkstad. Kolla då med en andra.

OK, så här ser det ut på ett ungefär...

Skärmen fixad av reparatör: Ca 6000 spänn.
Köpa skärm och fixa det själv: Ca 3000 spänn (har jag googlat fram), plus eget arbete och risken att det går åt pipan.

MagSafe är en annan sak. Där kan inte hårdvaran kosta mycket, men iFixit anser att det är rätt knepigt att få ihop, om jag förstod dem rätt.

Tack för hjälpen! Bra kommentarer!

1
Bevaka tråden