Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvinnliga röstassistenter är populärast

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Forskning visar att användare har tydliga preferenser när det gäller röstassistenter. Kvinnligt kodade röster är klart mest populära förutom när det gäller ämnen som datorer och teknik.

Läs hela artikeln här

Inte så konstigt

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-22 20:12

Jag vill minnas att jag för 10 år sedan, eller ännu tidigare, hört att man valde kvinnliga röster då de var enklare att tyda. Kanske var det röstfeedback i ett stridsflygplan, osäker. Helt klart är att det inte var konsumentprodukter. Sen spelade nog tekniken in, eller dess begränsningar. Förr var det hårt komprimerat ljud osv.
Finns säkert forskning som grund för valet av damröster.

Fast Susanne Vega lät sig inte komprimeras hur som helst.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-22 21:04

Fast kvinnliga navigatorröster är väl inte så heta?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-02-22 22:19
Ursprungligen av reboot81:

Jag vill minnas att jag för 10 år sedan, eller ännu tidigare, hört att man valde kvinnliga röster då de var enklare att tyda. Kanske var det röstfeedback i ett stridsflygplan, osäker. Helt klart är att det inte var konsumentprodukter. Sen spelade nog tekniken in, eller dess begränsningar. Förr var det hårt komprimerat ljud osv.
Finns säkert forskning som grund för valet av damröster.

Jo, det gällde stridsflygplan. Man hade för normal flyginformationsfeedback en kvinnlig röst men när det kom till akuta nödlägen som det klassiska "PULL UP, PULL UP" så övergick man till en manlig röst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-23 08:52
Ursprungligen av Gunnar B:

Jo, det gällde stridsflygplan. Man hade för normal flyginformationsfeedback en kvinnlig röst men när det kom till akuta nödlägen som det klassiska "PULL UP, PULL UP" så övergick man till en manlig röst.

Jag vill också minnas att artikeln uppmärksammade om att stridspiloterna uppmärksammade kvinnliga röster bättre.

*** edit ***
Och här är bekräftelsen: https://en.wikipedia.org/wiki/Bitching_Betty#...

1
Bevaka tråden