Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raderat Macintosh HD från skivverktyg???

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-02-22 21:33

Hej!

För ca 2 månader sen råkade jag radera Macintosh HD när jag försökte rensa datorn (jag är urdålig vad gäller datorer etc). När jag märkte att inget hände valde jag att ominstallera datorn och det gick superbra!

Datorn (MacBook Pro) köptes 2012. Sedan ominstallationen har den fungerat bra fram till idag då den bara la av. Jag stängde av den via strömbrytaren och när jag satte på den visades en mapp med ett frågetecken.

Jag läste runt på olika forum och fick hjälp med att starta den och få upp skivverktyg. Eftersom Macintosh HD inte finns längre läste jag ytterliga på diverse forum och hittade att fler skrivit att man skulle ominstallera OS X igem vilket jag håller på med just nu.

Min fråga är, kommer Macintosh HD att komma tillbaka eller inte? Om inte - hur kan jag göra för att "ta tillbaka" den? Vad jag förstått utifrån det jag läst dog min datorn pga Macintosh var raderat.. har jag missuppfattat?

Evigt tacksam för den hjälp jag får!!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-22 22:02

"Macintosh HD" är namnet på din hårddisk (eller närmare bestämt en del av den där du lagrar filer, och där systemet finns).

Vid nyinstallation kommer hårddisken (delen/partitionen) åter heta Macintosh HD. Skulle den inte heta det så kan du enkelt döpa om den.

Men, det går inte att "radera" startskivan från Skivverktyg. Hur bar du dig åt?

Att datorn fungerar bra, och en dag inte – att man får upp frågetecknet – kan tyda på (fysiska) problem med disken. Vilket man får räkna med, de är slitdelar med begränsad livslängd.

Vad vill du uppnå? Vad är problemet? Vad menar du med "ta tillbaka"?

PS. Att datorn köptes 2012 tillför inget. Det som kan vara av intresse är vilken modell det är, eller årsmodell. Helst modellnummer eller dess fulla namn, tex "MacBook Pro 13'' sent 2012".

Om jag säger att min Volvo köptes 2017 berättar inget om vilken Volvo det är, kan ju lika gärna vara en Amazon som en V90.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-02-23 15:48
Ursprungligen av reboot81:

"
Att datorn fungerar bra, och en dag inte – att man får upp frågetecknet – kan tyda på (fysiska) problem med disken. Vilket man får räkna med, de är slitdelar med begränsad livslängd.

Reboot81 har antagligen rätt i att HD är på väg att ge upp. Börja med att göra en kontroll av hårddisken via skivverktyget.

  • Medlem
  • 2017-02-23 21:23
Ursprungligen av reboot81:

"Macintosh HD" är namnet på din hårddisk (eller närmare bestämt en del av den där du lagrar filer, och där systemet finns).

Vid nyinstallation kommer hårddisken (delen/partitionen) åter heta Macintosh HD. Skulle den inte heta det så kan du enkelt döpa om den.

Men, det går inte att "radera" startskivan från Skivverktyg. Hur bar du dig åt?

Att datorn fungerar bra, och en dag inte – att man får upp frågetecknet – kan tyda på (fysiska) problem med disken. Vilket man får räkna med, de är slitdelar med begränsad livslängd.

Vad vill du uppnå? Vad är problemet? Vad menar du med "ta tillbaka"?

PS. Att datorn köptes 2012 tillför inget. Det som kan vara av intresse är vilken modell det är, eller årsmodell. Helst modellnummer eller dess fulla namn, tex "MacBook Pro 13'' sent 2012".

Om jag säger att min Volvo köptes 2017 berättar inget om vilken Volvo det är, kan ju lika gärna vara en Amazon som en V90.

Det jag ville göra när jag raderade var att rensa datorn i princip på allting (installera om) men eftersom jag inte visste hur började jag läsa runt på olika forum där några skrivit att man skulle radera Macintosh HD vilket jag gjoree och sedan installera om via skivverktyg.

Igår när jag installerade den började datorn fungera igen och idag när jag skulle starta datorn så hände samma sak igen: en mapp med frågetecken dyker upp.

Vad bör jag göra?

  • Medlem
  • 2017-02-23 21:26
Ursprungligen av andas:

Reboot81 har antagligen rätt i att HD är på väg att ge upp. Börja med att göra en kontroll av hårddisken via skivverktyget.

När jag gjorde kontroll igår var det på "MAC os x base system" då detta är det enda som finns med på listan, och då stod det att inga problem hittats att den bör fungera som den ska... ?

  • Medlem
  • 2017-02-23 21:33
Ursprungligen av Ddm:

När jag gjorde kontroll igår var det på "MAC os x base system" då detta är det enda som finns med på listan, och då stod det att inga problem hittats att den bör fungera som den ska... ?

Nu när jag testade starta den igen så funkar den som den ska... in på lagning? Någon som vet hur mkt det isf kostar?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-23 21:51

Som @reboot81 säger, det är troligen hårddisken som är trasig.
Kan du byta den själv är det hundralappar, om en firma gör det kanske gånger tio.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-02-23 22:02

Om du gör det, fundera på en SSD disk. Jag köpte precis en Samsung Evo 850 256 GB för runt tusenlappen från CDON. Det snäpper upp en gammal dator rejält.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-23 22:43

Kan vara allt möjligt, speciellt eftersom vi inte vet vilken MBP vi pratar om. Olika modeller har olika förutsättningar och vanliga fel. Jag lämnar härmed gissningsleken.

  • Medlem
  • 2017-02-24 19:29
Ursprungligen av mattiL:

Som @reboot81 säger, det är troligen hårddisken som är trasig.
Kan du byta den själv är det hundralappar, om en firma gör det kanske gånger tio.

Efter att ha läst mer tänker jag att jag troligtvis raderat startskivan utan att ha kopierat den innan vilker jag nu såg att mam varnat för. Tror ni att det kan vara orsaken till problemet? Isf, går det att lösa på egen hand utan serviceinlämning?

  • Medlem
  • 2017-02-25 16:58

Radera startskiva

Hej!

Jag fick upp bilden med en mapp + frågetecken så jag gick in på skivverktyg för att reparera skivan men "skivverktyg kunde ej reparera skrivan" stod det.

Efter att ha läst i diverse forum har jag förstått att jag ska radera skivan och installera om OS X dock läste jag även detta:

"Om du vill radera datorns startskiva måste du först starta datorn från en annan skiva. Gör en säkerhetskopia av startskivan innan du raderar den."

Mina frågor:

1. Måste jag säkerhetskopiera startskivan? (har inget viktigt på datorn så bryr mig ej om saker försvinner).

2. Vad för usb/extern hårdisk bör jag köpa om jag nu måste säkerhetskopiera startskivan?

3. Hur startar jag datorn från en annan skiva?

Med andra ord behöver jag hjälp med vad det är jag ska göra då jag inte förstår från det jag hittat på nätet..

Allt som finns på disken försvinner när du raderar/formaterar. Men om du inte bryr dig om det behöver du så klart inte kopiera det.

Du behöver ingen extern disk alls egentligen. Bara starta om datorn och håll ner kommando-R för "recovery mode". Där kan du radera och installera om macOS.

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

  • Medlem
  • 2017-02-25 18:22
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Allt som finns på disken försvinner när du raderar/formaterar. Men om du inte bryr dig om det behöver du så klart inte kopiera det.

Du behöver ingen extern disk alls egentligen. Bara starta om datorn och håll ner kommando-R för "recovery mode". Där kan du radera och installera om macOS.

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Ok! Tack för ditt svar! Undrar dock vad som menas med "du måste starta datorn från annan skiva" när jag då ska radera startskivan.. hur gör jag det?

Ursprungligen av Ddm:

Ok! Tack för ditt svar! Undrar dock vad som menas med "du måste starta datorn från annan skiva" när jag då ska radera startskivan.. hur gör jag det?

Vem har sagt det? Det var så förr, innan det fanns recovery-partitioner och internet boot.

  • Medlem
  • 2017-02-25 18:53
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vem har sagt det? Det var så förr, innan det fanns recovery-partitioner och internet boot.

Läste det här: https://support.apple.com/kb/PH22241?locale=s...

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vem har sagt det? Det var så förr, innan det fanns recovery-partitioner och internet boot.

Det här är kanske en gammal version, som inte har en recovery-partition. Det har vi ingen aning om.

Så en fråga till trådskaparen:
Vilken version av OS X pratar vi om?

1
Bevaka tråden