Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa YouTube video 1080p HD 60 fps

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tänkt exportera en video till YouTube: 1080p HD 60 fps. Min nya Yi 4k kamera har just nu inställningen 1080p HD 60 fps men det går att ändra från NTSC till PAL. Däremot vet jag inte om min Panasonic Lumix DMC-TZ60 går att ändra till NTSC. Jag antar att det är bäst att båda kamerorna är inställda lika om jag blandar klipp från de båda i iMovie? Är det någon som har någon erfarenhet?
Är 1080p HD 60 fps synligt bättre än 1080p HD 50 fps?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-17 20:41

Jämför https://frames-per-second.appspot.com/

Det bör gå att byta till NTSC på kameran. Läs i instruktionsboken.

Tack reboot81! Bra länk! Instruktionsboken gav inget svar. Det finns några tips på nätet där man genom att trycka på flera knappar samtidigt kan ändra till NTSC. Jag kan inte se att någon lyckats med just Panasonic Lumix DMC-TZ60, jag lyckades inte.
Jag får experimentera mig fram om ingen annan har lyckats ställa om till 60 fps.

Det är alltid svårt att blanda klipp med olika hastighet. Se verkligen till att spela in i samma hastighet. När du blandar olika kameror kommer du även få andra problem så som olika färger i klippen, det blir mer komplicerat att blanda olika kameror.
Jag vill påstå att NTSC/PAL inte rätt formulering, Inget av dessa system hanterar annat än SD (Standard Definition). Bättre är att säga rakt ut vilken uppdateringsfrekvens man talar om, 24, 25, 30, 50 eller 60 bilder per sekund. All film i princip spelas in i 24 fps, detta måste sedan konverteras till 25 eller 30 fps för att visas på TV (mer eller mindre avancerad konvertering). Det är anledningen till att spelfilm blir några minuter kortare när den visas på TV här hemma.

Klart att det är bäst att hålla sig till en kamera. Jag tog några klipp från två kameror och blandade klippen:
YouTube: "Mixing 50 fps and 60 fps in iMovie "

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Klart att det är bäst att hålla sig till en kamera. Jag tog några klipp från två kameror och blandade klippen:
YouTube: "Mixing 50 fps and 60 fps in iMovie "

Vilken frame rate har du i iMovie på filmen? Det hackar i vissa av dina klipp.

PS. Bättre att bifoga en länk till filmen.

Jag tror Hummel är inne på rätt spår, blandar man 50 fps klipp och 60 fps klipp blir filmen kortare om man sparar den i 60 fps (vilket jag gjorde). Finns det bara 50 rutor som skall stoppas in på 60 platser blir detta klipp ca 16 % kortare. Antagligen måste ljudet göras om så att det inte blir ”Kalle Anka” Den som har tid och lust kan prova att spela in en stämgaffel.

Dagens videoredigeringsmjukvara har inget problem att hantera filer med både olika codecs eller frame rates. Ofta är det så att om man skapar ett nytt projekt eller en ny sekvens/timeline/storyline utan att ha definierat några parametrar innan, så skapas projektet med de inställningar som själva klippet har—ett exempel är 1080p 60fps. Ett annat klipp kanske har 3840x2160p 25fps och då skapas projektet med dessa inställningar.

Man kan också jobba på ett annat sätt där man först skapar sitt projekt med t ex 1080p 25fps. Det är så man vill att filmen skall exporteras. Sen kan man lägga till olika typer av videoklipp: 25fps, 50fps, 60fps, 120fps och så vidare. I det här fallet skulle de klippen som har högre hastighet spelas upp helt vanligt, men i bakgrunden skulle alla överflödiga bildrutor bara ignoreras. Ljudet skulle låta normalt, för mjukvaran vet att sekvensen är 25fps och den vet hur ljudspåret med högre hastighet skall konverteras för att låta rätt.

Om man har en 25fps sekvens och lägger till höghastighetsklipp har man även en annan möjlighet: att konvertera det snabba klippet på plats i sekvensen, utan att ignorera bildrutor. I detta fall skulle ett 60fps klipp bli uppspelat i 'slow motion'. I det här fallet blir ljudet också spelat i låg hastighet och låter konstigt.

Om man i förväg bestämmer sig för att projektet skall ha 1080p 60fps, så bör man inte lägga till klipp med bara 25fps. Dessa klipp kommer inte att ha tillräckligt många bildrutor för att "fylla ut" sekvensen. Resultatet blir hackigt och tråkigt.

Det finns verktyg i mjukvaran för att konvertera 25fps till 60fps, men då måste nya bildrutor skapas matematiskt och det blir i de flesta fall inte bra. Lite bättre går det om man har ett klipp med 60fps som man omvandlar till kanske 120fps. Speciellt om bakgrunden är enhetlig (som en blå himmel bakom en skidåkare som gör ett trick).

Problemet med detta svaret är att nu kan vem som helst komma med 1000 invändningar och peka på situationer där nån viss mjukvara inte lever upp till det jag skriver. Det kan mycket väl vara så. Men jag tycker ändå att det är en OK generell beskrivning av vad man kan förvänta sig. I alla fall när det gäller prosumer eller bättre mjukvara.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-19 11:14
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Tack reboot81! Bra länk! Instruktionsboken gav inget svar. Det finns några tips på nätet där man genom att trycka på flera knappar samtidigt kan ändra till NTSC. Jag kan inte se att någon lyckats med just Panasonic Lumix DMC-TZ60, jag lyckades inte.
Jag får experimentera mig fram om ingen annan har lyckats ställa om till 60 fps.

Källa på de instruktionerna?

Det kan vara så att man ändrar video out i system menyn, och att de i sin tur påverkar vilken fps. Det kan även innebära att minneskortet behöver formatteras, så du bör vara beredd på den frågan.

AndreeMarkefors, jag har inga invändning. Gissar att iMovie gör ett bra jobb för sitt pris! Lägger jag först in ett 720p klipp och därefter ett 1080p/60 fps kan jag inte exportera över 720p. Lägger jag istället först in ett 1080p 60fps och därefter ett 720p klipp går det bra att exportera i 1080p 60fps.

Till reboot81: Tyvärr ändrade inte inställningen av ”Video Out” inställningen för inspelning. Jag har via internet letat på ”lumix ntsc”.

Andree har rätt... men (:-))
Om ett 50 fps klipp görs om till 60 fps kommer oft rörliga saker "hacka". Det är nog oftare synbart mellan 24 och 30 fps. Det är fysikens lagar som spelar in. Snabba upp ett klipp måste bildrutor tas bort och vice versa. Med interlaced
Regel 1 är att ha kompatibla filmklipp!

Det finns inga trolleritrick som gör att man kan blanda klipp med 30/60 fps ("NTSC"-länder) och 25/50 fps ("PAL"-länder) utan att det blir fult ("ryckigt" = borttagna frames eller nytillverkade tillagda trix-frames med varierande resultat). Det har med naturlagar att göra - inget som teknik kan lösa - lika lite som teknik kan lösa problemet med att lyfta sig själv från marken genom att själv dra i sitt hår uppåt.
Bara om materialet har journalistiskt/nyhets-värde så kan man ibland se detta i broadcast eller dokumentärer; då finns inga regler alls och all estetik - med all rätt - åker ut genom fönstret.
I övrigt är det ett absolut NO-NO inom industrin. När det gäller upplösningar och färger kan man trixa en hel del...men framerates? No way; blanda aldrig!

Ursprungligen av Demiurgen:

Det finns inga trolleritrick…

Det här var för mycket dravel och "tufft snack" för min smak.

Det behövs inte trolleri. Det är just tekniken som löser det nu för tiden. Jag utesluter inte att Apple skulle kalla det 'Magic' dock.

Jag skulle tro att det är mycket vanligt att man blandar klipp med höga frame rates i en sekvens med lägre frame rate i reklamfilm och t ex professionella bröllopsfilmer. Även dokumentärer. Egentligen alla typer av produktioner som inte är spelfilm (undantaget samtliga filmer med Jean-Claude van Damme). Vissa kameror gör sin 'conforming' direkt i kameran, vilket gör att klippet ser ut som 'slow motion' direkt när man spelar upp det. Andra kameror taggar klippet med den faktiska frame raten och då får man göra sin conforming i sin NLE (förslagsvis).

Men som sagt: lägger man in klipp med lägre hastighet än det tänkta exportformatet blir det inte bra.

Till detta kommer slutartiden på kameran. Den ställs ofta in i relation till frame raten. Blandar man format hej vilt och har slutartider som skiljer sig åt markant, så får man också räkna med att det kan synas.

Skall man göra en multikameraproduktion där man vet att man skall leverera PAL 1080p 25fps, så är det ju skönt om alla kamerorna är inställa på det. Jag skulle inte planera en filmning med blandat PAL och NTSC om jag kunde undvika det. Men rent tekniskt är det möjligt.

Lite OT kanske men jag skriver ändå.
Lustigt att man kallar HD-format för PAL/NTSC, är det inte så att PAL alltid har upplösningen 768x576. PAL och NTSC är väl alltid SD (Standard Definition)?
Borde det inte vara enklare att prata om uppdateringsfrekvens istället?

Ursprungligen av hummel:

Lustigt att man kallar HD-format för PAL/NTSC, är det inte så att PAL alltid har upplösningen 768x576. PAL och NTSC är väl alltid SD (Standard Definition)?
Borde det inte vara enklare att prata om uppdateringsfrekvens istället?

Jo, tekniskt sett så är det benämningar på de analoga SD-formaten.

Ursprungligen av Wikipedia:

PAL, SECAM and NTSC frame rates technically apply only to analogue standard definition television, not to digital or high definition broadcasts. However, with the roll out of digital broadcasting, and later HDTV broadcasting, countries retained their heritage systems. HDTV in former PAL and SECAM countries operates at a frame rate of 25/50 Hz, while HDTV in former NTSC countries operates at 30/60 Hz

Men man ser ofta PAL/NTSC som en slags stand-in för allt som har med den regionen att göra. Det är också ofta det som man måste ställa in i dagens kameror, även om det handlar om HD.

Visst kan man blanda framerates - om det handlar om bara jämna nummer eller bara ojämna nummer. Det är DET det handlar om - det är enkel matematik och det finns inga trolleritrick.
PAL och NTSC är gamla SD-broadcast-standarder (och SECAM) som hamdlar om färg, ljud och frekvens. NTSC har 29,98 interlaced (30) och PAL 25 interlaced. Idag är begreppen kvar som en förenkling och det handlar då bara om framerate - i övrigt har HD inga regionala variationer. Så, när en HD-konsumentpryl har en inställning mellan "NTSC" och "PAL" så menar man 30/60 fps (USA+japan) eller 25/50 fps (resten av världen). Man har alltså behållit dessa obsoleta begrepp av någon obskyr anledning...det är väl helt enkelt lättare/kortare att säga "NTSC" istället för "29,98/30/60t fps-inställning" - eller "USA/japan/och några till-inställning".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-19 21:25

Om du väljer språk/region till USA? Får du 60fps då?
Nu har ju kameran GPS, så den kanske låser region/fps på geografisk plats...

Själv har jag ställt in alla mina kameror på 60 eller 30, av den enkla anledningen att iPhonen ger 30/60.

Något som irriterar mig är när bilden ”hoppar” vid panoreringar. Av det skälet väljer jag 60 fps före 30 fps. Jag skall försöka få kontakt med en Panasonic verkstad och höra om de inte kan programmera om min kamera. Förr använde jag ofta stativ för att stabilisera mina video. För ganska länge sedan insåg jag att ett ”snöre” inte är så dumt.
https://youtu.be/gj6uCctuAjM

Bara om materialet ska visas broadcast - alltså i TV - så måste man hålla sig till 25 eller 30 fps. YouTube visar väl nästan vad som helst nuförtiden. Ska man bara titta på det i datorer så kan man verkligen köra vad som helst.
Men...ingen "seriös" eller "professionell" filmare i Europa filmar i annat än 25/50 - man tänker alltid på distribution i standard broadcast även om materialet inte är tänkt för det initialt. Kör man mera fps så har det med slomotion att göra.
iPhone har dynamisk fps (ett sjukt elände) - kan vara t.ex. 28 fps...eller 26... vid dåligt ljus etc. Jag användert en filmapp som tvingar till 25 eller 50 (har olika settings).

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Något som irriterar mig är när bilden ”hoppar” vid panoreringar.

Det finns hela böcker skriva om detta ämne. Det handlar om att matcha sin panoreringshastighet mot både brännvidd och slutarhastighet. Längre brännvidd (inzoomat) kräver långsammare panorering.

Men en tumregel säger att man inte skall panorera snabbare än 7 sekunder över hela sin bildbredd. Så om du har en gran i högerkanten av din bild när du börjar och panorerar till höger, så skall den inte försvinna ut till vänster inom 7 sekunder. Den här tumregeln är dock baserad på film med 24fps och 180 graders shutter angle (motsvarar 1/48s). I 25fps hade det varit 1/50s.

Tillägg: om du märker att dina panoreringar vid samma hastighet är en blandning av jämn rörelse och 'hack', så kan det handla om 'dropped frames'. Men det känns inte som det är så vanligt nu för tiden. Kanske om man testar experimentell mjukvara som Magic Lantern och så, men inte vanligtvis.

Senast redigerat 2017-02-20 09:47

Tack AndreeMarkefors för tumregeln om panorering. Min regel är ”hellre litet långsammare panorering än för snabb. Jag tycker också att man i slutet av panoreringen kan ligga kvar ett ögonblick så att betraktaren hinner smälta motivet.

Ursprungligen av Demiurgen:

Bara om materialet ska visas broadcast - alltså i TV - så måste man hålla sig till 25 eller 30 fps. YouTube visar väl nästan vad som helst nuförtiden. Ska man bara titta på det i datorer så kan man verkligen köra vad som helst.
Men...ingen "seriös" eller "professionell" filmare i Europa filmar i annat än 25/50 - man tänker alltid på distribution i standard broadcast även om materialet inte är tänkt för det initialt. Kör man mera fps så har det med slomotion att göra.
iPhone har dynamisk fps (ett sjukt elände) - kan vara t.ex. 28 fps...eller 26... vid dåligt ljus etc. Jag användert en filmapp som tvingar till 25 eller 50 (har olika settings).

Njae... Alla feature movies dvs spelfilmer använder 24 fps och inte 25/30/50/60 fps.

24 fps kan vara 23.98 eller 24, 30 fps är 29.97, detta kan bli komplicerat.

Jag pratar om broadcast/TV-produkion (klart jag vet att "bio" är 24 - har varit med och gjort gäng - första åren med super16 film t.o.m - alltså FILM :-).

Det finns även high-budget TV-serier som proddas i 24 (t.ex. House of Cards tror jag). Men 99% av allt som proddas för TV har 30 (eller snarare 29,98)/60 eller 25/50 (beroende på var man befinner sig geografiskt på jorden). Om du t.ex. åker ut på ett jobb för t.ex. Uppdrag Granskning och kommer tillbaka till redaktionen med material i 30 fps...tja, då är din karriär över där.

Ursprungligen av hummel:

Njae... Alla feature movies dvs spelfilmer använder 24 fps och inte 25/30/50/60 fps.

24 fps kan vara 23.98 eller 24, 30 fps är 29.97, detta kan bli komplicerat.

1
Bevaka tråden