Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny backup till äldre OS?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-01-16 11:43

Hejsan!
Jag vill börja med att påpeka att jag har sökt efter svar på min undran men antingen har jag sökt dåligt eller också så finns inte svaret här.

Jag har en kompis som har en TimeMachine-backup som är gjord i Sierra som han vill/behöver ha in på en nyinstallerad ElCapitan. Dock hittade inte ElCapitan backup-kopian på disken när han skulle göra det. Samma blev det när jag skulle hjälpa honom med det. Är det så att en äldre OSX-version inte kan återskapa TimeMachine-kopior skapade på senare OSX-versioner?
Jag kan ju förstå att det är logiskt att det är så med tanke på nya funktioner osv.

Jag slipper gärna kommentarer om att han är bakåtsträvare och bara dum om han vill köra ElCapitan istället för Sierra.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2017-01-16 12:16

Har han/ni testat Flyttassistenten? Allmänt sett kan nog filer återskapas, men det som har med program och system att göra kan knappast inte det, med mindre än att funktionerna är identiska. Observera att en del filer kan vara inkompatibla från Sierra till El Capitan. Exempelvis Pages, Numbers och Keynote (eftersom senaste versionerna av dessa program endast finns för Sierra).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-16 22:33
Ursprungligen av Baeckis:

Är det så att en äldre OSX-version inte kan återskapa TimeMachine-kopior skapade på senare OSX-versioner?

Tyvärr är det som du befarar, man kan inte automatiskt återställa backup med nyare macOS till installation med äldre OS.

Om din vän tillfälligt kan låna utrymme på en annan mac med macOS Sierra kan han återställa sitt användarkonto på den datorn, och mer manuellt flytta över sina filer, för vissa program kanske behövs exportera till äldre filformat. Återkom i tråden om ni stöter på problem med något särskilt programs filer. Eller ännu enklare, en extra extern hårddisk som han ansluter till sin egen dator och återställer Time Machine-backupen till och kan tillfälligt använda den återskapade externa med Sierra som startskiva och manuellt flytta över sina filer till El Capitan-HDn.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-01-17 08:52

Ni bekräftar vad jag trodde. Tack för snabba svar!

1
Bevaka tråden