Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Homebrew - rsync

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-01-16 18:37

Hallå alla kunniga,

Brukar lösa de flesta problem själv men nu har jag gått bet på något som verkar vara ganska så trivialt och hoppas att någon kan lotsa mig rätt.

Håller på att bygga ett script som med hjälp av rsync ska kopiera lite filer till mina externa diskar som del i en backup lösning. rsync versionen (2.6.9) som följer med Sierra är lastgammal (tror den är från 2006) så jag installerade homebrew för att enkelt få den senaste versionen 3.1.2.

Inga problem med installationen men användandet förbryllar mig, Homebrew installerar rsync under /usr/local/Cellar/rsync/3.1.2/bin/ och kör jag den versionen så säger den att det verkligen är 3.1.2.

Citat:

/usr/local/Cellar/rsync/3.1.2/bin/rsync --version
rsync version 3.1.2 protocol version 31

Homebrew fixar också en länk så att den nya binären enkelt ska kunna användas.

Citat:

/usr/local/bin/rsync -> /usr/local/Cellar/rsync/3.1.2/bin/rsync

Kör jag bara kommandot rsync från var som helst så blir det den gamla versionen:
Exempelvis:

Citat:

$ rsync --version
rsync version 2.6.9 protocol version 29

Använder jag sedan kommandot which för att kolla vad den kallar på så ser jag att den använder versionen i /usr/local/bin vilket ju är den som är symlänkad till homebrew versionen enligt ovan vilket ska vara version 3.1.2 men den säger version 2.6.9

Citat:

$ which rsync
/usr/local/bin/rsync

What gives, missar jag något trivialt här ?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-01-16 18:50

Och självklart kommer man på vad problemet var så fort man postat

För andra som eventuellt får detta problemet så måste man ändra ordning på sina paths i /private/etc/paths så att /usr/local/bin kommer före /usr/bin

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-16 21:54

Bugg i which skulle jag säga...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-17 09:26
Ursprungligen av andste:

Och självklart kommer man på vad problemet var så fort man postat

För andra som eventuellt får detta problemet så måste man ändra ordning på sina paths i /private/etc/paths så att /usr/local/bin kommer före /usr/bin

Du är ett föredöme.

Tyvärr inte alla som postar lösningarna, så att andra kan ta del av det, efter att de själva hittat svaret på sin fråga. Big ups!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-01-17 16:16
Ursprungligen av zinned:

Du är ett föredöme.

Tyvärr inte alla som postar lösningarna, så att andra kan ta del av det, efter att de själva hittat svaret på sin fråga. Big ups!

Tackar men tycker det tillhör vanligt folkvett, vill man ha hjälp av andra får man också hjälpa till själv där det går och i detta fallet handlade om just lösningen på problemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-17 16:18
Ursprungligen av andste:

Tackar men tycker det tillhör vanligt folkvett, vill man ha hjälp av andra får man också hjälpa till själv där det går och i detta fallet handlade om just lösningen på problemet.

Helt korrekt, tyvärr missas det ändå av många.

1
Bevaka tråden