Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda Macbook Pro (USB-C) med vanlig USB-ström adapter?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt mig en Macbook Pro med två USB-C portar, och säljaren lovade guld och gröna skogar kring dessa portar, då undrar jag om den är så bra att man kan köpa en helt vanlig USB-adapter och en USB (3.0) till en USB-C kabel och därigenom den ladda datorn? Går det? Eller behöver adaptern vara en USB-C?

Nej det går inte.

USB-laddare till telefoner etc är ju bara 5 volt och ynklig watt & ampere. En dator - även en laptop/macbook behöver helt andra styrkor.
Om t.ex. en tvättmaskin har en USB-kontakt så innebär det inte att man kan köra den med en mobilladdare.

Det finns någon slags standard som kallas USB-PD (Power Delivery) som ska göra att det går att använda mer effekt via USB-C.
Belkin har en billaddare som ger 27W men det verkar tyvärr inte vara tillräckligt för en MacBook. Skulle tro att den gör så att man kan köra datorn utan att dra ur sitt batteri men att det är för lite för att ladda.
http://www.belkin.com/us/F7U004-Belkin/p/P-F7...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-21 22:47

Det är just sådana här tankar som jag tror kommer att ställa till det för USB-C. Visst är det smidigt med en typ av kontakt, men då tror "folk" att man kan använda den till all kabel/utrustning som har en likadan kontakt.

Ursprungligen av Demiurgen:

USB-laddare till telefoner etc är ju bara 5 volt och ynklig watt & ampere. En dator - även en laptop/macbook behöver helt andra styrkor.
Om t.ex. en tvättmaskin har en USB-kontakt så innebär det inte att man kan köra den med en mobilladdare.

Säker på att det inte _går_?

Det är en sak om det är väldigt opraktiskt & tar lång tid, men så länge datorn är avstängd & man laddar med mer än vad laddkretsarna gör över med borde det väl vara fullt möjligt. Även om det tar väldigt lång tid...

Här är ett test då man testar batteripack och hur de kan ladda en macbook: http://www.macworld.com/article/3028132/consu...

Så jag antar att det borde fungera för en macbook pro också.

Teoretiskt...tja...men Apples grejer - och all avancerad IT-utrustning antar jag - har kretsar som inte ens tar emot spänningar/styrlor som inte är "rätt". Kör man in 5V i en Macbook (som väl lirar med typ 17-24 V & 4-5 A) så händer...ingenting...kranarna för att ta in/bearbeta/fördela/ energi öppnas inte ens. Jag tror inte ens att OSX klämmer fram en skylt om "felaktig styrka blabla". Nada.

Ursprungligen av NuireLi:

Säker på att det inte _går_?

Det är en sak om det är väldigt opraktiskt & tar lång tid, men så länge datorn är avstängd & man laddar med mer än vad laddkretsarna gör över med borde det väl vara fullt möjligt. Även om det tar väldigt lång tid...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2017-01-31 12:44
Ursprungligen av Demiurgen:

Teoretiskt...tja...men Apples grejer - och all avancerad IT-utrustning antar jag - har kretsar som inte ens tar emot spänningar/styrlor som inte är "rätt". Kör man in 5V i en Macbook (som väl lirar med typ 17-24 V & 4-5 A) så händer...ingenting...kranarna för att ta in/bearbeta/fördela/ energi öppnas inte ens. Jag tror inte ens att OSX klämmer fram en skylt om "felaktig styrka blabla". Nada.

Provade ladda min Macbook Pro 13" (2016 touchbar) med en vanlig USB-hub (D-Link DUB-H4) och en USB-A till USB-C kabel.
Det går inte snabbt men lät den ligga (med stängt lock) över natten och på morgonen var den 100% laddad

Helt otroligt...jag är skakad! :-D. Detta hade jag verkligen ingen aning om. Apple har uppenbarligen skippat all koll på power input på nya MB/MBP med USB-C. Detta är för oss nördar en stor nyhet. Tidigare har det varit så att - inte bara när det gäller iOS-grejer - att om man försökt pumpa in fel el i en Apple-mojäng så har det inte alls funkat...det dyker bara upp en varning att inputten inte duger och alla portar är stängda...inget tas emot.

Ursprungligen av nuire:

Provade ladda min Macbook Pro 13" (2016 touchbar) med en vanlig USB-hub (D-Link DUB-H4) och en USB-A till USB-C kabel.
Det går inte snabbt men lät den ligga (med stängt lock) över natten och på morgonen var den 100% laddad

1
Bevaka tråden