Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple åtgärdar problem med Iphone 6S

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Version 10.2.1 av IOS minskar risken för att Iphone 6S ska stänga av sig plötsligt enligt Apple.

Läs hela artikeln här

Min iPhone 6 har haft bedrövliga problem med detta. Så till den milda grad att den i praktiken varit oanvändbar som mobiltelefon utomhus, även om det inte varit kallare än runt +10 grader. Åtskilliga avstängningar inom en minut av användande, trots 50-80% laddning.

Apple har vägrat erkänna att det är något fel, trots batterianalyser på Apple Store och trots att jag förklarat att jag inte ens kan svara i min telefon för närmare 10000 kronor om jag är utomhus, en av grundtankarna med en mobiltelefon.

Jag älskar Apple, men just denna förnekande policy mot mig som kund avskyr jag. Nu går man alltså plötsligt ut och säger att det funnits ett problem hela tiden men inför den enskilde kunden ska det mörkas. Bra sätt att pissa sina kunder i ansiktet.

Hur som helst, min telefon HAR blivit klart mycket bättre sedan 10.2.1 men den är fortfarande inte utan problem. Amanda länkar till en artikel gällande att ett åtgärdsprogram utdvidgats från 6S till 6, vilket skulle hjälpa mig, men i den länkade artikeln finns bara information om ett rykte gällande en sådan utvidgning? Någon som har länk till det faktiska programmet?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-25 09:50

Jag hittade en fin lista på reparationsprogram, men iPhone 6 batteri listas inte som ett problem där:
https://www.apple.com/se/support/exchange_rep...

Ursprungligen av mattiL:

Jag hittade en fin lista på reparationsprogram, men iPhone 6 batteri listas inte som ett problem där:
https://www.apple.com/se/support/exchange_rep...

Att du inte hittar iPhone 6 eller 6 Plus i listan beror på att de inte omfattas av programmet. Jag har skickat rättelse till arktikeln.

Problem med iPhone 6 utan 's'

Här kommer en liten historia om vad jag råkade ut för då jag hade de här problemen med min iPhone 6 utan 's' efter 1.5 års användning.

Jag gick till en "certified retailer" och en Apple Store och fick problemet diagnosticerat. De hittade inga extremt tydliga indikationer för vad orsaken skulle vara, men jag kan tänka mig att en noggrannare systemlogganalys troligen skulle visa, med all önskvärd tydlighet, om inte vad, så i alla fall att problemet existerade.

Dessvärre så är det inte självklart att man får hjälp om man inte går till en Apple Store i just landet där man köpt enheten.
Jag köpte min telefon i Danmark, jobbar i England och spenderar en hel del tid i Belgien. Jag försökte först få hjälp i England där jag oftast befinner mig men de hänvisade mig tillbaka till inköpslandet (Danmark). Jag försökte därefter (strax innan jul 2016) få hjälp i en AppleStore i Bryssel och där fick jag ett lite halvkryptiskt svar. Jo, de kunde påvisa vissa problem och de sade att hade telefonen varit antingen inom garantitiden eller möjligen om den varit inköpt i Belgien, hade de på stående fot bytt ut den (...) Men tyvärr kunde de inte göra något då inget av föregående var fallet. Även de hänvisade därefter mig till Danmark. De gav mig i alla fall en undersökningsrapport som kom att visa sig användbar.

Om man inte har Applecare så har garantin gått ut efter ett år, så de flesta som inte kostar på sig denna relativt dyra garantiförlängning, står utan någonting att göra här.
Dock gav Føtex (butikskedjan där jag köpt telefonen) två års reklamationsrätt, och tursamt nog så spenderade jag julen med familj i Skåne, så jag kunde åka och reklamera den i Danmark och då bifoga en kopia av undersökningsrapporten som Belgarna fixat. Føtex-folket skickade den på reparation och några veckor senare så kom en ny telefon tillbaka.

Det är möjligt att om man har problem med sin iPhone 6[+] och köpt telefonen i Sverige, kan hänvisa till svensk konsumentlagstiftning som ger kunder upp till tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel. Konsumentverket: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/

Det man kan ta med sig av det här är att det kan vara ett litet helvete om man inte är stationär i landet där en -produkt är inköpt, men det kan gå att få rätt om man står på sig.

Ha det fint,
//E

Jag fick nytt batteri i december på min iPhone 6 efter att besökt Apple store Väla i Helsingborg.

5 månader problem med batteri med förhoppning på lösning via mjukvara.

Gick in i butik redo att bråka.
Fick höra att de inte hittar något fel men förstod att det inte var så kul när man inte kan lita på telefon vid batterinivå 40% eller lägre.

Fick höra ingen garanti vilket jag svarade med - nej jag vet, men reklamera kan jag.

Behövde inte bråka. Inom loppet av 3 min fick jag svaret "lämna telefon så är den färdig om en timme kostnadsfritt".

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2017-02-27 08:32

Jag hade också samma problem med min iPhone 6. Den stängde ett flertal gånger av med mellan 50-70% , ibland efter att först kort varnat om att det var mindre än 10% kvar, ingen gång i minusgrader, några gånger i bilen och en gång hemma inomhus. Enda sättet att få igång den igen var att ansluta laddare, vilket gjorde att den inom några sekunder återgick till den batterinivå den hade innan.

Efter att ha kontaktat Apple och fått de vanliga svaren att det inte var något känt fel med iPhone 6 och de inte hade hört det förut samt att jag skulle testa att återställa telefonen och inte återskapa från backup. Detta innebar ett par timmar av att fixa och trixa för att få telefonen som innan, med alla mina olika mailkonton och andra synkningar etc. på plats, men inte helt oväntat utan att det hjälpte. Men eftersom Apple sa att det inte var något problem med min hårdvara och jag antog att det borde vara mjukvarurelaterat beslutade jag mig för att avvakta kommande uppdateringar som förhoppningsvis skulle lösa problemet.

Efter att senare återigen ha googlat lite och sett att det trots allt var många andra även med iPhone 6 som rapporterat om detta problem (utan att den person jag hade kontakt med från Apple av någon anledning hade någon aning om detta) beslutade jag mig för att boka in ett besök på Genius Bar på Apple Store i Täby.

Väl på plats sa det "geni" jag fick prata med att Apple även om de inte hade gått ut med det offentligt var mycket väl medvetna om att det var ett problem med detta för flera med även iPhone 6 och 6S och att efter att ha diagnostiserat mitt batteri bekräftade han att jag hade rätt att få batteriet utbytt utan kostnad. Mitt problem var att min iPhone då var 26 månader gammal, så att jag (i praktiken min arbetsgivare) fick betala för batteribytet som gick på 805 kronor.

Hade jag fått betala detta privat hade jag nog bråkat lite för att få batteribytet gratis (och har en känsla av att jag hade fått igenom det) då det trots allt var ett känt problem och de tidigare sagt motsatsen. Men när det var arbetsgivaren som betalade och summan var såpass låg lät jag det bero. Alternativet hade varit att jag skulle få en ny iPhone från arbetsgivaren eftersom det inte var hållbart med en mobil som regelbundet stängde av sig, så det blev nu ändå billigare än det ett tag såg ut att bli för arbetsgivaren också.

Detta var i början av januari och efter batteribytet har jag inte råkat ut för dessa avstängningar igen samtidigt som batteritiden blivit klart förbättrad (även om den även tidigare brukade hålla hela dagen).

1
Bevaka tråden