Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail försvinner i iPad

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya inkommande mail syns i vänsterspalten i iPad. Det händer dock att vissa bara blinkar till och försvinner. Jag hinner inte klicka på dem för läsning. Det här tror jag inträffade i samband med någon av de senare uppgraderingarna av systemet.
Mailen ligger ej i papperskorg eller på annan plats. Huvuddatorn med samma mailprogram och konton har ej varit på vid dessa tillfällen. Kan tänka mig att om jag raderar mail där så försvinner det från kontot i paddan. Så är det alltså ej.
Känner någon till hur det kan korrigeras?

Du kör förmodligen POP istället för IMAP, gå över till IMAP på samtliga enheter du använder så har du alla mail på alla enheter och det synkas med läst/oläst/kastade osv.

Ursprungligen av keptang:

Du kör förmodligen POP istället för IMAP, gå över till IMAP på samtliga enheter du använder så har du alla mail på alla enheter och det synkas med läst/oläst/kastade osv.

Jag ser att det endast är iCloud och Gmail som är IMAP, de övriga är POP-konton. Har fungerat perfekt i alla år tills nu. Har nu fått nya inloggningsuppgifter, men ser inte hur jag under inställningar mail väljer imap i stället för pop. Skall även ändra port till 143 enligt Bredbandsbolaget. Finns det någon inställningsmanual för mail?

Ursprungligen av aake39:

Jag ser att det endast är iCloud och Gmail som är IMAP, de övriga är POP-konton. Har fungerat perfekt i alla år tills nu. Har nu fått nya inloggningsuppgifter, men ser inte hur jag under inställningar mail väljer imap i stället för pop. Skall även ändra port till 143 enligt Bredbandsbolaget. Finns det någon inställningsmanual för mail?

Inkommande och utgående server:
http://www.bredbandsbolaget.se/published_imag...

Apples guide för att ställa in e-post:
https://support.apple.com/sv-se/HT201320

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inkommande och utgående server:
http://www.bredbandsbolaget.se/published_imag...

Apples guide för att ställa in e-post:
https://support.apple.com/sv-se/HT201320

Tack. BBs sida stämmer inte riktigt med hur kontosidorna ser ut nu. Skall ta hjälp av den anfra lapple-länken. Märkligt no försvann just mail från det enda IMAP- kontot jag har.

Ursprungligen av aake39:

Märkligt no försvann just mail från det enda IMAP- kontot jag har.

Ja, hämtar du med POP så försvinner mailet från servern. Du ska köra IMAP på samtliga enheter.

Ursprungligen av keptang:

Du kör förmodligen POP istället för IMAP, gå över till IMAP på samtliga enheter du använder så har du alla mail på alla enheter och det synkas med läst/oläst/kastade osv.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inkommande och utgående server:
http://www.bredbandsbolaget.se/published_imag...

Apples guide för att ställa in e-post:
https://support.apple.com/sv-se/HT201320

Problemet med POP till IMAP är olöst för mig. Nya lösenord fungerar på Webbmailen hos BBB.
BBBs support är inte så kunniga i Mac-inställningar. Hänvisar till guiden som har ett gammalt utseende se bild. Jag har ändrat portinställning i mailinställningar, I BBBs server står kontona som IMAP. Några frågor:

Vissa konton har skapats som IMAP men några underkonton står kvar som POP.
Kan jag radera kontona, skapa nya med inloggning från början?
Var väljer jag då IMAP?
SSL port 993 skall enl BBB ej användas utan 143,
TLS/SSL kan kryssas ur enl BBB.
SMTP-server fungerar med att sända mail.
Det gäller båda mailinställningar i stationära Macen samt i iPad.
Tacksam för råd.

Port 143 är IMAP, så det är rätt.
Du kan ta bort kontona, se till att ha en kopia av mailen så inget råkar försvinna, bör inte ske, men ta det säkra före det osäkra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-10 09:35

Jag har haft support för vänner där operatörerna säger en sak och det ska vara en annan. Så testa vilket som funkar, 143 eller 993, med/utan SSL/TLS. Det går lätt att ändra. Däremot är det väldigt få klienter som kan byta från POP till IMAP, utan man får helt enkelt skapa ett nytt konto med IMAP. Det gamla kan ligga kvar, så har du tillgång till alla gamla mail där.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har haft support för vänner där operatörerna säger en sak och det ska vara en annan. Så testa vilket som funkar, 143 eller 993, med/utan SSL/TLS. Det går lätt att ändra. Däremot är det väldigt få klienter som kan byta från POP till IMAP, utan man får helt enkelt skapa ett nytt konto med IMAP. Det gamla kan ligga kvar, så har du tillgång till alla gamla mail där.

Tack för din bekräftelse. Har insett att det är problem med vissa konton. Avaktiverat och skapat nytt tycks fungera, men att radera de gamla lyckades jag ej med.

Ursprungligen av aake39:

...att radera de gamla lyckades jag ej med.

Inställningar --> E-post --> Konton --> [välj konto] --> Radera konto

Fungerar inte det?

Tillägg:
Fast när jag tittar tillbaka några inlägg i tråden så ser jag att tråden verkar ha glidit över från iOS till Mac, och då kan du bortse från min fråga. Då frågar jag i stället vilken version av macOS och vilken mail-klient vi pratar om?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inställningar --> E-post --> Konton --> [välj konto] --> Radera konto

Fungerar inte det?

Tillägg:
Fast när jag tittar tillbaka några inlägg i tråden så ser jag att tråden verkar ha glidit över från iOS till Mac, och då kan du bortse från min fråga. Då frågar jag i stället vilken version av macOS och vilken mail-klient vi pratar om?

Sierra 10.12.3 Mail Version 10.2 (3259)

Hur gör du när du försöker radera kontona, och vad händer då?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur gör du när du försöker radera kontona, och vad händer då?

Jag markerar kontot i vänsterkolumnen, trycker på minustecknet, frågas "vill du ta bort kontot från iCloud",kommer till internetkonton i systeminställningar, kontot är där avaktiverat, skriver in lösenord därefter enter, får svar "kan inte verifiera kontonamn eller lösenord". Shit! Haft kontakt med Applesupporten i en halvtimme och där lyckades man inte lösa problemet. Ärendet står dock kvar. Leverantören BBB, har alla inställningar ok som IMAP. Jag har loggat ut som användare och skapat en testanvändare på datorn, öppnat mail och skapat ett nytt konto (samma som krånglat) och lyckades få igång mailkontot med befintliga mail. Det verkar som kontot ligger öppet och spärrar i min huvudanvändarposition.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-02-10 16:02
Ursprungligen av aake39:

Jag markerar kontot i vänsterkolumnen, trycker på minustecknet, frågas "vill du ta bort kontot från iCloud",kommer till internetkonton i systeminställningar, kontot är där avaktiverat, skriver in lösenord därefter enter, får svar "kan inte verifiera kontonamn eller lösenord".

Du använder kontonamn och lösenord för din användare på datorn - inte hos Internetoperatören som sköter ditt mailkonto?

Ursprungligen av frazze:

Du använder kontonamn och lösenord för din användare på datorn - inte hos Internetoperatören som sköter ditt mailkonto?

Förstår inte din fråga. Min inloggning på mailkontona samt lösenord måste ju stämma med de jag har registrerat hos BBB. Det har varit så i 20 år. Jag har alltså inga speciella lösenord på de lokala klienterna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-02-10 21:42

Du ska svara med lösenordet för användaren på din Macintosh. Du ska *inte* använda lösenordet från BBB.

1
Bevaka tråden