Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD i MacMini late 2011

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag planerar att montera en ny SSD i min MacMini late 2011 i en ny dubbelvagga, samt behålla den ursprungliga interna HDn på den andra platsen.

För att installera ett fräscht OS på SSDn tänkte jag boota upp på den gamla disken på sin nya plats i systemet och kopiera Sierras installationsfil till den. Efter det sedan installera det nya fräscha systemet på SSDn och återställa från en TimeMashinebackup..

Har en klonad kopia av den gamla disken, men skulle föredra ett nytt jungfruligt Sierra på SSDn.....

Min fråga: skulle det fungera? Kan jag förvänta mig några problem? Något speciellt att tänka på?
Kommer Fusion Drive in i bilden? Trim?

/En som aldrig frågat förr och som nu inte har 100% fullkoll, bara nästan

Senast redigerat 2017-02-10 16:51
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-02-10 20:28

Trim är väl aktiverat utan hack nu tror jag?
Men hursom, för att göra en ny installation håll inne cmd-r och installera därifrån.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-10 20:44
Ursprungligen av fullkoll:


För att installera ett fräscht OS på SSDn tänkte jag boota upp på den gamla disken på sin nya plats i systemet och kopiera Sierras installationsfil till den. Efter det sedan installera det nya fräscha systemet på SSDn och återställa från en TimeMashinebackup..

Smidigast är väl att starta upp i återställningsläge på från den gamla disken, och välja att installera på den nya?
Eller syftar du på att kopiera återställningspartitionen?

Fusiondrive mellan över två SSD ser jag inga fördelar med, men du har den enorma nackdelen av att köra en sammanslagning: dör en disk dör båda.

Ursprungligen av reboot81:

Fusiondrive mellan över två SSD ser jag inga fördelar med, men du har den enorma nackdelen av att köra en sammanslagning: dör en disk dör båda.

Nu avsågs nog att den gamla disken var en HDD och den nya en SSD – och då borde ju fusion drive vara något att allvarligt överväga.

Just detta funderar jag själv över f.ö. Skaffade just en fabriksny Mac Mini quad i7 server (late 2012) för ett riktigt rackarns rövarpris när Siba slog igen sin butik i Göteborg inför nystarten som NetOnNet. Server-minin har ju två st vanliga 1TB snurrdiskar redan från start, och jag tänker mig att plocka ut den ena och stoppa in en SSD för att ev göra en fusion drive.

Hur är det nu - måste man in i terminalen eller räcker det numera med Skivverktyg i El Cap / Sierra? När Minin släpptes 2012 gällde ju Mountain Lion 10.8.2, och följande terminalknackande:
http://blog.macsales.com/15617-creating-your-...
alternativt detta från MacWorld:
http://www.macworld.com/article/2014011/stora...

Enligt Apple verkar det som om 10.9 och senare skall möjliggöra enkelt skapande av fusion drive direkt i Skivverktyg:
https://discussions.apple.com/thread/5815647?...

Om man INTE vill göra en fusion drive utan köra med två separata enheter, och då med systemet på SSDn och användarmappen på HDDn, finns instruktioner här:
https://eshop.macsales.com/installvideos/owc_...

Får väl se vad jag gör. Tänker peta in en billig 120GB SSD i vilket fall som helst. Räcker ju till system och program. Men visst är det lockande med en fusion så att man öht inte behöver bry sig om var ens grejer ligger inne i burken.

Ursprungligen av reboot81:

Smidigast är väl att starta upp i återställningsläge på från den gamla disken, och välja att installera på den nya?

Jag har nog fortfarande lite skräck för att göra installation direkt över nätet - trots att jag har fiber idag........ men du har säkert rätt!
Och recovery partitionen skapas väl automatiskt på SSD:n vid installationen?

Som Johan säger så blir det SSD:n (500GB) som boot och gamla HD:n som reservutrymme.

Senast redigerat 2017-02-10 23:14
Ursprungligen av johan_tanying:

Nu avsågs nog att den gamla disken var en HDD och den nya en SSD – och då borde ju fusion drive vara något att allvarligt överväga.

Just detta funderar jag själv över f.ö. Skaffade just en fabriksny Mac Mini quad i7 server (late 2012) för ett riktigt rackarns rövarpris när Siba slog igen sin butik i Göteborg inför nystarten som NetOnNet. Server-minin har ju två st vanliga 1TB snurrdiskar redan från start, och jag tänker mig att plocka ut den ena och stoppa in en SSD för att ev göra en fusion drive.

Hur är det nu - måste man in i terminalen eller räcker det numera med Skivverktyg i El Cap / Sierra? När Minin släpptes 2012 gällde ju Mountain Lion 10.8.2, och följande terminalknackande:
http://blog.macsales.com/15617-creating-your-...
alternativt detta från MacWorld:
http://www.macworld.com/article/2014011/stora...

Enligt Apple verkar det som om 10.9 och senare skall möjliggöra enkelt skapande av fusion drive direkt i Skivverktyg:
https://discussions.apple.com/thread/5815647?...

Om man INTE vill göra en fusion drive utan köra med två separata enheter, och då med systemet på SSDn och användarmappen på HDDn, finns instruktioner här:
https://eshop.macsales.com/installvideos/owc_...

Får väl se vad jag gör. Tänker peta in en billig 120GB SSD i vilket fall som helst. Räcker ju till system och program. Men visst är det lockande med en fusion så att man öht inte behöver bry sig om var ens grejer ligger inne i burken.

Tack för tipsen! Lutar åt två separata enheter....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-11 12:02
Ursprungligen av fullkoll:

Jag har nog fortfarande lite skräck för att göra installation direkt över nätet - trots att jag har fiber idag........ men du har säkert rätt!
Och recovery partitionen skapas väl automatiskt på SSD:n vid installationen?

Som Johan säger så blir det SSD:n (500GB) som boot och gamla HD:n som reservutrymme.

Ja recovery skapas vid installation. Tänkte mer på vad du ska använda som installationsmedia.
Du kan (se länken ovan) skapa en sådan partition på en tom disk. Men man kanske kan installera på ny disk mha den gamla?

Jag tar delvis tillbaka det jag skrev ovan, om Fusiondrive. FD erbjuder som tidagare nämnts _en_ disk som själv optimerar sig. Att FD är mer riskfyllt än separata diskar stämmer, men har man bara fungerande rutiner för säkerhetskopiering så spelar det inte så stor roll. Även enskilda diskar kan rasa.

Undantaget är om datorn har höga krav på upptid, där man inte har tid att vänta en förmiddag på att återställa en disk från en säkerhetskopia. Då bör man definitivt inte ha en FD. Men om du hellre vill ha det simpelt med en disk/FD - så kör på det!

FD är ju särdeles bra när SSDn är så stor som 500GB. Annars hamnar man i det där partitioneringsträsket där man alltid har för lite plats på en disk och överskott på en annan. 500GB är ju _mycket_ väl tilltaget för System och Program, men antagligen på tok för lite plats för användarfiler dessutom. Skall man flytta bilder eller musik till den andra disken? Och sen när bilderna svullat, skall man då flytta tillbaka något till SSDn? Vilka filer då? O.s.v...

Själv har jag en 120GB SSD redo att sättas in när jag får tid över att skruva i burken. Den är ju så liten att man med gott samvete kan dedikera den till _enbart_ system och program, och låta det vara så. Tror nog ändå att jag skall köra och testa fusion då jag aldrig använt det förut!

Tre (sista?) frågor i mitt ämne.......

* Kan man på något sätt själv skapa en recoverypartition på den nyinstallerade tomma SSDn (troligen inte ens formaterad) och göra OSX- installationen från den?

* Kommer en CCC-klon av Sierra ansluten via USB till datorn (med tom SSD insides) automatiskt att boota och sedan göra det möjligt att föras över till SSDn?

* Blir Trim automatiskt aktiverat i OSX?

Tack på förhand för klargöranden!

Senast redigerat 2017-02-12 15:19
Ursprungligen av fullkoll:

* Kan man på något sätt själv skapa en recoverypartition på den nyinstallerade tomma SSDn (troligen inte ens formaterad) och göra OSX- installationen från den?

* Kommer en CCC-klon av Sierra ansluten via USB till datorn (med tom SSD insides) automatiskt att boota och sedan göra det möjligt att föras över till SSDn?

* Blir Trim automatiskt aktiverat i OSX?

1. Går kanske att fixa med CCC. Men känns som en omväg, tycker jag. Bara ladda ner macOS-installationsfilen från App Store, och installera. Då skapas även en recoverypartition.

2. Ja, förmodligen. Om inte, så är det ju bara att hålla nere Alt och välja startskiva.

3. Lite osäker, men jag tror inte det. Men det är ju bara att aktivera med ett enkelt kommando.

PS. Det heter macOS nuförtiden, inte OS X.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Går kanske att fixa med CCC. Men känns som en omväg, tycker jag. Bara ladda ner macOS-installationsfilen från App Store, och installera. Då skapas även en recoverypartition.

PS. Det heter macOS nuförtiden, inte OS X.

Jo, men datorn har ju bara en stendöd SSD invärtes....... hur gör man då?

MacOS
Ja, just.....

Ursprungligen av fullkoll:

... hur gör man då?...

Starta från CCC-kopian. Ladda ner installationsfilen där. Gör installationen därifrån.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Starta från CCC-kopian. Ladda ner installationsfilen där. Gör installationen därifrån.

Ja, just........ Tack för svaret!

Ursprungligen av johan_tanying:

FD är ju särdeles bra när SSDn är så stor som 500GB. Annars hamnar man i det där partitioneringsträsket där man alltid har för lite plats på en disk och överskott på en annan.

Har inte 100 koll här – är det sagt att APFS kommer att stödja Fusion drive-volumer?
AFAIK är det nix-pix i Betorna. Kanske läge att avvakta det spåret och se hur det blir senare i år.

  • Medlem
  • 2017-02-13 14:57
Ursprungligen av fullkoll:

Ja, just........ Tack för svaret!

Varför inte bara göra en USB-installationssticka?

Ursprungligen av wlao:

Varför inte bara göra en USB-installationssticka?

På den tiden op.systemet hette OS X provade jag vid tre olika tillfällen (med tre olika OS) att göra det - men misslyckades alla tre gångerna- ingen bootade
Finns det bättre verktyg i dag, kanske? Vilket i så fall?

Senast redigerat 2017-02-13 17:13
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-13 16:46
Ursprungligen av fullkoll:

På den tiden op.systemet hette OS X provade jag vid tre olika tillfällen att göra det - men misslyckades alla tre gångerna- ingen bootade
Finns det bättre verktyg i dag, kanske? Vilket i så fall?

DiskmakerX

Eller så gör du (som jag länkade till ovan) en återställningspartition på den nya disken med CCC. Två tre knapptryck och den nya disken är redo att starta ifrån.

Ursprungligen av reboot81:

DiskmakerX

Eller så gör du (som jag länkade till ovan) en återställningspartition på den nya disken med CCC. Två tre knapptryck och den nya disken är redo att starta ifrån.

Blir nog så...... Tack!

Hittade Terminalkommandon hos Apple men stopp även här.....
"Making disk bootable.....
Couldn´t mount dmg / Volumes /Install macOS Sierra/Install macOS Sierra.app/Contents/SharedSupport/InstallESD.dmg (error code 110)Mount of outer dmg failed. Done."

Senast redigerat 2017-02-13 17:10
Ursprungligen av fullkoll:

Blir nog så...... Tack!

Hittade Terminalkommandon hos Apple men stopp även här.....
"Making disk bootable.....
Couldn´t mount dmg / Volumes /Install macOS Sierra/Install macOS Sierra.app/Contents/SharedSupport/InstallESD.dmg (error code 110)Mount of outer dmg failed. Done."

Använd DiskMaker X för att göra en macOS-installation på ett USB-minne: http://diskmakerx.com

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-14 18:47
Ursprungligen av fullkoll:

Blir nog så...... Tack!

Hittade Terminalkommandon hos Apple men stopp även här.....
"Making disk bootable.....
Couldn´t mount dmg / Volumes /Install macOS Sierra/Install macOS Sierra.app/Contents/SharedSupport/InstallESD.dmg (error code 110)Mount of outer dmg failed. Done."

Du har inte krypterat disken väl? Och den är partitionerad macOS extended journalförd / GUID-partitionskarta?
CCC (bör) göra skapandet till en barnlek. Fungerar även med demoversionen på 30 dagar.

Ursprungligen av reboot81:

Du har inte krypterat disken väl? Och den är partitionerad macOS extended journalförd / GUID-partitionskarta?
CCC (bör) göra skapandet till en barnlek. Fungerar även med demoversionen på 30 dagar.

Nej, disken är inte krypterad!

Jag lyckades igår faktiskt skapa "Install macOS Sierra" som fungerade på en bootbar HD-partition med Diskmaker X, som jag kan använda.

På en annan partition har jag (för säkerhets skull) även en installerad Sierra skapad av CCC.
Hängslen och livrem
Nu väntar jag på SSD, och vaggan........

Senast redigerat 2017-02-15 08:49

Min MacMini mid 2011 har nu genomgått sin hjärtoperation med till synes lyckat resultat - får väl bara ta det lugnt under konvalescensen

Tack för alla svar!

En fråga till bara:
Trim var inte aktiverat efter Sierra-installationen men verkar vara det på Apples egna SSD.

Sökte på nätet och där verkar den allmänna meningen vara att man skall aktivera Trim (enklast via Terminalen), vilket jag gjorde.
Blev dock tveksam när Apples kraftiga varningar om vad som kunde hända med Trim aktiverat dök upp......

Synpunkter på det?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-02-23 09:12
Ursprungligen av fullkoll:

Min MacMini mid 2011 har nu genomgått sin hjärtoperation med till synes lyckat resultat - får väl bara ta det lugnt under konvalescensen

Tack för alla svar!

En fråga till bara:
Trim var inte aktiverat efter Sierra-installationen men verkar vara det på Apples egna SSD.

Sökte på nätet och där verkar den allmänna meningen vara att man skall aktivera Trim (enklast via Terminalen), vilket jag gjorde.
Blev dock tveksam när Apples kraftiga varningar om vad som kunde hända med Trim aktiverat dök upp......

Synpunkter på det?

Jag har haft trim på i flera år utan strul.

Hur är det nu - behöver man slå på trim på nytt efter varje systemuppdatering? Så var det tydligen "förr i tiden".

Jag har f.ö. kört med en SSD i min MBP early 2011 sedan flera år utan att slå på någon trim. Peppar peppar så verkar allt funka som det ska.

1
Bevaka tråden