Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fantastisk batterikapacitet i iPhone 7

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-06 21:27

Jag måste få kolla med er som har iPhone 7. Har ni märkt av den fantastiska förbättringen vad gäller #batterikapacitet" i era telefoner. För egen del räcker batteriet otroligt mycket längre än alla tidigare iPhones. Jag ser det som en revolution. Så här skrev jag i min recension: "Det jag tänker på är batterikapaciteten. Igår när jag kom till jobbet stoppade jag den i laddning efter intensivt användande på väg till kontoret. Vid ca 08:50 tog jag ut den ur laddningen och den var då på 96%. Nu, 20:50 dagen efter, DAGEN EFTER, tog batteriet slut. Det har såklart inte varit de mest intensiva mobildagarna. Men inte heller extremt sparsamma. Andra exempel är att jag kommit hem med 74% batteri. Tidigare aldrig legat över 50%. Efter en intensiv mobildag låg den på 24% då min 6S skulle legat på mellan 0 och 5%. För mig är detta en game changer. Enormt imponerad."(http://www.99mac.se/forum/t/320698-recension-...).

Nu några dagar senare är jag än mer övertygad om att ett mirakel har skett. Klockan är nu 21:20 och jag tog ur den ur laddaren 08:30, med 100%. Kvar har jag nu 58%. Lyssnat på pod. Använt Waze navigator, surfat, mejlat och kollat appar som vanligt. Inte en dag där den gått varm, men inte heller en dag där den mest legat i fickan.

Det jag överraskas av är, att om inte min är ett utsökt exemplar, varför det inte skrivs mer om det? Jag är övertygad om att om jag inte laddar den nu ikväll kommer jag återigen klara två dagar utan laddning på natten. Är inte detta ett jättesteg framåt?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-06 21:55

Har du gjort den vanliga felsökningen av problemet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-07 13:37

Efter uppdatering till 10.3 har jag också mycket bättre batteritid! Vilket jag inte hade innan på min iPhone7.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-07 15:07

Jag har fortfarande i mitt tycke usel batteritid i min iPhone 7. Jag funderar på att boka en Genius-tid för att Apple ska undersöka den. Testade i natt att lägga telefonen utan laddning och från 01.00-06.30 tappade telefonen 25% batterikapacitet. Inte bra.

Ursprungligen av kenjon:

Efter uppdatering till 10.3 har jag också mycket bättre batteritid! Vilket jag inte hade innan på min iPhone7.

Så du kör beta?

Ursprungligen av kenjon:

Efter uppdatering till 10.3 har jag också mycket bättre batteritid! Vilket jag inte hade innan på min iPhone7.

Man skulle kanske prova betan. Jag har klart sämre batteritid på 7:an jämfört med min gamla 6:a.

Jag är också väldigt nöjd med batteritiden hos iPhone 7. Det är en rejäl uppryckning från Apple.

Upplever ungefär samma kapacitet i 7:an som i 6:an. Helt nöjd med tanke på att den används ganska frekvent.

Min upplevelse är också att sjuan (10.2.1) har markant bättre batteritid än föregångarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-07 18:24

Intressant att vi har så olika upplevelse av våra sjuor. Min bild är att det brukar vara bara ett fåtal som avviker. Tänker på om det är den nya processorn som gör detta. Beroende på vårt användningsmönster blir det väldigt olika resultat? Jag är för tekniskt okunnig för att kunna bedöma när de snabba och strömslukande kärnorna går in. Kanske har jag ett användarmönster som gör att jag kör nästan allt på de långsamma och snåla kärnorna?

Idag tog jag den ur laddning 07:00 och har använt den ganska mycket. Fortfarande inte en dag där jag använt den intensivt. Men använt den regelbundet. Nu, 18:20, har jag 61% kvar. Har aldrig varit i närheten av detta med tidigare telefoner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-08 09:39
Ursprungligen av sextontio:

Jag är också väldigt nöjd med batteritiden hos iPhone 7. Det är en rejäl uppryckning från Apple.

Ursprungligen av iTiger:

Min upplevelse är också att sjuan (10.2.1) har markant bättre batteritid än föregångarna.

Jag skulle vilja påstå att det är ett dokumenterat faktum att iPhone 7 har sämre batteritid än t ex iPhone 6 och 6s.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-02-08 10:33
Ursprungligen av xms67:

Intressant att vi har så olika upplevelse av våra sjuor. Min bild är att det brukar vara bara ett fåtal som avviker. Tänker på om det är den nya processorn som gör detta. Beroende på vårt användningsmönster blir det väldigt olika resultat? Jag är för tekniskt okunnig för att kunna bedöma när de snabba och strömslukande kärnorna går in. Kanske har jag ett användarmönster som gör att jag kör nästan allt på de långsamma och snåla kärnorna?

Idag tog jag den ur laddning 07:00 och har använt den ganska mycket. Fortfarande inte en dag där jag använt den intensivt. Men använt den regelbundet. Nu, 18:20, har jag 61% kvar. Har aldrig varit i närheten av detta med tidigare telefoner.

Det kan säkert vara så att ditt användningsmönster gör att de snåla kärnorna används betydligt mer än övriga. Jag har själv gått från en 6 till 7plus och det är ju en helt ny värld med så lång batteritid! Jag har oftast mellan 50-70% när jag kommer hem från jobbet och sitter jag med mobilen från t ex 20.00 till 01.00 kan jag fortfarande ha 20-30% kvar!

Den klarar lätt 2-3 dagars normalt användande med marginal. Men nu pratar jag ju som sagt om Plus-modellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-08 20:50

Ska inte tjata mer så detta blir sista dagsrapporten. Tog den ur laddning 06:10. Lite tyngre användning idag än de tidigare dagarna. Nu, kl 20:45, har jag 36% kvar.

Om det är en allmän sanning att sjuan har sämre batterikapacitet än 6 och 6S så gäller det i alla fall inte min.

Med denna batterikapacitet har det största problemet med iPhone åtgärdats. Visst, jag vill ha ännu mer, men detta är så otroligt bra att jag ändå från och ned nu säger att battterikapaciteten är bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-02-08 23:05
Ursprungligen av zinned:

Jag skulle vilja påstå att det är ett dokumenterat faktum att iPhone 7 har sämre batteritid än t ex iPhone 6 och 6s.

Jag skulle säga tvärtom, http://www.forbes.com/sites/brookecrothers/20...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-08 23:36
  • Medlem
  • 2017-02-09 14:37

Nu iPhone 7 är jätte bra med iOS 10.3 beta 2 iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-02-15 22:41

De recensionerna är er redan bemötta i min länk ovan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-15 22:46
Ursprungligen av zappee:

De recensionerna är er redan bemötta i min länk ovan.

Dålig batteri kapacitet i min privata och kollegors på två separata anställningar hur som.

Ursprungligen av zinned:

Dålig batteri kapacitet i min privata och kollegors på två separata anställningar hur som.

Får väl sälla mig till de batteripositiva i den epidemiska kampen. Tog steget upp till 7 från 5S och den senare orkade inte länge om både BT och WiFi var på när jag var ute och cyklade (då använd för typiskt sett två tre samtal och ett eller annat SMS). Med 7an behövs inte extra batteri på turerna. Väldigt bra att ha hela extra batteriet till GPSen.
Finns en 6 i huset också och jag har provat den. Den är bättre än 5S men inte lika bra som min 7. Skulle gärna haft 7plus kamera, men den blir för otymplig.

Här kommer ytterligare en dygnsrapport.... Startade dagen 0700 med 100% laddning. Normalanvändning under dagen (kolla lite FB, Instagram etc), 5-10 telefonsamtal, strömmade musik via blåtand ca 45 minuter, kollade 90 minuter strömmande video (airplay till Apple TV via HBO och Youtube).

När jag ska gå till sängs är det typ 40% laddning kvar. Jag är otroligt nöjd!

Ursprungligen av zinned:

Jag har fortfarande i mitt tycke usel batteritid i min iPhone 7. Jag funderar på att boka en Genius-tid för att Apple ska undersöka den. Testade i natt att lägga telefonen utan laddning och från 01.00-06.30 tappade telefonen 25% batterikapacitet. Inte bra.

Så du kör beta?

Om du går in på

Inställningar -> Batteri

Vad har använt mest batteri enligt listan där?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-24 08:47
Ursprungligen av star-affinity:

Om du går in på

Inställningar -> Batteri

Vad har använt mest batteri enligt listan där?

42% Tweetbot, 18% Mail, 11% telefon, 7% Safari, 5% bilder. Senaste sju dagarna ser i stort sett identisk ut.

Ursprungligen av iTiger:

kollade 90 minuter strömmande video (airplay till Apple TV via HBO och Youtube)

Denna delen är dock ingen direkt utgiftspost för batteriet.

Ursprungligen av zinned:

42% Tweetbot, 18% Mail, 11% telefon, 7% Safari, 5% bilder. Senaste sju dagarna ser i stort sett identisk ut.

Denna delen är dock ingen direkt utgiftspost för batteriet.

Är det Tweetbot som kör i bakgrunden, eller har du använt den appen så mycket? Tänker att ibland kan vissa appar (exempelvis Facebook) använda en hel del batteri fastän det bara är i bakgrunden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-01 09:17

Här om dagen så hade jag telefonen utanför laddaren under sex timmar på natten, den drog då ca 30% från batteriet. Vansinne.
I natt hade jag den också utanför laddaren men även i flight mode och då drog den närmare 10% från batteriet, också oerhört mycket.

Ursprungligen av star-affinity:

Är det Tweetbot som kör i bakgrunden, eller har du använt den appen så mycket? Tänker att ibland kan vissa appar (exempelvis Facebook) använda en hel del batteri fastän det bara är i bakgrunden.

Tweetbot kör ingenting i bakgrunden. Precis som de flesta andra appar så är den i freeze state och drar inget extra batteri pga det.

Ursprungligen av zinned:

Här om dagen så hade jag telefonen utanför laddaren under sex timmar på natten, den drog då ca 30% från batteriet. Vansinne.
I natt hade jag den också utanför laddaren men även i flight mode och då drog den närmare 10% från batteriet, också oerhört mycket.

Tweetbot kör ingenting i bakgrunden. Precis som de flesta andra appar så är den i freeze state och drar inget extra batteri pga det.

Ja, det där låter inte bra. Men om den drar 30% från batteriet under natten vad är det då för app/process som sugit det enligt batteriprocenten?

Vissa appar listas som ”Background Activity” för mig där i listan med appar och dess batterikonsumption.
Man kan ju justera detta under ”Settings > General > Background App Refresh” om man vill spara lite batteri.

Men om den går ned 10% under natten i flight mode är det definitivt något som är skumt. Kanske ett kasst batteri? Du får väl testa att återställa den helt och ställa in den som en ny telefon och sen se hur det beter sig över natten sen. Om problemet kvarstår är det rimligen hårdvarufel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-01 10:56
Ursprungligen av star-affinity:

Men om den går ned 10% under natten i flight mode är det definitivt något som är skumt. Kanske ett kasst batteri? Du får väl testa att återställa den helt och ställa in den som en ny telefon och sen se hur det beter sig över natten sen. Om problemet kvarstår är det rimligen hårdvarufel.

Aldrig i livet att jag kommer återställa som ny telefon och tappa data igen, för typ femte gången.

Detta är ett exempel på det jag har sagt innan, det är usel batteriprestanda i iPhone 7 kontra tidigare modeller.
Jag kommer lämna in den på Apple Store och så får de byta ut batteriet eller ge mig en ny telefon.

Ursprungligen av zinned:

Aldrig i livet att jag kommer återställa som ny telefon och tappa data igen, för typ femte gången.

Detta är ett exempel på det jag har sagt innan, det är usel batteriprestanda i iPhone 7 kontra tidigare modeller.
Jag kommer lämna in den på Apple Store och så får de byta ut batteriet eller ge mig en ny telefon.

Okej… Har själv aldrig tappat data vid återställning, men då förstår jag att du inte vill göra det.

Men menade alltså (om det inte framgick) att du skulle återställa som ny telefon och testa ha den så över natten och se om det blir någon skillnad. Du kan ju alltid återställa mot backup:en sen och då ska du inte förlora någon data.

”Detta är ett exempel på det jag har sagt innan, det är usel batteriprestanda i iPhone 7 kontra tidigare modeller.”

Rätt säker på att hur batteriet beter sig på din telefon inte är representativt för hur majoriteten av Iphone 7 beter sig gällande detta.

Men lycka till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-01 11:11
Ursprungligen av star-affinity:

Okej… Har själv aldrig tappat data vid återställning, men då förstår jag att du inte vill göra det.

Alla tappar data om man återställer som ny telefon. T ex försvinner all konversationshistorik.

Ursprungligen av star-affinity:

Men menade alltså (om det inte framgick) att du skulle återställa som ny telefon och testa ha den så över natten och se om det blir någon skillnad. Du kan ju alltid återställa mot backup:en sen och då ska du inte förlora någon data.

Självklart kan jag göra det. Har dock ingen lust att ägna så mycket av min tid åt detta.

Ursprungligen av star-affinity:

”Detta är ett exempel på det jag har sagt innan, det är usel batteriprestanda i iPhone 7 kontra tidigare modeller.”

Rätt säker på att hur batteriet beter sig på din telefon inte är representativt för hur majoriteten av Iphone 7 beter sig gällande detta.

Men lycka till!

I sak har du rätt, jag enkom visar inte på detta faktum, men det finns en hel del artiklar och recensioner som visar på att batteriet i iPhone 7 är sämre än det i iPhone 6/6s.

Ursprungligen av zinned:

Alla tappar data om man återställer som ny telefon. T ex försvinner all konversationshistorik.

Ja, om man inte lägger tillbaks backup:en efter återställningen och ställer in den som ny telefon så försvinner så klart allt. Men man kan återställa och sen lägga in backupen och då försvinner inte ens personliga data, men systemet (iOS) blir nyinstallerat (om jag förstått det hela rätt).

Ursprungligen av zinned:

Självklart kan jag göra det. Har dock ingen lust att ägna så mycket av min tid åt detta.

Nej, ville bara försöka hjälpa. Du gör så klart som du vill.

Ursprungligen av zinned:

I sak har du rätt, jag enkom visar inte på detta faktum, men det finns en hel del artiklar och recensioner som visar på att batteriet i iPhone 7 är sämre än det i iPhone 6/6s.

Mycket möjligt att det är så jämfört med 6/6s. Men skillnaden borde inte vara särskilt stor tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-01 11:26

För egen del fortsätter Sjuan att imponera. I måndags använde jag telefon extremt mycket. Tog den ur laddaren 07:00 och när jag 00:30 satte den på laddning hade jag 9% kvar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-01 11:53
Ursprungligen av star-affinity:

Ja, om man inte lägger tillbaks backup:en efter återställningen och ställer in den som ny telefon så försvinner så klart allt. Men man kan återställa och sen lägga in backupen och då försvinner inte ens personliga data, men systemet (iOS) blir nyinstallerat (om jag förstått det hela rätt).

Att försöka lösa ett problem genom att ställa in som ny telefon och sedan lägga tillbaka backupen löser inget, då får man tillbaka problemen då telefonen då är mjukvaromässigt identisk med hur den var tidigare.

Ursprungligen av star-affinity:

Nej, ville bara försöka hjälpa. Du gör så klart som du vill.

Absolut, det uppskattar jag Säger bara att det är handgreppet inte är aktuellt.

Ursprungligen av star-affinity:

Mycket möjligt att det är så jämfört med 6/6s. Men skillnaden borde inte vara särskilt stor tycker jag.

Tillräckligt stor för att vara väldigt tydlig.

Bevaka tråden