Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini "glömmer bort" HDMI-hårdvaran - omstart enda lösningen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt googla runt ang detta men hittar bara gammal info som rör andra problem med Mac Minins HMDI.

Med jämna mellanrum(ca 1 ggr/vecka) så "glömmer" min Mac mini bort att den har en HDMI-port och kan inte hitta enheter kopplade till den. Jag kan avhjälpa problemet genom att starta om den, men använder den som både server, Plex Server, Plex mediaspelare samt fjärrstyrd för Spotify mm, så skulle verkligen vilja undvika att behöva starta om den när problemet uppstår.

Går det att återställa HDMI-porten på något sätt medans den är igång?

Det en late 2012 Mac mini (Macmini6,2 med Boot ROM-version MM61.0106.B0B) som är kopplad till min Denon Receiver som i sin tur är kopplad till min LG-TV.

Problemet uppstår efter att jag stängt av TVn och efter en okänd tid(kanske 6 tim eller mer) senare försöker sätta på TVn igen, då hittar inte TVn någon signalkälla.

Jag har provat att koppla in en annan extern skärm med andra HDMI-kablar när problemet uppstår, men det gör ingen skillnad när den väl "glömt bort" HDMI-porten.

Jag kan komma åt Mac Minin via TeamViewer och då kan jag se att den inte känner av någon skärm. Inte heller min receiver som jag annars spelar musik genom hittas.

Har någon annan här hört talas om detta och vet om det finns någon lösning?

Ursprungligen av keptang:

Ja, men det var iofs ett tag sen nu, men problemet har dock återkommit efter att jag gjort det, kanske var problemet något mindre frekvent efter jag gjorde det sist men minns ej exakt, så ska prova igen.

Uppdatera till senaste MacOS också om du inte gjort det.
Testa också att ha den direkt kopplad till TVn.

Vissa Macar har problem med HDMI.
Min (Mac mini 2011) beter sig faktiskt lite konstigt också genom min Pioneer-receiver, ibland ger den inte korrekt signal till receivern och receivern stänger av sig (och går över till direkt passthrough för HDMI) så jag måste slå på den igen. Hoppar dock inte ur när den väl är igång.

Ursprungligen av keptang:

Uppdatera till senaste MacOS också om du inte gjort det.
Testa också att ha den direkt kopplad till TVn.

Vissa Macar har problem med HDMI.
Min (Mac mini 2011) beter sig faktiskt lite konstigt också genom min Pioneer-receiver, ibland ger den inte korrekt signal till receivern och receivern stänger av sig (och går över till direkt passthrough för HDMI) så jag måste slå på den igen. Hoppar dock inte ur när den väl är igång.

Har inte velat uppdatera till Sierra på denna burk pga inkompatibilitet med vissa programvaror som jag har, så vill verkligen undvika det. Verkar dock ha den senaste Firmware versionen MM61.0106.B0B som är den som kommer efter MM61.0106.B0A som nämns av Apple här https://support.apple.com/en-us/HT201518

Kan tyvärr inte ha HDMI-kabeln direkt till TVn permanent, då jag använder Receivern mer till bara musik(utan att TVn är påslagen) än till något annat. Har dock testat alla kombinationer i samband med felsökning så klart, där det tydligaste exemplet är att Mac Minin inte heller hittar en annan extern skärm inkopplad med en helt annan HDMI-kabel när problemet väl uppstått. Den externa skärmen funkar dock fint efter en omstart av minin, precis som mot Receviern och LG-TVn.

Intressant att höra om dina problem med HDMI också, även om det är andra problem, så det verkar ju som att Apples HDMI implementationer inte är så välskrivna.

Om problemet inte går att undvika helt, så skulle den bästa lösningen vara någon form av script som återställer HDMI-hårdvaran i macminin utan att starta om den. Jag hade hoppats på att SwitchResX skulle göra det när man ställer om upplösningen, men det verkar tyvärr inte fungera så, även fast jag kommer åt SwitchResX via TeamViewer från min andra Mac när problemet uppstått.

Mina kunskaper går dock inte tillräckligt långt för att veta om detta alls är möjligt.

Borde gå att göra med ett script, någon scriptkung/drottning här på forumet kanske vet hur.

  • Medlem
  • 2017-02-18 23:56

Har haft liknande problem med en Macmini kopplad till en förstärkare, och till slut föll jag till föga och köpte en HDMI detective att sätta mellan macen och förstärkaren. Har funkat klanderfritt sedan dess.

Ursprungligen av wlao:

Har haft liknande problem med en Macmini kopplad till en förstärkare, och till slut föll jag till föga och köpte en HDMI detective att sätta mellan macen och förstärkaren. Har funkat klanderfritt sedan dess.

Länge sen jag skapade denna tråd och jag gav upp HDMI-porten till förmån för en Thunderbolt till HDMI-adapter istället och det har funkat bra sen dess.

1
Bevaka tråden