Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fuktskada iPhone. Vad behöver bytas?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-02-07 17:52

Hej. Är ny här så vet ej om detta hamnar i rätt forum. Sorry för det.

Men det är så att jag tappade min iPhone 6s i toalettstolen(rent vatten). Jag tog upp den direkt, så den hann nog vara i vattnet max 3sec. Drog direkt av skalet och började torka av den och liksom "slå ut" vattnet från hörlursingång osv. Det kom ut lite vatten och tillslut kom det inget mer. Men dum som jag var så slog jag aldrig av telefonen, för jag trodde att det inte kommit in något vatten i själva telefonen(Har även hört att 6orna ska tåla vatten helt ok). Och den funkade utan problem så tänkte att den inte hade tagit skada. Testade högtalarna och det var inga problem. Senare på kvällen ringde jag ett samtal som funkade hur bra som helst, men ca 10 min in på samtalet skulle jag ta en bild. Så startar snapchat, ska byta till framkameran. Då fastnar det. Och hela luren börjar blinka. Det kommer knastrande ljud från högtalarna. Här inser jag min tidigare miss och försöker nu stänga av telefonen. Vilket inte funkar. Telefonen blinkar med typ gröna och lila streck på skärmen och det går inte att göra något. Försöker stänga av den men det funkar inte. Så låter den ligga så tills batteriet dör. Nu är telefonen helt död. Så jag undrar om någon vet om det är något man kan fixa? Vart kan felet sitta? Alltså vad är det man kan tänkas behöva byta ut? Är telefonen helt körd? Eller kan man byta ut kanske typ kamera och skärm? Eller vart kan felet tänkas sitta..
Har ju haft den i ris också men hört att det knappast hjälper och igår så öppnade jag upp telefonen och torkade ur inuti. Såg ut som att på bakkameran på metallen har det som "bränts" eller hur man ska förklara.

Hoppas nån kan hjälpa mig i mitt röriga inlägg!

Jag skulle utnyttja allriskförsäkring om du har en sådan annars är det nog inte lönt att låta reparera den, tyvärr.

Det här är varför man stänger båda locken på toaletten.

När elektronik blir blött brukar jag stänga av den, försöka torka den samt låta den ligga i ca 3 dagar. I ditt fall är det nog kört helt, finns inte en chans att det blir billigt eller värt pengarna. I bästa fall så kommer du undan med samma kostnad som att köpa en begagnad 6a.

Prova att ladda upp den och starta den. Händer inget alls så är det kört.

  • Medlem
  • 2017-02-07 19:40
Ursprungligen av hummel:

Jag skulle utnyttja allriskförsäkring om du har en sådan annars är det nog inte lönt att låta reparera den, tyvärr.

Har något i hemförsäkringen som heter Allrisk extra, självrisken ligger på 750kr. Täcker det upp för detta? Har aldrig använt mig av hemförsäkringen så har ingen koll.
Imorgon den 8/2 är dagen då jag beställde den för 1 år sedan.
Vad brukar man få ut från försäkring?
Telefonen är en Iphone 6s 128GB och som sagt den är 1år gammal imorgon.

Ursprungligen av tres:

Har något i hemförsäkringen som heter Allrisk extra, självrisken ligger på 750kr. Täcker det upp för detta? Har aldrig använt mig av hemförsäkringen så har ingen koll.
Imorgon den 8/2 är dagen då jag beställde den för 1 år sedan.
Vad brukar man få ut från försäkring?
Telefonen är en Iphone 6s 128GB och som sagt den är 1år gammal imorgon.

Fråga ditt försäkringsbolag.

Ursprungligen av tres:

Har något i hemförsäkringen som heter Allrisk extra, självrisken ligger på 750kr. Täcker det upp för detta? Har aldrig använt mig av hemförsäkringen så har ingen koll.
Imorgon den 8/2 är dagen då jag beställde den för 1 år sedan.
Vad brukar man få ut från försäkring?
Telefonen är en Iphone 6s 128GB och som sagt den är 1år gammal imorgon.

Du bör väl själv veta vad du köpt för försäkring och vad den gäller för? Är du osäker så fråga den du köpt försäkringen av.

  • Medlem
  • 2017-02-08 07:22
Ursprungligen av hummel:

Du bör väl själv veta vad du köpt för försäkring och vad den gäller för? Är du osäker så fråga den du köpt försäkringen av.

Inte jag som köpt den och har ingen vidare koll på försäkringar.
Frågade bara för att höra ifall nån hade erfarenheter av liknande ärenden.
Har iallafall gjort en skadeanmälan så får se vad dom säger när dom hör av sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-08 09:08

Du får tillbaka kostnaden för nypris minus självrisk minus eventuellt åldersavdrag.
De flesta försäkringsbolag har åldersavdrag för elektronik såsom mobiler, tv, kameror. Står i försäkringsvillkoren.
Har själv inte nyttjat min försäkring för detta men ett tips från coachen: det är bra att veta vad ens försäkringar täcker eller inte täcker

  • Medlem
  • 2017-02-08 09:30

Det mest lönsamma är att skicka in den för reperation och du får en refresubur (stavning?) då får du en ny mobil av Apple.
Och du betalar endast din självrisk.

Försäkringsbolag brukar ha åldersavdrag efter 6 månader på mobiltelefoner och på datorer m.m brukar det vara 2år om det inte är några speciella försäkringar.

Ursprungligen av Calby:

...du får en refresubur (stavning?)...

Refurbished?

Senast redigerat 2017-02-08 13:37
  • Medlem
  • 2017-02-08 13:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Refurbished?

Fel post, men ja rätt ord tack

Vadå "fel post"? Vad syftar det på?

Senast redigerat 2017-02-08 13:37
  • Medlem
  • 2017-02-08 13:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vadå "fel post"? Vad syftar det på?

Jag skrev i fel tråd första gången jah svarade på ditt inlägg.

1
Bevaka tråden