Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet laddas inte - fast grönt sken

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-01-16 14:44

Hej,

Jag har en MBP 13 mid 2010 vars batteri inte laddar. När jag trycker dit laddaren lyser det bara grönt, men tittar jag i systemrapporten står det att ingen laddare är ansluten. Jag har nyss bytt till ett nytt batteri, och kan köra datorn på den lilla laddning som det levererades med.

Laddaren är utbytt för cirka ett år sedan, och är en billig noname produkt. Jag har inte testat med en annan laddare eftersom jag helt enkelt inte har tillgång till någon. Och att fortsätta köpa delar till den här datorn som inte funkar känns inte hållbart....

Vad tror ni? SMC och liknande lösningar är testade.

Batteriinformation:

Modellinformation:
Serienummer: W00030C0L77ZC
Tillverkare: SMP
Enhetens namn: bq20z451
Pack Lot Code: 420a
PCB Lot Code: 512
Version av fast programvara: 860f
Maskinvarurevision: 860f
Cellrevision: 860f
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 2541
Fulladdat: Nej
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 4369
Statusinformation:
Cykelantal: 1
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): −2886
Volttal (mV): 10838

Systemets ströminställningar:

Nätström:
Timer för systemvila (minuter): 0
Timer för hårddiskvila (minuter): 0
Timer för bildskärmsvila (minuter): 30
Vakna vid strömförändring: Nej
Vakna när locket öppnas: Ja
Vakna för nätverksåtkomst: Ja
Skärmen tonas ned vid bildskärmsvila: Ja
Hibernate Mode: 3
PrioritizeNetworkReachabilityOverSleep: 0
Batteri:
Timer för systemvila (minuter): 10
Timer för hårddiskvila (minuter): 10
Timer för bildskärmsvila (minuter): 2
Vakna vid strömförändring: Nej
Vakna när locket öppnas: Ja
Nuvarande strömkälla: Ja
Skärmen tonas ned vid bildskärmsvila: Ja
Hibernate Mode: 3
Reducera ljusstyrkan: Ja

Maskinvarukonfiguration:

UPS installerad: Nej

Information om strömladdare:

Ansluten: Nej
Laddar: Nej

För att se huruvida det är laddaren eller batteriet som är kasst så har du kanske någon kamrat som har en originalladdare som du kan testa att koppla in?
I din piratladdare är det säkert bara en dum krets som slår igång orange eller grön LED, medan i originalladdaren är det en del kommunikation som sker mellan laddare och dator för att indikera rätt status.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-17 14:08

Det ligger väl en del intelligens på moderkortet också som styr laddningen. Svårt att veta vad som är trasigt när man inte har andra delar att testa med (laddare, batteri).

  • Medlem
  • 2017-01-17 19:29

Batteriet är ju helnytt och jag inser att jag inte kommer undan att testa med en ny laddare så jag beställde en sån också, tredjepart dock. Funkar det inte efter det ger jag nog upp och börjar scanna blocket efter en ny =/

  • Medlem
  • 2017-01-17 23:45

Jag har relativt omfattande erfarenheter av både batterier och laddare till olika Macar. Tredjepartsprodukter har genomgående varit skräp, även om de har sett bra ut på ytan. När jag till slut har bitit i det sura äpplet, hehe, och köpt original, så har allt fungerat.

Ursprungligen av rodnt:

Batteriet är ju helnytt och jag inser att jag inte kommer undan att testa med en ny laddare så jag beställde en sån också, tredjepart dock. Funkar det inte efter det ger jag nog upp och börjar scanna blocket efter en ny =/

Är det ett helnytt piratbatteri? Tillsammans med en piratladdare?
Jag står fortfarande fast vid att du bör prova en originalladdare innan du börjar köpa mer piratdelar. Kolla på någon av alla de sidor som har demonterat laddare så förstår du kanske vad jag menar. Du gör dig bara en otjänst genom att fortsätta köpa komponenter som inte kan garanteras fungera tillsammans med din dator.
En tredjepartsladdare är att slänga pengarna i sjön innan man vet om batteriet fungerar att ladda.

  • Medlem
  • 2017-01-18 09:08

Ok. Så originaldelar är viktigare än jag trodde, jag fattar. Men det är en 6,5 år gammal dator och jag kan förmodligen få tag i en bättre begagnad (nyare än 2010) för mindre pengar än att byta originalbatteri+laddare så jag tyckte det var värt chansningen den här gången.
Den nya laddaren kommer förhoppningsvis idag, så hoppet lever fortfarande.

1
Bevaka tråden