Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre MacBook Air och macOS Sierra

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en MacBook Air 11 tum mid 2012 med följande specifikationer:
Processor: 1,7 GHz Intel Core i5
Minne: 4 GB 1600 MHz DD3
Programvara: OSX 10.9.5

Har inte velat uppgradera till senare OS-versioner då jag är rädd att datorn ej ska fungera tillfredställande, bli seg, hänga sig mm. Datorn fungerar felfritt nu, hänger sig aldrig osv.
Är dock sugen på en del av de funktioner som de nyare versionerna har att erbjuda.
Är det någon som har erfarenhet av ovanstående kombination med MacOS Sierra? Hur väl (eller inte) fungerar det i så fall?

Vore mycket tacksam för svar!

Uppgradera först och se sen om du behöver mer RAM och SSD. Kostar inte mycket.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Uppgradera först och se sen om du behöver mer RAM och SSD. Kostar inte mycket.

SSD har den redan och RAM är väl fastlött?

Ursprungligen av keptang:

SSD har den redan och RAM är väl fastlött?

Sant. Missade "Air".

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-22 19:26

Imagebackup med Carbon Copy Cloner, sedan kan du testa Sierra.
Inte nöjd så kan du backa igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-22 19:47
Ursprungligen av mattiL:

Imagebackup med Carbon Copy Cloner, sedan kan du testa Sierra.
Inte nöjd så kan du backa igen.

Har precis köpt en exakt likadan fast med El Kapitän installerat.

Det är väl inga problem att ominstallera en äldre version?(eller tänker ni bara på att behålla befintligt konto etc.?)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-22 19:59

Jag tror att så länge man inte är en monsteranvändare av iCloud Drive och synkar massor av filer/dokument/konfigpryttlar så kan man backa till en äldre version av OS X.
Fast inte äldre än det datorn kom med från början förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-23 01:16

Varför inte göra en till partition på SSDn som du installera OSX Sierra på? Så kan du prova och se hur du tycker att det funkar och backa om du vill?

Ursprungligen av tooobe:

Varför inte göra en till partition på SSDn som du installera OSX Sierra på? Så kan du prova och se hur du tycker att det funkar och backa om du vill?

Den modellen levererades med antingen 64 eller 128 GB SSD. Om det är 128 så blir nog partitionerna i minsta laget, och om det är 64 så funkar det nog inte alls att ha två systempartitioner.

(256 och 512 GB fanns ju som tillval, men jag gissar att man inte har valt någon av dem)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-23 09:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den modellen levererades med antingen 64 eller 128 GB SSD. Om det är 128 så blir nog partitionerna i minsta laget, och om det är 64 så funkar det nog inte alls att ha två systempartitioner.

(256 och 512 GB fanns ju som tillval, men jag gissar att man inte har valt någon av dem)

Varför skulle det inte gå? OSX kräver 20-30GB partition på sin höjd. Finns de som installerat det på 16GB partition vad jag har sett. Är hårddisken knökfull blir det ju svårt såklart men annars så borde det gå utmärkt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den modellen levererades med antingen 64 eller 128 GB SSD. Om det är 128 så blir nog partitionerna i minsta laget, och om det är 64 så funkar det nog inte alls att ha två systempartitioner.

(256 och 512 GB fanns ju som tillval, men jag gissar att man inte har valt någon av dem)

Trodde att jag listat alla uppgifter men glömde tyvärr lagringskapaciteten. Ja, jag valde faktiskt till en 256 SSD (datorn skickades direkt från Kina).

  • Medlem
  • 2017-02-23 19:04

Kanske inte "samma sak" men jag kör faktist macOS sierra i parallelle och har endast tilldelat det 2GB ram och det fungerar för mig, men jag användare endast det till att testa ev. ny mjukvara innan jag installerar det för jag ORKAR inte få massa strul på mina vanliga dator haha, så har det mer som en testmiljö.
Ska nog installera 10.12.4 på den och se om det fungerar bra med

  • Medlem
  • Mörkaste skogarna i Småland
  • 2017-02-26 23:11

Jag är en sån där Snow Leopard kramare. Snyggt gränssnitt och inte så plottrigt som jag kan känna att nya OS lätt blir.
Men jag har en MBA 2012 13" och kör Sierra och det flyter som en dröm. Tycker du ska installera det och inte titta tillbaka

Ursprungligen av Håkis:

Jag är en sån där Snow Leopard kramare. Snyggt gränssnitt och inte så plottrigt som jag kan känna att nya OS lätt blir.
Men jag har en MBA 2012 13" och kör Sierra och det flyter som en dröm. Tycker du ska installera det och inte titta tillbaka

Fint, ska installera på försök! Tack till dig och alla andra för värdefulla svar!

Med vänliga hälsningar,

Manne

1
Bevaka tråden